Η συγχώνευση Ολυμπιακής – AEGEAN τινάζει στον αέρα δικαιώματα και αερομεταφορές

της Μαίρης Ευθυμιάτου

 

Στον αέρα βρίσκονται, κυριολεκτικά, τα εργασιακά και άλλα δικαιώματα 5.850 εργαζομένων στην Olympic Air και την Aegean Airlines μετά την ανακοίνωση της συγχώνευσής τους -ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τους ήδη 4.500 ανθρώπους που άφησε στο δρόμο η μεταβίβαση της Ο.Α. από το κράτος στον Mr MIG. Είναι οι συνέπειες της ιδιωτικοποίησης του άλλοτε εθνικού αερομεταφορέα «που τις πληρώνουν ήδη οι εργαζόμενοι στην Ολυμπιακή και σε λίγο θα τις πληρώσουν οι Έλληνες πολίτες στην καθημερινή τους ζωή», όπως γράφει σε ανακοίνωσή του το Εργατικό Κέντρο Αθήνας.

Η ιστορία αυτής της συγχώνευσης έχει πολλά… κενά αέρος. Ο Α. Βγενόπουλος το πορωί της Δευτέρας ανακοίνωσε την απόφασή του να δημιουργήσει από κοινού με τον έως τώρα ανταγωνιστή και «εχθρό» του Θ. Βασιλάκη το μεγαλύτερο υβριδικό μοντέλο ιδιωτικού μονοπωλίου που έχει υπάρξει ποτέ στην Ελλάδα. Το βράδυ, σε τηλεοπτική του συνέντευξη, ανέλυσε το μανιφεστο του περί «κρατικού καπιταλισμού» ως ενδεδειγμένη λύση για την ελληνική οικονομία. Ο νέος «εθνικός» αερομεταφορέας θα ελέγχει το 95% της εγχώριας αγοράς.

Όσο κι αν προσπάθησε ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Δ. Ρέππας να παραστήσει ότι η κυβέρνηση είναι «αμέτοχη επιχειρηματικών συμφωνιών ή συγκρούσεων και παραμένει εγγυητής του δημοσίου συμφέροντος», φέρεται να πραγματοποίησε ραντεβού με τους δύο επιχειρηματίες στο γραφείο του, μια βδομάδα πριν ανακοινωθεί η συγχώνευση.

Το νέο επιχειρηματικό deal, έχει άφθονο πολιτικό – δικομματικό παρασκήνιο. Άλλωστε, όλες οι κυβερνήσεις βιάζονταν να βγάλουν το «βαρίδι» της Ο.Α. από πάνω τους. Η μεν ΝΔ, προτού παραδώσει την κυβερνητική σκυτάλη φρόντισε να βολέψει τον προσωπικό φίλο του τότε αρμόδιου υπουργού Κ. Χατζηδάκη, χαρίζοντάς του την εταιρία και να το «παίξει» σκληρή με τον έτερο μεγαλοεπιχειρηματία των αερομεταφορών, απορρίπτοντάς τον από τη διαδικασία. Το δε ΠΑΣΟΚ, αφήνει τους «παίκτες» να κάνουν ό,τι θέλουν στην ασύδοτη αγορά των μεταφορών, δίνοντας σχεδόν τις μισές άγονες γραμμές στον κ. Βασιλάκη… έτσι για να μην παραπονιέται (τις άλλες μισές πήρε η Ο.Α. και δόθηκαν και μερικά ψίχουλα στις υπόλοιπες μικρές εταιρίες).

Συμφωνία με πολλά ερωτηματικά

Το μεγάλο ερωτηματικό είναι τι θα γίνει με τους εργαζόμενους, καθώς οι δύο συγχωνευθείσες εταιρείες αλληλοκαλύπτονται σε πολλά δρομολόγια. Η δήλωση Βασιλάκη ότι δεν πρόκειται να περικοπούν παραπάνω από 300 θέσεις εργασίας, μάλλον είναι στάχτη στα μάτια των εργαζομένων. Προς το παρόν, τόσο η Ομοσπονδία των πρώην εργαζομένων της Ο.Α. (ΟΣΠΑ), όσο και το σωματείο εργαζομένων της Aegean τηρούν σιγήν ιχθύος. Αν και ο πρόεδρος της Ένωσης Πτυχιούχων Τεχνικών που καταδίκασε τον προσχεδιασμένο «γάμο», Μάρκος Κανδυλάκης, δήλωσε στο Δρόμο: «Εμείς ως Σωματείο και ως Ομοσπονδία παρακολουθούμε στενά την κατάσταση και είμαστε έτοιμοι να παρέμβουμε είτε με κινητοποιήσεις είτε με άλλον τρόπο».

Και βέβαια, τα ερωτηματικά συνεχίζονται:

• Πού θα οδηγήσει ο ανύπαρκτος πλέον ανταγωνισμός το ύψος των εισιτηρίων;

• Τι θα γίνει με τις 24 άγονες γραμμές που έως τώρα μοιράζονταν;

• Τι θα γίνει με την επίγεια εξυπηρέτηση των 34 μικρών ελληνικών αεροδρομίων;

• Ποιος θα διασφαλίσει ότι δεν θα κοπούν τα «ασύμφορα», αλλά κοινωνικά δίκαια δρομολόγια της Ο.Α.;

• Η συγχώνευση των δύο καταστρατηγεί τους όρους συμφωνίας Δημοσίου – MIG;

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!