Μία ιστορία με εισαγγελείς, πρώην αντινομάρχες και «ημετέρους»
Της Δέσποινας Χαραλαμπίδου*
Ο Οργανισμός Λαϊκών Αγορών Θεσσαλονίκης (ΟΛΑΘ) έπαιζε επί πολλά χρόνια έναν πολύ σημαντικό ρόλο για την Κεντρική Μακεδονία, γιατί διαχειριζόμενος τον θεσμό των Λαϊκών Αγορών, έδινε τη δυνατότητα σε παραγωγούς της περιφέρειας να διοχετεύουν τα προϊόντα τους στις αγορές της Θεσσαλονίκης. Από τις 31/12/2014 και μετά από παρατάσεις καταργήθηκε ο ΟΛΑΘ και οι αρμοδιότητές του πέρασαν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο ΟΛΑΘ όμως δεν ήρθε στην Περιφέρεια «καθαρός». Μία μεγάλη υπόθεση με 69 παράνομες άδειες επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών εξακολουθούσε και εξακολουθεί να μένει ανοιχτή. Οι παράνομες άδειες εντοπίστηκαν από τους υπαλλήλους μετά την απόφαση του τότε Διοικητικού Συμβουλίου (28/04/2010), το οποίο προχώρησε στην προβλεπόμενη από την νομοθεσία θεώρηση όλων των ενεργών αδειών επαγγελματιών πωλητών λαϊκών αγορών.
Τότε, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΑΘ, 69 άδειες στάλθηκαν στον αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης, ο οποίος παρέπεμψε στον εισαγγελέα το θέμα, και το πόρισμα που να επιρρίπτει ευθύνες, πολιτικές και ποινικές, αγνοείται ακόμα.
Στη συνέχεια το Δ.Σ. του Οργανισμού αποφάσισε κατά πλειοψηφία και με άνωθεν εντολές, την ανάκληση της απόφασής του καθώς και όλων των αποφάσεων με τις οποίες δόθηκαν παρατάσεις για την ενέργεια αυτή!
Παράλληλα με τις ποινικές ευθύνες που ερευνά η Εισαγγελία Θεσσαλονίκης, υπάρχει σε εξέλιξη έλεγχος από το 2012 για τις διοικητικές ευθύνες, τόσο όσων συμμετείχαν στις διαδικασίες χορήγησης και μεταβίβασης των παράνομων αδειών αλλά και των κατοπινών Διοικήσεων του ΟΛΑΘ, οι οποίες δεν έκαναν το παραμικρό για την αποκατάσταση της νομιμότητας.
Ερωτήσεις στη Βουλή
Το θέμα είχαμε φέρει στη Βουλή μαζί με την Λίτσα Αμμανατίδου, τόσο το 2013 όσο και τον Απρίλιο 2015, παίρνοντας κάθε φορά ως απάντηση από τα αρμόδια Υπουργεία ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η διερεύνηση των υποθέσεων.
Σήμερα, πέντε σχεδόν χρόνια μετά τις καταγγελίες, δεν γνωρίζουμε ακόμα με επίσημο τρόπο εάν έχει εκδοθεί πόρισμα είτε από το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, είτε από την Εισαγγελία Θεσσαλονίκης.
Η μετάβαση στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τις Λαϊκές Αγορές, παρά τις υποσχέσεις, δεν συνοδεύτηκε από μεγάλες βελτιώσεις, από τις αναγκαίες αποσαφηνίσεις ενός θολού νομικού πλαισίου, από απόδοση δικαιοσύνης. Αντίθετα το θολό νομικό πλαίσιο λειτουργίας, επιτρέπει τη συνέχιση της συγκάλυψης και της αδιαφάνειας, στην οποία μας είχε συνηθίσει ο θεσμός των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών, και στη νέα κατάσταση. Επιπλέον η απόρριψη της πρότασης της Αριστεράς για Ενιαίο Οργανισμό Λαϊκών Αγορών με σαφές και ενιαίο πλαίσιο κανόνων λειτουργίας ενισχύει την αυθαιρεσία των κατά τόπους «αρχόντων» είτε με το παλιό, είτε με το νέο θεσμικό πλαίσιο.
Μέρος ευρύτερου σχεδιασμού
Οι Λαϊκές Αγορές, οι βιολογικές λαϊκές αγορές και το υπαίθριο εμπόριο, οι αγορές χωρίς μεσάζοντες, αποτελούν μία σοβαρή επιλογή φθηνής και ποιοτικής τροφοδοσίας για τον καταναλωτή και μία σοβαρή επιλογή διεξόδου για τον παραγωγό ελληνικών προϊόντων, αρκεί να αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού, με συνέπεια και έλεγχο, με αλληλοσυμπλήρωση.
Για τους λόγους αυτούς, η ένταξη ενός τέτοιου θεσμού σε έναν σοβαρό Εθνικό Σχεδιασμό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης της χώρας, που θα βάζει ως προτεραιότητα και κέντρο της κουβέντας την παραγωγή και τη δίκαιη διανομή του παραγόμενου προϊόντος και όχι την εξυπηρέτηση του χρέους ή των συμφερόντων των τραπεζιτών από τη μία και των «ημετέρων» από την άλλη, είναι αναγκαίος και απαραίτητος όρος επιβίωσης της ελληνικής κοινωνίας και εξόδου από την κρίση. Κάθε άλλη επιλογή που διαιωνίζει το μνημονιακό καθεστώς καθώς και τις ντόπιες παθογένειες μάς οδηγεί με μαθητική ακρίβεια στη συνεχή υποβάθμιση και απαξίωση ως παραγωγούς, ως εργαζόμενους, ως ανθρώπους, ως πολίτες.
* Η Δέσποινα Χαραλαμπίδου είναι περιφερειακή σύμβουλος Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας