Χιλιάδες κενά στα σχολεία, αύξηση ωραρίου των εκπαιδευτικών ζητά ο υπουργός
Του Μάριου Διονέλλη
Στο χώρο της Παιδείας θα χτυπήσουν, απ’ ό,τι φαίνεται, οι πρώτες δυνατές καμπάνες του νέου μνημονίου αφού φαντάζει αδύνατη, εν μέσω σκληρών μέτρων να υλοποιηθεί η εξαγγελία της πρώτης αριστερής κυβέρνησης για έναρξη της σχολικής χρονιάς με όλους τους εκπαιδευτικούς στις θέσεις τους.
Το μέγεθος του προβλήματος φτάνει τις 20.000 θέσεις νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών, σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του υπουργείου, ενώ με βάση τα στοιχεία των ενώσεων εκπαιδευτικών ο αριθμός αγγίζει τις 25.000.
Το κουαρτέτο, πλέον, των θεσμών θεωρείται βέβαιο πως θα βάλει στον πάγο την προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για μόνιμες προσλήψεις, από την επόμενη σχολική χρονιά, 2.000 εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων. Αν και τυπικά θα μπορούσαν να ενταχθούν στη δεξαμενή των 15.000 προσλήψεων που προβλέπει ο φετινός προϋπολογισμός, εντούτοις είναι βέβαιο πως οι εκπρόσωποι των θεσμών έχουν ήδη εντοπίσει μεγάλες αποκλίσεις στα νούμερα του προϋπολογισμού και σίγουρα θα θελήσουν ισοδύναμες ακυρώσεις προεκλογικών δεσμεύσεων εάν η χώρα θέλει να παραμείνει στο ευρώ. Έστω και χωρίς δασκάλους…
Με αυτά τα δεδομένα οι ελπίδες για κάλυψη των κενών μετατίθενται στην πρόσληψη αναπληρωτών. Ο υπουργός Παιδείας υπολογίζει σε δύο δεξαμενές για την άντληση πόρων ώστε να πληρώσει τους ανθρώπους αυτούς. Αφενός στα ευρωπαϊκά προγράμματα (ΕΣΠΑ) και αφετέρου στο Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων.
Σε ό,τι αφορά το ΕΣΠΑ, οι πόροι είναι ιδιαίτερα περιορισμένοι και επαρκούν περίπου για την πρόσληψη 10.000 αναπληρωτών. Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι με βάση τις προδιαγραφές των περιφερειακών προγραμμάτων οι χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ κατευθύνονται σε προσλήψεις ειδικών κατηγοριών εκπαιδευτικών (π.χ. ειδικής αγωγής) και όχι τόσο γενικής παιδείας, κάτι που προκαλεί προφανή δυσαρμονία στα σχέδια του υπουργείου. Ως προς το κρατικό ταμείο, ο Αριστείδης Μπαλτάς συναντήθηκε ήδη με τον υπουργό Οικονομίας, Γιώργο Σταθάκη, για να του ζητήσει την έγκριση πιστώσεων για ακόμα 5.000 αναπληρωτές. Η… διαπραγμάτευση ήταν εποικοδομητική, χωρίς όμως να ανακοινωθεί κάτι συγκεκριμένο.
Αύξηση ωραρίου με… φιλότιμο
Ακόμα και αν ευδοκιμήσουν πλήρως τα δύο παραπάνω σχέδια, παραμένουν ακάλυπτα περίπου τα μισά κενά σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και κάπου εκεί αρχίζει η γνωστή δημιουργική διαχείριση του προσωπικού, στα βήματα των προηγούμενων μνημονιακών κυβερνήσεων
Οργή στις τάξεις των εκπαιδευτικών έχει προκαλέσει η δημόσια τοποθέτηση του Αριστείδη Μπαλτά για τη νέα αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ ο υπουργός Παιδείας είπε πως «…η χώρα βρίσκεται σε κρίση και όλοι πρέπει να βάλουμε τον οβολό μας για να ξεπεραστεί. Αν χρειαστεί ένας δάσκαλος να κάνει μία ή δύο ώρες παραπάνω, ως συμβολή στο ξεπέρασμα της κρίσης, νομίζω ότι θα το δεχθεί. Ο καθένας οφείλει να συμβάλει με τον τρόπο του». Ας σημειώσουμε ότι τέτοιες μεθοδεύσεις ήταν καταδικαστέες από τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όταν γίνονταν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις…
Την πρώτη απάντηση στον υπουργό έδωσε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας που τονίζει προς τον υπουργό πως «κάνει λάθος εκτιμήσεις» υπολογίζοντας σε έστω και μία ώρα παραπάνω δουλειάς από τους ελαστικά εργαζόμενους αναπληρωτές. Στην ανακοίνωσή τους, μεταξύ άλλων τονίζουν προς τον υπουργό: «Ξεχνάτε πως έχουμε ήδη συμβάλει και συμβάλλουμε ακόμη με τις περικοπές στους μισθούς μας, με το ήδη αυξημένο ωράριο που εμπνεύστηκε και υλοποίησε ο προκάτοχός σας κ. Αρβανιτόπουλος και με προσωπικές θυσίες, ώστε να υπηρετούμε με συνέπεια κάθε χρόνο στα σχολειά όλης της χώρας μακριά από τον τόπο συμφερόντων μας. Άλλο εθελοντισμός κι άλλο εθελοδουλία! Οι προτάσεις μας για τη σωτηρία της χώρας είναι πολλές, αρχίστε με την πάταξη της φοροδιαφυγής και την επιστροφή των κλεμμένων γιατί… μαζί δεν τα φάγαμε!».