Πώς η γερμανική αλυσίδα που διαφήμισε ο Σαμαράς καταστρέφει την ελληνική παραγωγή
Ολόκληρο ελληνικό αρνί, το κιλό 3,99 ευρώ! Με αυτή την απίστευτα χαμηλή τιμή το Lidl ξεκίνησε πρώτο, την περασμένη Πέμπτη, το χορό των προσφορών για το πασχαλινό αρνί. Προηγουμένως, την Τρίτη, στο παζάρι του Λαγκαδά οι κτηνοτρόφοι ξεκινούσαν με τιμή πώλησης 5,50 ευρώ το κιλό, ενώ την ίδια μέρα στη Δράμα οι διαπραγματεύσεις ξεκινούσαν από 6 ευρώ. Η προσφορά της γερμανικής αλυσίδας ξεπέρασε όλα τα σενάρια που ακούγονταν στην αγορά το προηγούμενο διάστημα, αφήνοντας εμβρόντητους κτηνοτρόφους, εμπόρους και κρεοπώλες. Εύλογο το ερώτημα: σε τι τιμή αγόρασε το Lidl για να πουλά τόσο φθηνά;
Μην περιμένετε να το ψάξει το λαλίστατο υπουργείο Ανάπτυξης, ούτε η περίφημη Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Με νόμο, πλέον, είναι αποδεκτό να φθάνει ένα προϊόν στον καταναλωτή σε τιμή κατώτερη και από την τιμή κόστους. Πολύ πιθανόν να βγει ο κ. Χατζηδάκης και να πανηγυρίσει για τη λειτουργία του ανταγωνισμού και την πτώση τιμών. Η συμβολή του Lidl σε αυτή την κορυφαία κυβερνητική επιλογή θα αποδειχτεί τις επόμενες μέρες, όταν όλες οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ θα ακολουθήσουν στο χρηματιστήριο των προσφορών, πουλώντας το αρνάκι φθηνότερα από τα… κάρβουνα που θα χρειαστεί για να ψηθεί.
Και μόνο γι’ αυτή την προσφορά, άξιζε η… διαφήμιση που πρόσφερε στην πολυεθνική ο ίδιος ο Έλληνας πρωθυπουργός. Να θυμίσουμε ότι ο διευθύνων σύμβουλος του Lidl είχε τη μοναδική τύχη να συναντηθεί με τον κ. Σαμαρά τον περασμένο Φεβρουάριο, και ο δεύτερος τον ευχαρίστησε για την επένδυση 130 εκατ. ευρώ που κάνει στη χώρα μας. Μάλιστα, ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης πραγματοποίησε τα εγκαίνια μιας από τις αποθήκες της πολυεθνικής. Μια ιστορία επιτυχίας, η οποία μαζί με αρκετά εκατομμύρια τηλεοπτικής διαφήμισης σκέπασε κάθε αρνητική σκιά από το παρελθόν της πολυεθνικής στη χώρα μας.
Η αλυσίδα που έδιωξε τον πρόεδρο του ΕΦΕΤ
Ήταν καλοκαίρι του 2011, όταν οι υπεύθυνοι της αλυσίδας βρίσκονταν έξω από το γραφείο του προέδρου του ΕΦΕΤ για να διαμαρτυρηθούν. Οι ελεγκτικές Αρχές είχαν εντοπίσει το βακτήριο e.coli σε κατεψυγμένα κρέατα που πωλούνταν από τα καταστήματά της και δέσμευσαν μεγάλες ποσότητες προς καταστροφή. Ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ, όντας καθηγητής Μικροβιολογίας Τροφίμων, δεν έδειξε διατεθειμένος να κουκουλώσει την υπόθεση. Λίγο πριν πραγματοποιηθεί η επίμαχη συνάντηση, στον πρόεδρο έφτασε… μήνυμα από τον τότε προϊστάμενό του υπουργό Υγείας. Ο κ. Λοβέρδος, ευρισκόμενος στην… Πολωνία σε Σύνοδο των υπουργών Υγείας της Ε.Ε., λέγεται ότι ζήτησε την παραίτηση του προέδρου. Οι γερμανικές πιέσεις απέδωσαν. Τον παραιτηθέντα καθηγητή διαδέχτηκε πρώην νομάρχης, συνδικαλιστής και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, χωρίς καμία γνώση του αντικειμένου.
Δεν είναι η μόνη εμπλοκή της εν λόγω αλυσίδας με τις υπηρεσίες του ελληνικού κράτους. Την άνοιξη του 2012, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Σ. Ξυνίδης παρέπεμψε το Lidl στον εισαγγελέα και την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σε έλεγχο τιμών που πραγματοποιήθηκε σε 70 είδη τα οποία διακινεί αποκλειστικά η γερμανική αλυσίδα τόσο στη χώρα μας, όσο και στη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και τη Βουλγαρία, αποδείχθηκε ότι τα περισσότερα πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα. Οι εκλογές και η αλλαγή της κυβέρνησης δεν βοήθησαν να μάθουμε την κατάληξη της υπόθεσης.
Καταστροφή της ελληνικής παραγωγής
Αρκετά, όμως, με την ιστορία. Ας μιλήσουμε για οικονομία. Από πού προκύπτουν αυτές οι προσφορές στην τιμή του αρνιού; Οι κτηνοτρόφοι καταγγέλλουν ότι δεν υπάρχουν τέτοιες τιμές πώλησης από κανέναν παραγωγό. Οι κρεοπώλες καταγγέλλουν ότι αγοράζουν στη χονδρική περισσότερο από 40% ακριβότερα, σε σχέση με τις τιμές που πουλά το σούπερ μάρκετ. Σφαγεία, έμποροι και γενικά ένας πολυπληθής κλάδος που ζει από το κρέας μιλά για τιμές που οδηγούν στην απόλυτη καταστροφή τους. Δεν λείπουν και μια σειρά «πληροφορίες» που παραπέμπουν σε περίεργες μεθοδεύσεις, τις οποίες ούτε μπορούμε να επιβεβαιώσουμε, αλλά ούτε και να αγνοήσουμε.
Το αποτέλεσμα είναι ότι το ελληνικό αρνί, ίσως το μοναδικό είδος κρέατος στο οποίο η χώρα μας παρουσιάζει ακόμα αυτάρκεια απαξιώνεται, την ίδια στιγμή που η ζήτησή του στις διεθνείς αγορές αυξάνεται.
Μετά την κατάργηση της αναγραφής προέλευσης στα γαλακτοκομικά προϊόντα, την καταστρατήγηση της προστασίας της ελληνικής φέτας και τη γενικότερη απαξίωση της ελληνικής παραγωγής, η αιγοπροβατοτροφία δέχεται άλλο ένα πλήγμα. Η αλυσίδα που επαινέθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, επειδή… δείχνει εμπιστοσύνη στη χώρα μας, εμφανίζεται πρωτοπόρα στην επίθεση στον Έλληνα παραγωγό, αλλά και στον Έλληνα επαγγελματία. Μερικές δεκάδες χιλιάδες βιοπαλαιστές, οι οποίοι περιμένουν τη «γιορτή του κρέατος» για να καλύψουν τις ζημιές που έχει προκαλέσει η γενικευμένη πτώση της κατανάλωσης, θα δουν τα ταμεία τους άδεια. Ο ανταγωνισμός νίκησε. Οι Γερμανοί δίνουν την αξία που… αρμόζει στην ελληνική παραγωγή. Το Lidl μπορεί να κερδίσει κάτι περισσότερο σε μερίδιο αγοράς από το 10% που ήδη κατέχει. Η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να επιχαίρει για τους επιχειρηματίες που στηρίζει (και την στηρίζουν).
Κ.Μπ.