Κλειστές ομάδες τεχνοκρατών και συμβούλων διαχειρίζονται τα κρίσιμα σημεία
Και το «τάισμα του τέρατος», καλά κρατεί. Μέσα στις εορτές υπογράφηκε, αθόρυβα, η μεταφορά των απορριμμάτων (και) των Δήμων Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας στη Φυλή, ειδικά μετά τη σύλληψη των «εργολάβων των σκουπιδιών» της Ηλείας. Συγκεκριμένα, επικυρώθηκε η μεταφορά 2.500 τόνων αστικών απορριμμάτων, ενώ συστήνεται στους Δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας να κάνουν ανακύκλωση συσκευασιών, να αποκαταστήσουν κάποιους ΧΑΔΑ (στις Λίμνες και στον Πολυπόταμο Πελοπίου) και τον παλιό χώρο δεματοποίησης (στο Ποτόκι). Και ακόμη, να μεριμνήσουν για τη σύντομη εξασφάλιση αδειοδότησης χώρου μεταφόρτωσης των αποβλήτων.
Το τελευταίο σημείο μεταφράζεται σε συνέχιση της μεταφοράς αποβλήτων εκτός Ηλείας, πιθανότατα στη Φυλή, που δεν θα περιοριστεί στους 2.500 τόνους (κατά τη λογική «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού»). Την εκτίμηση αυτή ενισχύει και η εμπειρία από την αντίστοιχη επιλογή μεταφοράς στη Φυλή αποβλήτων των Δήμων Τρίπολης και Ερμιονίδας που ξεκίνησε στις 14/3/2013, για έξι μήνες, πήρε παράταση μέχρι 31/12/2013 και μάλλον θα συνεχιστεί, μέχρι να κατασκευαστούν τα έργα μεταβατικής διαχείρισης της περιφέρειας Πελοποννήσου.
Στο μέτωπο του Γραμματικού, τώρα, κατά τη συνεδρίαση της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ, τη Δευτέρα 20/1/2014, εγκρίθηκε το πρακτικό για την ολοκλήρωση της φάσης Β.Ι του ανταγωνιστικού διαλόγου του διαγωνισμού για τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων του Γραμματικού. Σύμφωνα με το σχετικό δελτίο του ΕΔΣΝΑ, ο διαγωνισμός περνά στο επόμενο στάδιο, που περιλαμβάνει την αποστολή επιστολής στους διαγωνιζόμενους για παραλαβή της πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικής προσφοράς και τη διανομή στους διαγωνιζόμενους του σχεδίου σύμβασης σύμπραξης.
Παρά το γεγονός πως σε αυτό το σημείο του διαγωνισμού έχει γίνει η επιλογή της επιθυμητής τεχνικής λύσης, στη βάση της οποίας θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές, δεν είναι καθόλου βέβαιο αν θα δημοσιοποιηθεί η τεχνική λύση που έχει επιλεγεί και το σχέδιο σύμβασης σύμπραξης. Η εμπειρία από τους διαγωνισμούς, που έχουν καταλήξει στην επιλογή προσωρινού αναδόχου (Πελοπόννησος, Δυτική Μακεδονία και Σέρρες) είναι αρνητική. Όπως φάνηκε και στην Πελοπόννησο, τα πιο κρίσιμα σημεία του διαγωνισμού τα διαχειρίζονται κλειστές ομάδες τεχνοκρατών και αμειβόμενων αδρά εξωτερικών συμβούλων. Ποιους, τελικά, αφορούν αυτά τα έργα; Οι πολίτες και η κοινωνία κρατούνται στο σκοτάδι. Πόσο μάλλον όταν οι εγκαταστάσεις του Γραμματικού, παρά την παραπομπή του θέματος στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωκοινοβουλίου έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον να λειτουργήσουν όσο γίνεται πιο σύντομα.
Η αδιαφάνεια συνεχίζεται
Σύμφωνα με καταγγελίες, σε καθεστώς αδιαφάνειας εκπονείται και το νέο σχέδιο διαχείρισης ΑΣΑ του Δήμου Αθηναίων. Πριν από λίγο καιρό ήρθε για συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Αθήνας το θέμα: «Έγκριση Ανοικτού Μειοδοτικού Διαγωνισμού με τη διαδικασία του Ηλεκτρονικού Πλειστηριασμού για τη μίσθωση, εγκατάσταση και προμήθεια του δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης αδειοδοτημένου χώρου υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων του Δήμου Αθηναίων σε απόσταση έως και 30 χλμ. από τα όρια του Δήμου». Από το «τηλεγραφικό» εισηγητικό κείμενο και από τη συζήτηση που ακολούθησε προέκυψε το πρωτοφανές: να ζητείται η συναίνεση του Δ.Σ. στη χωροθέτηση έργων ενός νέου σχεδιασμού διαχείρισης απορριμμάτων, για το οποίο σχέδιο όχι μόνο δεν είχε αποφασίσει σχετικά, αλλά δεν είχε καν ενημερωθεί(!).
Ο σχεδιασμός, χωρίς να εισέλθουμε στις λεπτομέρειές του, δεν συνάδει με μια λογική αποκέντρωσης των δραστηριοτήτων και εφαρμογής της αρχής της εγγύτητας στη διαχείριση των ΑΣΑ του Δήμου Αθηναίων. Κομβικό θέμα παραμένει η χωροθέτηση των νέων μονάδων, όπου διαφαίνεται να υπάρχει η βεβαιότητα ότι μπορεί να χωροθετηθεί δίπλα στην υφιστάμενη (και μελλοντική) ΟΕΔΑ Φυλής. Αν ισχύει αυτή η επιλογή, καθόλου δεν συνεισφέρει στην αποσυμφόρηση της συγκεκριμένης περιοχής. Αντιθέτως, συμβάλλει στην τάση συγκέντρωσης και νέων δραστηριοτήτων.
Ηλ.Στ.