Ποιος ο ρόλος για τις Αγορές Χωρίς Μεσάζοντες
Υπό το πρίσμα των στοιχείων για το Ελληνικό Εμπόριο, αλλά και με αφορμή την επίθεση που εξαπολύθηκε με παρακίνηση εκπροσώπων των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜμΕ) στις Λαϊκές Χωρίς Μεσάζοντες στη Θεσσαλονίκη, έγινε με πρωτοβουλία της Ο.Μ. ΣΥΡΙΖΑ Κέντρου μια πρώτη συζήτηση με πραγματοποίηση συνελεύσεων όπου συμμετείχαν μέλη επιτροπών κατοίκων που διοργανώνουν τις Λαϊκές Χωρίς Μεσάζοντες, παραγωγοί, αλλά και μέλη της επιχειρηματικής κοινότητας των ΜμΕ. Εκεί, τέθηκαν προβληματισμοί και ερωτήσεις που απαιτούν πειστική απάντηση.
Μπορεί η λειτουργία της διακίνησης των αγαθών με τη μορφή των Λαϊκών Χωρίς Μεσάζοντες να καλύψει το σύνολο των αναγκών των καταναλωτών μιας πόλης ή της χώρας;
Μπορεί να υποστηριχτούν οι παραγωγοί και το καταναλωτικό ή εν γένει το λαϊκό κίνημα να αναπτύξουν νέες μορφές κοινωνικής οικονομίας; Και αν ναι, o τρόπος είναι οι Λαϊκές Χωρίς Μεσάζοντες ή υπάρχουν και άλλοι;
Όλα αυτά θα πραγματοποιηθούν εξωθεσμικά ή μπορεί να διεκδικηθεί η θέσμισή τους;
Θα συμβάλουμε με τις απαντήσεις μας στη λειτουργία της αγοράς προς το κοινό όφελος παραγωγού-εμπόρου-καταναλωτή και θα εντάξουμε όλες αυτές τις απαντήσεις στην περιγραφή ενός άλλου παραγωγικού μοντέλου;
Όταν ο υπεύθυνος προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Δραγασάκης, αναφέρθηκε κατά την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη στο θέμα των Λαϊκών Χωρίς Μεσάζοντες, η Ομοσπονδία Επαγγελματιών-Εμπόρων Θεσσαλονίκης του απηύθυνε επιστολή και ζητούσε εξηγήσεις θεωρώντας ίσως ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εχθρική θέση απέναντι στον κλάδο του εμπορίου.
Η απάντηση του κ. Δραγασάκη εξηγούσε ότι σε καμία περίπτωση δεν θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ να καταργήσει το ρόλο των εμπορικών επιχειρήσεων και ότι οι έκτακτες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες επιβάλλουν σε περιβάλλον ανθρωπιστικής κρίσης την αναζήτηση και άλλων μορφών, της αλληλέγγυας και κοινωνικής οικονομίας, οπότε στο πλαίσιο αυτό πρέπει να υποστηριχτούν και οι Λαϊκές Χωρίς Μεσάζοντες (σημειώνεται ότι η Ομοσπονδία ανταπάντησε λέγοντας ότι δεν ικανοποιήθηκε από τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό το ζήτημα, δεδομένου ότι όλα αυτά τα βλέπει ως παραεμπόριο).
Η μελέτη της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2013 που εκπόνησε η ΕΣΕΕ και στοιχεία της αναφέρονται σε αυτό το δημοσίευμα, δείχνει ότι θα πρέπει να προωθηθεί η επικοινωνία και συνεργασία με τους εκπροσώπους του κλάδου του εμπορίου για να συζητηθούν και αναζητηθούν ιδέες και λύσεις που και τον κλάδο θα ενδυναμώσουν με υγιή τρόπο, και την ανταγωνιστικότητα των ΜμΕ, αλλά και θα διασφαλίσουν δίκαιες τιμές για παραγωγούς και καταναλωτές.
Οι συμμετέχοντες που διαμορφώνουν τους όρους λειτουργίας στον κλάδο του εμπορίου, έχουν άλλοτε συμπληρωματικά και άλλοτε αντικρουόμενα συμφέροντα.
Η σύγκρουση πρέπει και μπορεί να αποφευχθεί ανάμεσα στις ΜμΕ και τους παραγωγούς αγροτικών αλλά και βιοτεχνικών ή βιομηχανικών προϊόντων. Εδώ πρέπει να αναζητηθούν οι τρόποι της συμπληρωματικότητας, της συνεργασίας και της κατάδειξης του αμοιβαίου οφέλους ανάμεσα στους εμπλεκόμενους στον κύκλο της παραγωγής-εμπορίας-κατανάλωσης.
Η σύγκρουση είναι όμως αναμενόμενη αν όχι επερχόμενη, σε σχέση με οποιονδήποτε λειτουργεί παρασιτικά ως μεσάζοντας, καρπωνόμενος το μεγαλύτερο μέρος της διαφοράς τιμής από τη διαδρομή παραγωγός-καταναλωτής.
Στις εμπλεκόμενες ΜμΕ του εμπορίου θα πρέπει να γίνει αυτό επαρκώς κατανοητό.
Η σύγκρουση έρχεται με τους μεσάζοντες, τα εμπορικά κέντρα με την προνομιακή πρόσβαση στα κεφάλαια και τα προνόμια, τις μεγάλες επιχειρήσεις που μεγεθύνονται με την υπερσυγκέντρωση και αποδεκατίζουν τους μικρομεσαίους, που μπορούν να τους παρακάμψουν όλους και να διακινούν εισαγόμενα προϊόντα από χώρες φτηνού κόστους παραγωγής και αμφίβολης ποιότητας.
Τους παραγωγούς πρέπει να τους ενθαρρύνουμε να αναζητήσουν νέους τρόπους συνεργασιών τόσο στην παραγωγή όσο και στη διακίνηση των προϊόντων τους. Π.χ. αν δεν το κάνει το Υπουργείο Γεωργίας, οι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων ας εξετάσουν οι ίδιοι την ιδέα της ίδρυσης δημοπρατηρίου, της οργάνωσης διακίνησης των προϊόντων τους απευθείας στους λιανοπωλητές, της ίδρυσης ηλεκτρονικού καταστήματος από τους ίδιους ή σε συνεργασία με τις εμπορικές επιχειρήσεις κερδίζοντας και από την όποια εμπειρία τους και γενικά στη λογική της αμοιβαίας ανταλλαγής εμπειρίας των εμπλεκόμενων στην παραγωγή-εμπόριο-κατανάλωση για το κοινό όφελος.
Με αυτές τις σκέψεις πρέπει να αναζητήσουμε από τα ενδιαφερόμενα μέρη να κάνουν τις προτάσεις τους. Προτάσεις που θα κληθούν να υπηρετήσουν ένα άλλο παραγωγικό μοντέλο στη χώρα και ήρθε η ώρα να το περιγράψουμε επακριβώς.
Δρ.Δρ.