18 νεκροί από την αρχή του χρόνου – Δραματικά στατιστικά στοιχεία
Μια τραγωδία χωρίς τέλος βιώνει η Κρήτη στον κρίσιμο τομέα των τροχαίων δυστυχημάτων. Πριν ακόμα ξεκινήσει η έξοδος του Πάσχα από τα αστικά κέντρα του νησιού, ο αριθμός των νεκρών στους δρόμους της Κρήτης φτάνει τους 18 από την αρχή του χρόνου, ενώ τουλάχιστον 25 είναι οι τραυματίες που ενεπλάκησαν σε συγκρούσεις οχημάτων πριν ολοκληρωθεί το πρώτο τετράμηνο του έτους.
Η ευαισθητοποίηση και οι πομφόλυγες των αρμοδίων έρχονται κατά κύματα, ακολουθώντας πάντα μια σειρά από σοβαρά τροχαία, που γεμίζουν με εικόνες πόνου τα πρωτοσέλιδα των τοπικών εφημερίδων.
Η κακή συντήρηση του οδικού δικτύου και οι ρυθμοί χελώνας στη συντήρηση των φονικών σημείων, που καταγράφονται ξανά και ξανά, αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά ως προς τους δρόμους του νησιού. Πρόσφατα εκφράστηκαν ελπίδες πως η ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που συνδέει τη Σητεία με τα Χανιά θα ενταχθεί στο περιβόητο «πακέτο Γιούνκερ». Ωστόσο, το έργο δεν «μυρίζει» χοντρά κέρδη για κάποιον ιδιώτη. Εκτός από την αντίδραση των τοπικών Αρχών (περιφέρεια) είναι δύσκολο να μπουν διόδια σε έναν δρόμο με τόσες πολλές εισόδους-εξόδους στο τουριστικό / παραλιακό βόρειο μέτωπο του νησιού. Έτσι, τα λεφτά κατευθύνθηκαν σε πιο σίγουρες επενδύσεις, εξίσου καταστροφικές για την Κρήτη όπως τα υποθαλάσσια καλώδια ηλεκτρικής διασύνδεσης με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Από την άλλη πλευρά η κακή οδηγητική συμπεριφορά των Κρητικών, η μαγκιά και τα «καπετανιλίκια» (επισήμως η υπερβολική ταχύτητα, οι παράνομες προσπεράσεις κ.λπ.) λειτουργούν προσθετικά συμβάλλοντας στην τραγωδία. Την ώρα της κηδείας μιλούν όλοι για το «καλύτερο παιδί» και για το «άδικο παιχνίδι που έπαιξε η μοίρα». Μόνο που το παιδί έτρεχε, μόνο που το παιδί δεν φορούσε κράνος…
Η αλήθεια είναι πως ο μινώταυρος των τροχαίων στην Κρήτης, όπως και το μυθικό τέρας, προτιμά ζωές νέων ανθρώπων οι οποίοι είναι και τα περισσότερα θύματα των τροχαίων εγκλημάτων. Κάποιες αποσπασματικές εκστρατείες ενημέρωσης στα σχολεία, λίγες ημερίδες και η περιορισμένη παρέμβαση στους πληθυσμούς εκτός των αστικών κέντρων δε φαίνονται ικανά μέτρα για την ανάσχεση της δραματικής κατάστασης.
Οι αριθμοί
Αμείλικτα είναι τα στατιστικά στοιχεία για τον πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη στους δρόμους του νησιού. Πριν από ένα μήνα, η Κομισιόν έδωσε στοιχεία για τα τροχαία δυστυχήματα στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο… μακάβριος δείκτης επικινδυνότητας για κάθε χώρα είναι ο αριθμός των θανάτων για κάθε εκατομμύριο πληθυσμού. Ο πανευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 51 νεκροί ανά εκατομμύριο πληθυσμού και αυξάνεται κυρίως μετά την είσοδο των πρώην ανατολικών χωρών όπως η Ρουμανία (με 95), η Βουλγαρία (με 95), η Λετονία (με 94) και οι Λιθουανία-Κροατία (με 82). Η Ελλάδα καταγράφει μείωση των τροχαίων σε απόλυτους αριθμούς και είναι σε καλύτερη κατάταξη σε σχέση με πριν πέντε χρόνια (σ.σ. εξαιτίας όμως και του περιορισμού της χρήσης του αυτοκινήτου λόγω της οικονομικής κρίσης). Ο αντίστοιχος «δείκτης» για τη χώρα μας είναι 74 νεκροί ανά ένα εκατομμύριο πληθυσμού. Ενδιαφέρον, όμως, έχει το πως διαμορφώνεται εντός της χώρας ο μέσος όρος αυτός. Η Κρήτη παραμένει «πρωταθλήτρια», καταγράφοντας το 2015 συνολικά 70 νεκρούς σε 600.000 μόνιμους κατοίκους (δηλαδή 117 ανά εκατομμύριο πληθυσμού).
Στην Περιφέρεια Κρήτης, από τον Ιούνιο του 2015 έχει συσταθεί μετά βαΐων και κλάδων ειδική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας με τη συμμετοχή δεκάδων φορέων, από τα πανεπιστήμια, τις πολιτικές παρατάξεις, την εκπαίδευση, τους δασκάλους οδήγησης κ.λπ.). Σε ένα χρόνο έχει συνεδριάσει δύο φορές…
Μ.Δ.