Του Γεώργιου Λιανού

Συνεχίζουμε την περιδιάβασή μας στα βδελύγματα των βιβλίων νεοελληνικής γλώσσας περνώντας πια στο γυμνάσιο, όπου τα πράγματα είναι πολύ άσχημα και χειρότερα από το δημοτικό. Κυριαρχεί η δεξιά, η ακροδεξιά και  καπιταλιστική νοοτροπία αφαίμαξης νου και σώματος. Κείμενα μικρά καταθλιπτικά που προβάλλουν πρότυπα αρνητικά για τα παιδιά. Σε αυτά υπάρχει απάλειψη της τέχνης με την προώθηση κειμένων από άρθρα, περιοδικά, κόμικς και εφημερίδες. Κείμενα άχρωμα, αδιάφορα και ανίκανα να εμπνεύσουν και να βοηθήσουν στην δόμηση πολιτών με αγωνιστικό πνεύμα και προοδευτική-δημοκρατική διάθεση. Χυδαιότητες, διαφημίσεις, υποτίμηση της λογοτεχνίας και της ιστορίας καλλιέργεια τη αμάθειας, της χειρότερης ημιμάθειας. της συντηρητικής και δεξιοφασίζουσας νοοτροπίας και του άκρατου καταναλωτισμού.

Τα παραδείγματα είναι τόσα πολλά που στο συγκεκριμένο κείμενο παρατίθενται μόνο παραδείγματα, από το βιβλίο μαθητή της νεοελληνικής γλώσσας στην Α΄ γυμνασίου.

Α) σελ. 21 Η πρώτη ευθεία και απροκάλυπτη αναφορά σε ζώδια και ωροσκόπια (οι ζυγοί θα περάσουν κρίση στα επαγγελματικά τους). Ο μαθητής με το καλημέρα στο γυμνάσιο ενημερώνεται, ότι πρέπει να μελετά τα άστρα και τους ωροσκόπους. Ποιός ο λόγος ένα παιδί 12 ετών να μελετά απατεώνες και αγύρτες αστρολόγους,  για να καθορίσει τη ζωή του και το μέλλον του; Εδώ γίνεται επίθεση στην κριτική ικανότητα των παιδιών στο μαγάρισμα με τα ζώδια και τα ψεύδη τους της συνείδησή τους. Και το περνούν μέσω κόμικς ύπουλα και κάτω από τη μέση, για να δελεάσουν τα παιδιά που γοητεύονται από τέτοιου είδους κείμενα με σχέδια. Υπολανθάνεται και η εγκατάλειψη του σχολείου και της μόρφωσης.

Β)  Κείμενο 8: Ποιος είναι ο λόγος που παρατίθεται ένα διαγώνισμα μαθηματικών;

Γ) σελ. 26: σαχλά και ευτελές κείμενα με καταθλιπτικό ύφος

Δ) σελ. 32: Προσβολή της επετείου της 17 Νοέμβρη και υποβάθμιση του αντιδικτατορικού αγώνα, και συλλήβδην του κινήματος για δημοκρατία και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου στο κείμενο 10. Βάλτε μια εικόνα του Πολυτεχνείου, ένα λογοτεχνικό κείμενο από τους μεγάλους μας Έλληνες ποιητές και πεζογράφους. Γιατί απουσιάζει ο ποιητής Αλέξανδρος Παναγούλης, αγωνιστής και ποιητής με τεράστια προσφορά στην Ελλάδα και την δημοκρατία; Δεν ξεπετιέται έτσι ο αγώνας ενάντια στο φασισμό και την Δικτατορία με ένα φτιαχτό κόμικ στο σχολικό βιβλίο νεοελληνικής γλώσσας.

Ε) σελ. 32-33: Άθλιο και σαχλό κείμενο μέσα σε ένα κινητό τηλέφωνο, ως μήνυμα.

ΣΤ) σελ. 44: Το κείμενο του Κώστα Ουράνη είναι μικρό και υποβαθμίζεται από την εικόνα που είναι αντλημένη από τουριστικό οδηγό. Είναι απαράδεκτο το ελληνικό κράτος να αφιερώνει τόσο λίγο χώρο σε αυτόν το σημαντικό στοχαστή και πεζογράφο και μάλιστα να τον υποβαθμίζει στα μάτια και περισσότερο στη συνείδηση των παιδιών που είναι 12 ετών και δεν έχουν πολλές εμπειρίες στη ζωή τους. Η φωτογραφία από τουριστικό οδηγό αποσκοπεί στην υποβάθμιση του Κώστα Ουράνη, ο οποίος μοιάζει στα παιδιά ως βαρετός και βλάκας. Έτσι τον παρουσιάζει το ελληνικό κράτος, σαν ανιαρό και ηλίθιο σαν και αυτούς που «ανθολογεί» στα σχολικά βιβλία γλώσσας. Ας μπει μια φωτογραφία του με μια εικόνα από τις φωτογραφίσεις που έκανε στα ταξίδια του. Ας μπει ένα σημαντικό μνημείο της Λέσβου.

Ζ) σελ 45: Το κείμενο 6 είναι μικρό και υποβαθμίζει το ψηφιδωτό που περιγράφεται. Μάλιστα το κείμενο έχει πληροφοριακό χαρακτήρα και μοιάζει με τουριστικό οδηγό.

Η) σελ 54: Το κείμενο 10 είναι σαχλό, τείνει προς το χαβαλέ και παρουσιάζει καταθλιπτικό ύφος. Ενώ εθίζει τα παιδιά στους κρατικούς διαγωνισμούς έργων με καπιταλιστές ιδιώτες που απομυζούν τους πολίτες μέσω των μειοδοτικών διαγωνισμών. Δηλαδή εθίζονται τα παιδιά στην ήσσονες προσδοκίες από τη ζωή τους, τόσο σε πνευματικό, όσο και σε υλικό επίπεδο.

Θ) σελ 57: Το κείμενο 13 παρουσιάζει έναν τουριστικό οδηγό, ό οποίος δεν έχει θέση σε ένα σχολικό βιβλίο.

Ι) σελ 66: Σαχλό και χαζοχαρούμενο κείμενο σε κόμικ κατάλληλο για εξωσχολικό ανάγνωσμα.

ΙΑ) διαφημιστική αφίσα με διαφήμιση αλκοόλ

ΙΒ) σελ 74: κείμενο 9 με χαζοχαρούμενο και σαχλό ύφος που νομιμοποιεί την άθλια διαβίωση, την υλική και πνευματική φτώχεια και εθίζει τους μαθητές στην νέα ζωή δουλείας, φτώχειας, ζητιανιάς και υποτέλειας στο κεφάλαιο το οικονομικό.

ΙΓ) σελ 77: κείμενο 12 κόμικ- κείμενο,  ανάξιο λόγου

ΙΔ)  σελ  82-83:

Κείμενο 1 με σαχλό ύφος που υποβαθμίζει την Επανάσταση του 1821 και τη σημασία της. Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ενότητα ξεχωριστή με αφιέρωμα στο ιστορικό γεγονός της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Αυτό είναι το αφιέρωμα για την απελευθέρωση της Ελλάδας. Απρεπές λεξιλόγιο με βρισιές, απρεπείς εικόνες, ύφος χαβαλέ, και εξευτελιστικό. Κείμενο υβριστικό προς την Ελληνική Επανάσταση, ανάξιο λόγου. Δεν υπάρχουν και σημεία στίξης.

([…] «Κι ο Ρούλης σηκώθηκε και φωνάζει εμένα, αλλά εγώ πάω να τρέξω να κυνηγήσουμε μαζί τον Τούρκο και τα τσαρούχια βγήκαν από τα πόδια μου και δεν μπορούσα να τρέξω κι ενώ εγώ έτρεχα, τα τσαρούχια μου είχαν μείνει πίσω και του έλεγα δεν μπορώ ξυπόλυτος, έχει σκλήθρες* χάμω και τότε ο Βαγγελάκης που έκανε τον Μπότσαρη και τον στένευε η στολή του, έσκυψε να πάρει τα τσαρούχια μου να μου τα δώσει και φάνηκε το σώβρακό του και τα κορίτσια έβαλαν τα γέλια κι εκείνος τα κλάματα και ξέβαψε και το μουστάκι του κι έγινε όλος μουντζούρες[…] και τα παιδιά φωνάζανε επάνω του! επάνω του! κι εμείς τραβήξαμε τα σπαθιά κι αρχίσαμε ξιφομαχία σαν το Ζορό και ακούστηκε η χορωδία πίσω από το πανί που έλεγε έχετε γεια βρυσούλες και οι κυρίες συγκινήθηκαν πάλι κι έκλαιγαν κι οι κύριοι κάπνιζαν κι ο κύριος διευθυντής ήταν πολύ υπερήφανος κι άρχισε ο αέρας να φυσάει κι η καμπάνα να χτυπάει και πετάχθηκε ο Ίων που έκανε τον Κολοκοτρώνη και λέει: […]και φύγαμε να πάμε σπίτι μας να φάμε σκορδαλιά για το καλό της ημέρας, να κοιμηθούμε, να ξυπνήσουμε, να βάλουμε τα καλά μας και να πάμε να πούμε χρόνια πολλά του Βαγγελάκη που είχε την εθνική εορτή του.)

Από κάτω διαφημίζουν (σελ.83) και την ταινία Άρχοντας των Δαχτυλιδιών, μια ερεβώδη ταινία με σκοταδιστικό και τραυματικό περιεχόμενο για την ψυχική υγεία των δωδεκαετών μαθητών. Αντί να βάλουν μια παράσταση της εξόδου του Μεσολογγίου, ή έναν ζωγραφικό πίνακα με μάχες,  με  ήρωες αγωνιστών, αυτοί, τα «σαΐνια» του Ι.Ε.Π βάζουν αυτά που βλέπετε παρακάτω.

ΙΕ) σελ 101-102: κείμενο 3 προωθεί και εθίζει τους μαθητές στα ηλεκτρονικά παιχνίδια βίας και πολέμου

ΙΣΤ) σελ 114-115: κείμενο 4 διαφημίζονται το βιβλία του «Χάρι Πότερ», όπου προάγεται η μαγεία και οι παγανιστικές τελετές. Γιατί δεν βάζετε βιβλία Ελλήνων ποιητών και πεζογράφων κορυφαίων, αλλά και κλασικών πεζογράφων ξένων και δηλητηριάζετε τα παιδιά με τη μαγεία και το σατανισμό. Η Ρόουλιγκ έχει ομολογήσει, ότι είναι σατανίστρια στο παρελθόν. Πόση κρανειοκένεια έχετε;

ΙΖ) σελ 116: κείμενο 5, όπου βλέπουμε μια ηλεκτρονική γνωριμία. Σαχλό κείμενο με ερωτοτροπικό περιεχόμενο

ΙΗ) σελ 120: κείμενο 120, απόσπασμα: ([…]Τις τελευταίες ημέρες της παραμονής μου, εμφανίστηκε στο μπαρ ένα ξεχωριστό κορίτσι, που πραγματικά με τράβηξε στο δρόμο του. Κατέβαινε απ’ το λεωφορείο τελευταία και ερχόταν στο μπαρ με παράξενο λικνισμό […]Ήταν πιο πολύ νόστιμη παρά όμορφη, με μια υπερήφανη λύπη.[…] Η αναφορά στο μπαρ και το λικνισμό είναι προβληματική και υπολανθάνει σεξουαλικά μηνύματα, χωρίς να αναφέρεται αν ήταν μια γυναίκα ενήλικη ή μια μικρή κοπέλα  από 18 ετών και κάτω, ένα παιδί. Το μπαρ που αποσκοπεί μέσα σε ένα σχολικό βιβλίο γλώσσας που απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίου, ετών 12;

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!