Για το προωθούμενο Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Περιβάλλοντος για τον Υμηττό, μίλησε στο Δρόμο ο Πολεοδόμος – περιβαλλοντολόγος Πάνος Τότσικας, μέλος της Διαδημοτικής Συντονιστικής Επιτροπής για τη Διάσωση του Υμηττού. Συνέντευξη στον Μιχάλη Σιάχο.

Πως κρίνετε το νέο Προεδρικό Διάταγμα για τον Υμηττό;
Ο Υμηττός είναι «ασθενής» εδώ και πολλά χρόνια και για αυτό ευθύνονται οι παρεμβάσεις, τα τεχνικά έργα και οι κτιριακές εγκαταστάσεις που πραγματοποιούνται νομότυπα ή αυθαίρετα από κρατικούς φορείς, από ιδιώτες, από την εκκλησία και την τοπική αυτοδιοίκηση. Το νέο Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.) για τον Υμηττό υπόσχεται ένα λαμπρό μέλλον για τους κατοίκους των γύρω περιοχών. Όμως το άμεσο μέλλον του Υμηττού παραμένει ζοφερό. Και αυτό γιατί με το νέο Π.Δ. επιχειρείται να χρυσωθεί το χάπι με εκφράσεις, όπως «αποτελεί ένα τολμηρό βήμα προς το οικολογικότερο», «επιβάλλεται σ’ όλα τα κτίρια να ακολουθούν τους κανόνες της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής» κοκ. Όμως, γιατί χρειάζεται να δομηθούν νέα κτίρια στον Υμηττό, έστω και βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής; Έτσι το κεντρικό ζήτημα που τίθεται είναι οι επιτρεπόμενες χρήσεις. Και αυτό γιατί ο Υμηττός εμφανίζεται ως μοντέλο που θα ακολουθηθεί και στους άλλους ορεινούς όγκους της Αττικής. Αλλά και επειδή υπάρχουν μια σειρά από αντιφάσεις, αφού με τις ζώνες προστασίας του Υμηττού θα συνυπάρχουν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, θα συνυπάρχουν οι εγκαταστάσεις του ΚΥT της ΔΕΗ, θα συνυπάρχουν οι κτιριακές εγκαταστάσεις που υφίστανται και θα δημιουργηθούν και νέες. Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ενίσχυση της προστασίας του Υμηττού.  

Γιατί το υποστηρίζετε αυτό;
Η Διαδημοτική Επιτροπή για τον Υμηττό έχει καταθέσει ένα υπόμνημα στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας που καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι πέρα απ’ τα όποια θετικά υπάρχουν στο Π.Δ., οι αντιφάσεις θα συμβάλουν στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και της προστασίας του Υμηττού. Αυτό συνιστά, κατά τη γνώμη μας, λόγο προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Δεν είναι δυνατόν να επιτρέπονται στον Υμηττό εκπαιδευτήρια, 8.000 τετραγωνικών μέτρων το καθένα, σε 40 στρέμματα, χωρίς οδικό δίκτυο, που σημαίνει ότι θα δημιουργηθεί νέο οδικό δίκτυο. Να προστίθεται τώρα με τη λογική του Π.Δ. ακόμα και αθλητικές και πολιτιστικές εγκαταστάσεις. Ακόμα και υπαίθριες να είναι, αυτό σημαίνει κερκίδες, κτίρια για εκδηλώσεις κοκ. Να επιτρέπεται η νομιμοποίηση των αυθαίρετων εγκαταστάσεων, του ΚΥΤ της ΔΕΗ, το οποίο ήδη το ΣτΕ έχει κρίνει παράνομο. Και ενώ λένε ότι καταργούνται οι βιομηχανικές και βιοτεχνικές επιχειρηματικές δραστηριότητες, οι οποίες οφείλουν να μετεγκατασταθούν σε δύο χρόνια, θα παραμείνουν οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις της ΔΕΗ. Η οποία ΔΕΗ πλέον ιδιωτικοποιείται, άρα κάποιοι ιδιώτες θα έχουν τις ιδιόκτητες βιομηχανικές τους εγκαταστάσεις τον Υμηττό με την ανοχή του σημερινού υπουργείου και του σημερινού Οργανισμού Αθήνας. Αυτός είναι ένας ακόμα λόγος προσφυγής στο ΣτΕ.

Το ΠΔ τι προβλέπει για τους αυτοκινητόδρομους;
Το ΣτΕ από το 1998 έχει αποφασίσει ότι δεν πρέπει να γίνουν νέοι αυτοκινητόδρομοι στον Υμηττό. Τώρα έρχεται ο κ. Πολύζος, πρόεδρος του Ρυθμιστικού Σχεδίου, και δηλώνει ότι δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο κατασκευής νέων αυτοκινητόδρομων, όχι όμως όπως προγραμματίζονταν επί Σουφλιά. Μάλιστα, στον καθημερινό Τύπο έχει γραφτεί ότι η σχετική διάταξη προβλέπει ότι μπορούν να γίνουν νέοι αυτοκινητόδρομοι, αρκεί να εκπονηθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Δηλαδή, θα φτιάχνεται μια μελέτη που θα είναι στα μέτρα τους, θα την περνάνε ως νόμο, ως κοινή υπουργική απόφαση, και κατόπιν θα φτιάχνονται οι δρόμοι. Αυτό είναι εμπαιγμός.

Ποια μέτρα μπορούν να σώσουν τον Υμηττό;
Εμείς υποστηρίζουμε ότι ο Υμηττός χρειάζεται μία και μόνη γιατρειά. Λέγεται καμία νέα δόμηση στον Υμηττό. Κανένα νέο ιδιωτικό ή δημόσιο κτίριο, καμία κοινωφελής κτιριακή εγκατάσταση, κανένας νέος αυτοκινητόδρομος. Μόνο αν δεν κτιστεί άλλο ο Υμηττός, θα υπάρξει απόλυτη προστασία του. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ο Υμηττός όπως μια οποιαδήποτε εκτός σχεδίου περιοχή. Είναι προστατευόμενη περιοχή. Και αυτό έρχεται σε αντίθεση με το νέο Π.Δ. που μάλιστα νομιμοποιεί και όσους θέλουν να χτίσουν και έχουν πάρει άδεια πριν από την έκδοση του Π.Δ.

Ποιο είναι, τελικά, το συμπέρασμά σας;
Το μέλλον του Υμηττού φαίνεται λαμπρό, αλλά το παρόν του είναι πολύ σκοτεινό. Μ’ αυτή την έννοια, συνολικά πρέπει να αποτραπεί η νομιμοποίηση όλων αυτών των αυθαιρεσιών, των αυτοκινητόδρομων, των εγκαταστάσεων εκπαίδευσης με τις προσφυγές μας στο ΣτΕ και τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των κινημάτων που έχουν αναπτυχθεί για τον Υμηττό. Ακόμα νομίζω ότι το μοντέλο που περνάνε με το νέο Π.Δ. για τον Υμηττό είναι στην πράξη η λογική της περίφημης πράσινης ανάπτυξης. Που σημαίνει νέοι αυτοκινητόδρομοι, για να εξυπηρετήσουνε κτιριακές εγκαταστάσεις εκπαιδευτηρίων, οι οποίες εγκαταστάσεις θα εμφανίζεται, όμως, ότι έχουν σχεδιαστεί με βιοκλιματική αρχιτεκτονική. Μπορεί, αλλά θα είναι νέα κτίρια στον Υμηττό. Αυτή η πράσινη ανάπτυξη εξυπηρετεί συμφέροντα του κατασκευαστικού, του εκπαιδευτικού, του πολιτιστικού και του αθλητικού τομέα.

Θα γίνει, λοιπόν, νέα προσφυγή στο ΣτΕ;
Θα γίνει νέα προσφυγή με βάση το Π.Δ. Η παλιά είναι για τους αυτοκινητόδρομους. Τώρα θα καταθέσουμε προσφυγή για το Π.Δ., το οποίο να σημειώσω ότι δεν το απορρίπτουμε συνολικά, οπότε δεν θα προσφύγουμε για τα θετικά του σημεία.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!