Πάνω από 600 οι καταλήψεις πανελλαδικά – Εισαγγελείς επιστρατεύει η κυβέρνηση. Ρεπορτάζ: Βασίλης Καφετζόπουλος, Νάσια Πλακογιάννη

Ξεπερνούν τις 600 οι καταλήψεις σχολείων, ως τη στιγμή που γράφονται αυτές ο γραμμές, από τους μαθητές όλης της χώρας και το κύμα δεν φαίνεται να κοπάζει. Προσπαθούν με τον αγώνα τους να ακουστεί η φωνή διαμαρτυρίας τους. Όπως και οι φοιτητές, όπως και τόσοι άλλοι σε αυτήν εδώ τη χώρα. Και αυτό είναι κάτι που ενοχλεί την τροϊκανή κυβέρνηση και το εκλεκτό μέλος της Λέσχης Μπίλντερμπεργκ, Α. Διαμαντοπούλου. Φαίνεται η δυσφορία τους μέσα από το βρίσιμο και τις απειλές που απευθύνουν στους μαθητές. Γεγονός είναι ότι η κυβέρνηση βρίσκεται εξαρχής σε δύσκολη θέση. Πώς να απολογηθεί κανείς, έστω και υποκριτικά, για το ότι επέλεξε να μειώσει βιβλία και καθηγητές, ακόμη κι αν είναι για το θεάρεστο όραμα της πληρωμής των τοκογλύφων δανειστών μας; Και αντί να ακούσουν τη φωνή της νεολαίας, που τη σπρώχνουν στο σύγχρονο Καιάδα, επιστρατεύουν τους εισαγγελείς, για να μπορέσουν να συνεχίσουν τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Έτσι, μετά από εισαγγελική εντολή, κινείται η διαδικασία διενέργειας προκαταρκτικής έρευνας σε όλα τα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη, προκειμένου να διαπιστωθεί αν διαπράττονται τα αδικήματα της διατάραξης κοινής ειρήνης, απρόκλητης φθοράς και κλοπής και εάν διαπράττεται, σε περιπτώσεις παρατεταμένης εγκληματικής συμπεριφοράς από νέους, το αδίκημα της παραμέλησης ανηλίκου από τους γονείς τους. Αυτό αναμένεται να οδηγήσει αρκετούς μαθητές αλλά και γονείς στα δικαστήρια. Όμως, το υπουργείο δεν σταματά εδώ. Απειλεί ότι θα γίνονται μαθήματα μέσα στις διακοπές των Χριστουγέννων, ενώ παράλληλα απευθύνει «συστάσεις» προς τους εκπαιδευτικούς για την ευθύνη που φέρουν ως προς την ανοχή ή και την υποκίνηση των μαθητικών κινητοποιήσεων.

Τα αιτήματα των μαθητών
Κύρια αιτήματα των μαθητών αποτελούν η διανομή των σχολικών βιβλίων και η πλήρωση των κενών θέσεων των καθηγητών. «Δεν έχουμε βιβλία. Δεν μας έχουν δοθεί ούτε τα βιβλία των κατευθύνσεων. Αναγκαζόμαστε να κάνουμε συνέχεια τα ίδια μαθήματα, γιατί δεν έχουμε καθηγητές να μας διδάξουν τα υπόλοιπα. Στο σχολείο έχουμε παιδιά με ειδικές ανάγκες και φέτος δεν έχουμε ούτε έναν ειδικευμένο καθηγητή γι’ αυτά», δηλώνουν μαθητές του 24ου Λυκείου Θεσσαλονίκης.
Αρκετά ψηλά στην ατζέντα των μαθητών ιεραρχούνται οι συγχωνεύσεις των σχολείων, τα προβλήματα στις κτιριακές εγκαταστάσεις αλλά και ο νέος νόμος της Διαμαντοπούλου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τέλος, σημαντικά ζητήματα γι’ αυτούς αποτελούν οι περικοπές στους μισθούς των γονιών τους αλλά και η συνολικότερη κατάσταση της χώρας και του μέλλοντός τους. «Δεν υπάρχει παιδεία. Θέλουν να μείνουμε αμόρφωτοι, για να μπορούν να μας εκμεταλλεύονται ως εργαζόμενους», δηλώνει μαθητής της Τρίτης τάξης του 17ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης. «Οι υπουργοί, κάθε φορά που πάνε στη Βουλή, παίρνουν 200 ευρώ. Το θωρακισμένο αυτοκίνητο του Πάγκαλου κόστισε χιλιάδες ευρώ. Πού τα βρήκαν; Αυτοί τα φάγανε και λένε τώρα ότι δεν υπάρχουν. Ακόμα και τώρα, συνεχίζουν να ξοδεύουν! Κόβουν τα λεφτά από τους γονείς μας, αυτοί , που δεν έχουν πάρει ποτέ ένα μισθό εργάτη και δεν ξέρουν καν πώς βγαίνει το μεροκάματο».
Ο Αλέξης από το 2ο Λύκειο Γαλατσίου μάς δήλωσε ότι «ξεκινήσαμε διστακτικά στην αρχή, αλλά, ευτυχώς, αυτή τη στιγμή είμαστε με τα υπόλοιπα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη. Τα βασικά αιτήματά μας είναι αυτά που περιμένει κανείς, δηλαδή για τα βιβλία, τους καθηγητές και όλα αυτά. Πώς να διαβάσει κανείς από ένα dvd; Και, εντάξει να λύσεις καμιά άσκηση, αλλά ειδικά οι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης είναι καταδικασμένοι, απλά δεν μπορείς να διαβάσεις κείμενα ή αρχαία. Πώς να κάνεις μάθημα, όταν μπαίνουν καθηγητές απλώς και μόνο για να μην έχεις κενό, γιατί υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις; Καταλαβαίνουμε όλοι και κάτι ακόμη. Η κατάσταση της χώρας είναι τραγική, και κάνουμε κατάληψη και γι’ αυτό ακόμη. Όταν βλέπουμε τους φοιτητές να καταλαμβάνουν τις σχολές τους, υπουργεία να είναι κατειλημμένα, τους πάντες να αγανακτούν, δεν μπορούμε να είμαστε εκτός. Βέβαια, υπάρχουν και είναι αρκετοί οι μαθητές που ψηφίζουν κατάληψη απλώς και μόνο για να πάνε σπίτι τους, για να χάσουν μάθημα. Εμείς κάνουμε, όμως, ό,τι μπορούμε για να τους φέρουμε στο σχολείο και να είναι ζωντανό συνεχώς. Προσπαθούμε να συντονιστούμε με τα γύρω σχολεία. Ελπίζω να κρατήσει».

Στο δρόμο του αγώνα
Στην Αθήνα, υπολογίζεται ότι πάνω από 300 σχολεία τελούν υπό κατάληψη. Κατειλημμένα είναι σχεδόν όλα τα σχολεία του κέντρου, ενώ και στις υπόλοιπες περιοχές της Αθήνας «κλείνουν» το ένα μετά το άλλο. Την ίδια στιγμή, έχουν πραγματοποιηθεί μαζικές πορείες διαμαρτυρίας.
Ραγδαία αυξάνεται ο αριθμός των μαθητικών καταλήψεων και στη Θεσσαλονίκη. Τα κατειλημμένα σχολεία είναι πλέον πάνω από 90 και αυξάνονται. Στο χορό των κινητοποιήσεων έχουν μπει σχολεία από όλες τις περιοχές της πόλης. Την Πέμπτη, πραγματοποιήθηκε ένα μαζικό και ζωντανό μαθητικό συλλαλητήριο στο κέντρο της πόλης, ενώ παράλληλες διαμαρτυρίες πραγματοποιήθηκαν από μαθητές σε διάφορες συνοικίες. Μετά την πορεία, ακολούθησε προγραμματισμένη συνεδρίαση του συντονιστικού τους οργάνου.Σε κινητοποιήσεις προχωρούν οι μαθητές σε εκατοντάδες σχολεία της Βόρειας Ελλάδας. Υπό κατάληψη τελούν γυμνάσια, λύκεια και ΕΠΑΛ σε Κοζάνη, Φλώρινα, Βέροια, Πτολεμαΐδα. Στην Καστοριά, καταλήψεις πραγματοποιούνται και στα τρία λύκεια της πόλης. Ανάλογο το κλίμα και στα Γρεβενά, όπου τα περισσότερα σχολεία της πόλης είναι κατειλημμένα, ενώ μαζική αποχή από τα μαθήματά τους πραγματοποιούν οι μαθητές του ΕΠΑΛ. Οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου Γρεβενών προχώρησαν, την Τετάρτη, σε πορεία προς το διοικητήριο της πόλης, με σκοπό να παραδώσουν τα αιτήματά τους στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είχε επισκεφτεί την Τρίτη και αντιπροσωπία του 2ου Λυκείου Γρεβενών. Μαζικό το κίνημα των καταλήψεων και στην Κομοτηνή. Την Τρίτη, πάνω από 500 μαθητές των κατειλημμένων σχολείων διαδήλωσαν στο κέντρο της πόλης, με κατάληξη στο δημαρχείο, όπου αντιπροσωπία τους συναντήθηκε με το δήμαρχο. Σύμφωνα με στοιχεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, ακόμα 6 σχολεία τελούν υπό κατάληψη στην περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Και στην Πάτρα αυξάνονται συνεχώς τα υπό κατάληψη σχολεία, σε ευθεία συνάρτηση με την υπόλοιπη Ελλάδα, παρά τις «απεγνωσμένες» εκκλήσεις του προέδρου της Περιφερειακής Διεύθυνσης αλλά και της κυβέρνησης.

Εισαγγελείς και τρομοκρατία
Από την πρώτη στιγμή οι μαθητές ήρθαν αντιμέτωποι με απειλές και τρομοκρατία, προκειμένου να σταματήσουν τις κινητοποιήσεις τους. Στα Γιάννενα, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απέστειλε έγγραφο στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας, με το οποίο ζητά την τοποθέτηση ιδιωτικών security στα σχολεία για την «πρόληψη» των καταλήψεων. Στη Χαλκιδική, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κάλεσε τους διευθυντές των σχολείων να υλοποιήσουν γνωμοδότηση του ’85, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές θα χρεωθούν κανονικά τις απουσίες τους, και μάλιστα ως αδικαιολόγητες, για όσες μέρες διαρκέσει η κατάληψη. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στη Θεσσαλονίκη, με τις απειλές για κυρώσεις και εισαγγελικές παρεμβάσεις να πέφτουν πλέον βροχή. Στο πλευρό των μαθητών στέκονται οι πέντε ΕΛΜΕ της πόλης, οι οποίες, με ανακοίνωσή τους, καταδικάζουν απερίφραστα κάθε εισαγγελική και αστυνομική παρέμβαση στο χώρο του σχολείου και καλούν τους μαθητές να περιφρουρήσουν τον αγώνα τους.
«Όχι απλά ζητούνται ονόματα για το ποιοι είναι μέσα σε κάθε κατάληψη ή την υποκινούν. Φτάσαμε στο σημείο, αφού ήρθαν εξαγριωμένοι γονείς να σπάσουν κλειδαριές με εργαλεία, να τραυματίσουν μαθητές που έβαλαν τα κορμιά τους μπροστά εμποδίζοντάς τους, να έρθει η αστυνομία και να συλλάβει μία μαθήτρια, την οποία ευτυχώς είχαν δασκαλέψει οι γονείς της, που είναι δικηγόροι, τι να πει, και την άφησαν ελεύθερη. Μας κατηγορούν ως κλέφτες, καταστροφείς και βάνδαλους, ασχέτως αν ξέρουν ότι δεν είμαστε», μας περιγράφει ο Σπύρος από το 2ο Λύκειο Θεσσαλονίκης.
Η Τζίνα, από το Λύκειο Αναβύσσου, μας λέει ότι «διευθύνσεις, εισαγγελείς, προϊστάμενοι και κάθε είδους όργανα του υπουργείου καταζητούν τους μαθητές που παίρνουν πρωτοβουλίες και αντιστέκονται. Οι ίδιοι οι διευθυντές, για να μη φανούν ανάξιοι και τους πάνε κόντρα (λες και θα τους κόψουν λιγότερο το μισθό!), υπακούοντας, καταγράφουν και αποστέλλουν τους “φακελωμένους” μαθητές στη Διεύθυνση. Αν και αναιρεί τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών, οι απόπειρες αστυνόμευσης μαθητών και μαθητριών καλά κρατούν. Και όχι μόνο ζητούν τους υπεύθυνους της πρωτοβουλίας της κατάληψης αλλά και τους υπεύθυνους επικοινωνίας με το διευθυντή (ανεξάρτητα από το αν ανήκουν ή όχι στο 15μελές). Όπως και να ’χει, τα στοιχεία είτε των πρωτεργατών (αν υπάρχουν) είτε των αντιπροσώπων των μαθητών, αυτοί θέλουν να τα έχουν! Υπάρχουν και σχολεία που οι διευθυντές αρνούνται να στείλουν τις πληροφορίες. Ας ευχηθούμε και οι υπόλοιποι που στελεχώνουν τις διευθυντικές θέσεις να σκέφτονται τις συνέπειες των πράξεών τους, δείχνοντας ότι συμμερίζονται τoν αγώνα των μαθητών και βρίσκονται, από εδώ και στο εξής, στο πλευρό τους».
Εν δυνάμει σύμμαχοι στον αγώνα των μαθητών είναι και οι καθηγητές τους. Όπως μας δηλώνει χαρακτηριστικά η Τζίνα, «η στάση των καθηγητών μέσα στο λύκειο δεν είναι αμέτοχη. Υπάρχουν και αυτοί, αλλά περισσότερο από ποτέ φαίνονται να μας ενθαρρύνουν σιωπηλά ή και ανοιχτά. Να αγωνιστούμε και γι’ αυτούς. Θέλουμε να βρεθούμε μαζί με τους καθηγητές μας, τους γονείς μας. Δεν γίνεται αλλιώς να σταματήσουμε τα ψέματα που λένε για μας και να καταφέρουμε πράγματα. Και αυτοί το αντιλαμβάνονται. Όταν σε δουλεύουν, δεν γίνεται να κάθεσαι με σταυρωμένα τα χέρια».

 

Όσα δεν φτάνει η Άννα, τα πιάνει ο Γιάννης…
Δώδεκα το μεσημέρι. Ραδιοφωνική συχνότητα 100,3 (ΣΚΑΙ). «Οι καταληψίες μαθητές, δεν βρίσκετε ότι μοιάζουν με μικρά κοριτσάκια σε αμερικάνικα τηλεπαιχνίδια, ντυμένα σαν πόρνες; Αίσχος! Η παιδεία μας, όσο υπάρχουν καταλήψεις, δεν πρόκειται ποτέ να πάει μπροστά.» Η ενημέρωση στα καλύτερά της. Την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου το πρωί, στο 4ο Λύκειο Αγίας Παρασκευής, που τελεί υπό κατάληψη, εφόρμησαν 2 περιπολικά με επτά ένστολους και τρείς ασφαλίτες, οι οποίοι με αλαζονικό ύφος διέταξαν την εκκένωση του σχολικού χώρου από τους μαθητές, ενώ μοίραζαν δεξιά και αριστερά απειλές για αυτόφωρο. Οι μαθητές σε κατάσταση πανικού παρέδωσαν το σχολείο χωρίς αντιστάσεις. Έπειτα, η αστυνομία απαίτησε και πήρε τα στοιχεία(!), των παιδιών που κατά την κρίση των αστυνομικών φαίνονταν ύποπτα για την παρακίνηση της κατάληψης και όχι μόνο. Ο Γιάννης Αλαφούζος θέλει, το ΠΑΣΟΚ μπορεί…

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!