Αποκαλυπτικά στοιχεία έρευνας
Σύμφωνα με μελέτη των Πανεπιστημίων του Missouri-Kansas και του ιατρικού κέντρου του Πανεπιστημίου του Κansas, οι εγκέφαλοι των παιδιών έχουν «εμποτιστεί» από τα λογότυπα των εταιριών γρήγορου φαγητού. Αναλυτικότερα, οι ερευνητές παρουσίασαν σε παιδιά ηλικίας 10 έως 14 ετών, 60 λογότυπα από δημοφιλείς μάρκες φαγητών, και άλλα τόσα λογότυπα πασίγνωστων εταιριών που δεν εμπλέκονται όμως με το χώρο των τροφίμων. Έπειτα, με τη βοήθεια εγκεφαλογράφου παρακολούθησαν τη ροή του αίματος σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου ώστε να παρακολουθήσουν
τις αντιδράσεις στα συγκεκριμένα
ερεθίσματα.
Τα ευρήματα ήταν αποκαλυπτικά. Όταν τα υποκείμενα της έρευνας αντίκριζαν λογότυπα εταιριών τροφίμων, παρατηρήθηκε αύξηση της ροής αίματος στα σημεία του εγκεφάλου που ελέγχουν την ευχαρίστηση και την όρεξη, κάτι που δεν παρατηρήθηκε όταν προβλήθηκαν τα εμπορικά λογότυπα μη σχετιζόμενων με το φαγητό εταιριών. Η συγκεκριμένη εγκεφαλική αντίδραση μπορεί να μη μοιάζει σημαντική, καθώς θεωρείται συνηθισμένο όταν κάποιος ακούει για φαγητό να νιώθει πεινασμένος. Όμως, αξίζει να σημειωθεί ότι οι ερευνητές επίσης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά είναι πιθανότερο να επιλέξουν φαγητό που φέρει το λογότυπο που τους είναι γνώριμο, καθώς όταν κλήθηκαν να επιλέξουν ποιο burger να γευτούν, ανάμεσα σε ένα «ανώνυμο» και ένα McDonalds, η συντριπτική πλειοψηφία διάλεξε το δεύτερο.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι κολοσσοί στο χώρο των τροφίμων και οι εταιρίες μάρκετινγκ εκμεταλλεύονται και εισχωρούν στα σημεία του εγκεφάλου που ελέγχουν τους μηχανισμούς ανταμοιβής από πολύ νωρίς, πριν καν τα παιδιά μπορέσουν να αναπτύξουν μηχανισμούς αυτοελέγχου. Δεν πρέπει να ξεχνιέται το γεγονός ότι τα περισσότερα προϊόντα που διαφημίζονται έχουν ιδιαίτερα υψηλή θερμιδική αξία, ενώ περιέχουν τεράστια ποσοστά ζάχαρης, λιπαρών και αλατιού. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η επικεφαλής της έρευνας, δόκτωρ Amanda Bruce, «στους παιδικούς εγκεφάλους έχουν πραγματικά εντυπωθεί λογότυπα εταιριών γρήγορου φαγητού. Χωρίς να έχουν ανεπτυγμένες τις απαραίτητες ανασταλτικές διαδικασίες που θα τα βοηθήσουν κατά τη λήψη αποφάσεων, τα παιδιά κάνουν ιδιαίτερα κακές επιλογές σχετικά με το τι τρώνε». Όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ η παιδική παχυσαρκία στις ΗΠΑ αγγίζει το 20%.
τις αντιδράσεις στα συγκεκριμένα
ερεθίσματα.
Τα ευρήματα ήταν αποκαλυπτικά. Όταν τα υποκείμενα της έρευνας αντίκριζαν λογότυπα εταιριών τροφίμων, παρατηρήθηκε αύξηση της ροής αίματος στα σημεία του εγκεφάλου που ελέγχουν την ευχαρίστηση και την όρεξη, κάτι που δεν παρατηρήθηκε όταν προβλήθηκαν τα εμπορικά λογότυπα μη σχετιζόμενων με το φαγητό εταιριών. Η συγκεκριμένη εγκεφαλική αντίδραση μπορεί να μη μοιάζει σημαντική, καθώς θεωρείται συνηθισμένο όταν κάποιος ακούει για φαγητό να νιώθει πεινασμένος. Όμως, αξίζει να σημειωθεί ότι οι ερευνητές επίσης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα παιδιά είναι πιθανότερο να επιλέξουν φαγητό που φέρει το λογότυπο που τους είναι γνώριμο, καθώς όταν κλήθηκαν να επιλέξουν ποιο burger να γευτούν, ανάμεσα σε ένα «ανώνυμο» και ένα McDonalds, η συντριπτική πλειοψηφία διάλεξε το δεύτερο.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι κολοσσοί στο χώρο των τροφίμων και οι εταιρίες μάρκετινγκ εκμεταλλεύονται και εισχωρούν στα σημεία του εγκεφάλου που ελέγχουν τους μηχανισμούς ανταμοιβής από πολύ νωρίς, πριν καν τα παιδιά μπορέσουν να αναπτύξουν μηχανισμούς αυτοελέγχου. Δεν πρέπει να ξεχνιέται το γεγονός ότι τα περισσότερα προϊόντα που διαφημίζονται έχουν ιδιαίτερα υψηλή θερμιδική αξία, ενώ περιέχουν τεράστια ποσοστά ζάχαρης, λιπαρών και αλατιού. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η επικεφαλής της έρευνας, δόκτωρ Amanda Bruce, «στους παιδικούς εγκεφάλους έχουν πραγματικά εντυπωθεί λογότυπα εταιριών γρήγορου φαγητού. Χωρίς να έχουν ανεπτυγμένες τις απαραίτητες ανασταλτικές διαδικασίες που θα τα βοηθήσουν κατά τη λήψη αποφάσεων, τα παιδιά κάνουν ιδιαίτερα κακές επιλογές σχετικά με το τι τρώνε». Όλα αυτά συμβαίνουν, ενώ η παιδική παχυσαρκία στις ΗΠΑ αγγίζει το 20%.
Σχόλια