Τριμελείς επιτροπές σε κάθε σχολείο θα εισηγούνται απολύσεις εκπαιδευτικών.
Του Χρήστου Πιλάλη.
Ο Μέντορας ήταν ο αφοσιωμένος φίλος του Οδυσσέα, που σ’ αυτόν ο ήρωας εμπιστεύτηκε την ανατροφή του γιου τού Τηλέμαχου, προτού φύγει για την εκστρατεία στην Τροία. Ο Μέντορας, όλα τα χρόνια της απουσίας του Οδυσσέα, εκτέλεσε τόσο πιστά την εντολή του φίλου του, ώστε το όνομά του έγινε σύμβολο της φιλίας και της αφοσίωσης. Επικράτησε ακόμη να λέγονται μέντορες οι σοφοί και αφοσιωμένοι σύμβουλοι.
Στις μέρες μας η Υπουργός Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Άννα Διαμαντοπούλου φιλοδοξεί να δημιουργήσει χιλιάδες «μέντορες» στο χώρο της εκπαίδευσης. Με τη διαφορά ότι σε κάθε έναν από αυτούς θέλει να δώσει υπερεξουσίες που μπορούν να καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τη ζωή μέχρι πέντε συναδέλφων τους ανά διετία. Με το νόμο 3848/19.5.2010 που είχε τον υποκριτικό τίτλο «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού – καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση» καθιερώνει το θεσμό του μέντορα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με βάση το νέο νόμο ένας μέντορας, ένας σύμβουλος και ένας διευθυντής σχολείου μπορούν να κάνουν αρνητική αξιολόγηση και να απολύσουν το νεοδιόριστο εκπαιδευτικό. Η συγκεκριμένη δυνατότητα των τριών αξιολογητών ενώ δεν υπήρχε στο σχέδιο νόμου που είχε καταθέσει η Υπουργός για «διαβούλευση», παρουσιάστηκε κεκαλυμμένα στο κείμενο που τελικά κατέθεσε στη Βουλή και ψηφίστηκε. Εκτός απ’ την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ που κατήγγειλε πολύ συγκεκριμένα το νέο αυτό δεδομένο, κανένα κόμμα δεν κατήγγειλε τη δυνατότητα των αξιολογητών να απολύσουν ένα νέο εκπαιδευτικό αφού όπως φαίνεται ακόμη και οι σύντροφοι του ΚΚΕ παραπλανήθηκαν απ’ την κυρία Υπουργό (βλ. Ριζοσπάστης 2/12/2010, με τη διαπίστωση-καταγγελία ότι η αρνητική αξιολόγηση οδηγεί σε μετάταξη). Δεν πρόσεξαν τη φροντίδα της κυρίας Υπουργού να προσθέσει στο σχέδιο νόμου ότι «στην περίπτωση νεοδιοριζόμενου που δεν κρίνεται κατάλληλος για μονιμοποίηση ως εκπαιδευτικός εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 του Κεφαλαίου Α του άρθρου 16 του ν.1566/1985 (Α΄167)». Τι γράφουν όμως οι παράγραφοι 5 και 6 του Κεφαλαίου Α του άρθρου 16 του ν.1566/1985; Διαβάζουμε στον παλαιό αυτό νόμο το άρθρο 16: «5. Εκπαιδευτικοί που κρίνονται, κατά τις αξιολογικές κρίσεις, ακατάλληλοι για την προσφορά διδακτικού έργου, μπορεί όμως να κριθούν ως επαρκείς για την άσκηση διοικητικού έργου, παραπέμπονται με απόφαση του νομάρχη στο κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο αποφασίζει σύμφωνα με τις διατάξεις της επόμενης παραγράφου. 6. Το κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο εξετάζει όλα τα στοιχεία του φακέλου, καλεί σε ακρόαση τον κρινόμενο και μπορεί να εξετάζει κάθε άλλο χρήσιμο στοιχείο. Αν ο εκπαιδευτικός κριθεί απολυτέος με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων απολύεται για ανεπάρκεια στην εκτέλεση των καθηκόντων του. Αν το κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο διαπιστώσει ότι ο κρινόμενος δεν είναι κατάλληλος για το έργο του εκπαιδευτικού ή έχει σοβαρούς λόγους υγείας, κρίνεται όμως επαρκής για την προσφορά διοικητικής υπηρεσίας, μπορεί να αποφασίσει τη μετάταξή του σε προσωρινή θέση διοικητικού προσωπικού των διευθύνσεων ή γραφείων της εκπαίδευσης, εφόσον έχει υπερεπταετή και δεν συμπλήρωσε εικοσιπενταετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία»
Ο «μέντορας» της κυρίας Διαμαντοπούλου μπορεί να συνεισηγηθεί την απόλυση κάποιων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών οι οποίοι βεβαίως δεν έχουν ούτε υπερεπταετή πραγματική υπηρεσία ούτε συμπληρώνουν εικοσιπενταετή συντάξιμη υπηρεσία, προκειμένου να μεταταχτούν. Από τις 29/11 και για δυο εβδομάδες το Υπουργείο Παιδείας έχει δώσει για ηλεκτρονική διαβούλευση ένα τετρασέλιδο κείμενο για το θεσμό του μέντορα. Εκεί προσπαθεί να εξωραΐσει και να ζητήσει εκ των υστέρων απόψεις για τον ήδη νομοθετημένο θεσμό τον οποίο θα υπηρετήσουν εκπαιδευτικοί που θα επιλεγούν απ’ το σχολικό σύμβουλο και το διευθυντή της κάθε σχολικής μονάδας. Ο θεσμός του μέντορα με τις 0,25 μονάδες που δίνει ο νόμος για κάθε χρόνο σε όσους θα τον διακονούν και θέλουν να γίνουν στελέχη της εκπαίδευσης (ως μέτρο σύγκρισης: 4 μονάδες δίνει για ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα), είναι ένα ακόμη εργαλείο χειραγώγησης του εκπαιδευτικού στο «νέο σχολείο» που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση. Ένα σχολείο που με δικαιολογία την οικονομική κρίση μοντάρεται και δρομολογείται επάνω στις νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις του κεφαλαίου, της Ε.Ε., του ΟΟΣΑ (βλέπε Χρ. Πιλάλης, Δρόμος, 13/3/2010, «Ηλεκτρονικό βιβλίο ή χάντρες και καθρεφτάκια» και 27/3/2010, «ΟΟΣΑ: Λογιστική εναντίων παιδείας και παιδαγωγικής») και των δυο εγχώριων υπηρετών τους, του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.