Να μην αφήσουμε να περάσει το ξεπούλημα των λιμανιών.
Ανατρέποντας όλες τις εξαγγελίες των προηγούμενων ετών η κυβέρνηση προχωρά άμεσα στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών. Ήδη οι εργαζόμενοι στα λιμάνια όλης της χώρας βρίσκονται από το Μάιο σε τροχιά κινητοποιήσεων και αναμένεται να κλιμακώσουν τον αγώνα τους την επόμενη περίοδο.
Με τις εργολαβίες και τις επιμέρους συμφωνίες παραχώρησης –Cosco– να αποτελούν ήδη πραγματικότητα, η μεγάλη μάχη φαίνεται ότι θα δοθεί για τη διατήρηση του 51% των μετοχών από το δημόσιο. Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) βρίσκεται στο πρώτο πακέτο των αποκρατικοποιήσεων, με την κυβέρνηση να έχει αποφασίσει ότι θα διατηρήσει τον έλεγχο του οργανισμού, όχι όμως και το management.
Από τη Θεσσαλονίκη όπου βρέθηκε ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας, Γ. Γεωργακόπουλος, δήλωσε ότι «η κυβέρνηση έχει παραδοθεί στην τρόικα και ακολουθεί μια πλήρως νεοφιλελεύθερη πολιτική που δεν φέρνει ανάπτυξη», ενώ συμπλήρωσε ότι «το φάρμακο που προτείνουν για την κρίση, είναι χειρότερο από την αρρώστια».
Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια χαρακτηρίζουν ανοιχτά πλέον επικίνδυνους και ψεύτες τους υπουργούς που χειρίζονται την υπόθεση των λιμανιών, πριν από 15 ημέρες είχαν λάβει διαβεβαιώσεις για τη διασφάλιση του δημοσίου χαρακτήρα των λιμανιών. Πιο συγκεκριμένα, το σχέδιο που είχε εκπονηθεί προέβλεπε ένα καλλικρατικό σύστημα διαχείρισης των λιμανιών, με ενοποίηση της διοίκησης πολλών εξ’ αυτών και κατοχή τουλάχιστον του 51% από το κράτος. Επιπλέον το σχέδιο αυτό προέβλεπε μετατάξεις υπαλλήλων από άλλες υπηρεσίες στον ΟΛΘ, προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες ανάγκες προσωπικού και να εξασφαλιστεί η ανάπτυξη του οργανισμού. Άλλωστε όλοι θυμούνται υπουργούς του ΠΑΣΟΚ πριν από μόλις τέσσερα χρόνια να συγκρούονται με αστυνομικές δυνάμεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε κινητοποιήσεις ενάντια στην ιδιωτικοποίηση.
Ο κ. Γεωργακόπουλος, αναφερόμενος στο ιστορικό της «μάχης των λιμανιών», θύμισε στους δημοσιογράφους ότι από το 1996 και μετά –όταν ξεκίνησαν οι πρώτες προσπάθειες ιδιωτικοποίησης– με αποφάσεις δικαστηρίων οι εργαζόμενοι έχουν κερδίσει τη διατήρηση των εργασιακών τους σχέσεων και τη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα των οργανισμών, μέσω της κατοχής του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών από το κράτος.
Χρυσορυχείο το λιμάνι
Ο ΟΛΘ αυτή τη στιγμή εμφανίζεται ως μία από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις της Βορείου Ελλάδος με χρηματιστηριακή αξία 140 εκ. ευρώ και αποθεματικό περίπου 75 εκ. ευρώ. Οι ανάγκες σε προσωπικό όπως αναφέρθηκε αυξάνονται κάθε χρόνο, ο κύκλος εργασιών επίσης και όλα αυτά χωρίς να έχει εκπονηθεί ποτέ ένα αξιόλογο σχέδιο αναπτυξιακής πολιτικής του ΟΛΘ.
Ο κ. Γεωργακόπουλος σε μια προσπάθεια να περιγράψει μια εικόνα από το μέλλον σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης των λιμανιών αναφέρθηκε στην κατάσταση στο λιμάνι του Πειραιά στη μετά Cosco εποχή. Περιέγραψε λοιπόν μια κατάσταση εργασιακού μεσαίωνα και κατήγγειλε την κυβέρνηση που δεν προχωρά σε επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης. Πιο συγκεκριμένα δήλωσε ότι στην Cosco εργάζονται 150 εργάτες με ατομικές συμβάσεις και ένας μικρός αριθμός «νοικιασμένων» εργαζομένων, ενώ η εταιρία μπλοκάρει συστηματικά τη δημιουργία επιχειρησιακού σωματείου. Τέλος τόνισε ότι το ελληνικό κράτος από τη σύμβαση με τη Cosco έχει βάλλει στα ταμεία του μόλις 70 εκ. ευρώ, έναντι 4,5 δισ. που προέβλεπε η αρχική συμφωνία.
Μάλιστα, μεταφέροντας τη διεθνή εμπειρία, ανέφερε ότι στην Ευρώπη το 96% των λιμανιών είναι δημόσια και από αυτό μόλις το 16% περιλαμβάνει μεικτά σχήματα ιδιωτικού και δημοσίου. Το υπόλοιπο 4% αφορά λιμάνια που ιδιωτικοποιήθηκαν επί Θάτσερ στην Αγγλία, χωρίς όμως η επιλογή αυτή να αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Πλέον οι εργαζόμενοι ετοιμάζονται για νέες κινητοποιήσεις με κεντρικό στόχο τη δημιουργία ενός ευρύτατου κοινωνικού μετώπου που θα υπερασπιστεί το δημόσιο χαρακτήρα του ΟΛΘ. Στην κατεύθυνση αυτή αναμένεται να συναντηθούν τόσο με το σωματείο της ΕΥΑΘ, αλλά και με τα σωματεία όλων των επιχειρήσεων που συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο των αποκρατικοποιήσεων.