Περιφερειάρχης: Κύριε διευθυντά Κατωτέρας, Μέσης και Ανωτάτης Εκπαιδεύσεως, πραγματικά κάτι πρέπει να κάνετε με τους καθηγητές. Αντιλαμβάνομαι ότι πρόκειται για λαμπρούς επιστήμονες, με τα διδακτορικά τους και όλα τους. Αλλά η συμπεριφορά τους είναι άνω ποταμών. Και δεν μπορεί διαρκώς να τους δικαιολογούμε διότι είναι διανοούμενοι και οι διανοούμενοι έχουν τις παραξενιές τους.
Αυτός ο χοντρός, ας πούμε, δεν θυμάμαι πώς τον λένε, δεν μπορεί να σταθεί στην έδρα χωρίς να κάνει αυτές τις απερίγραπτες γκριμάτσες; Και ο άλλος, που μόλις αρχίσει το μάθημα, παθαίνει μια μανία και προσπαθεί συνέχεια να χώσει τα γένια του στο γιακά του! Και να φερόντουσαν έτσι μόνο στο μάθημα, κομμάτια να γίνει. Στο κάτω-κάτω μπορεί να σου πουν ότι αυτό είναι μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εγώ δεν μπορώ να κρίνω και η εκπαίδευσις πρέπει να έχει την αυτονομία της, είπαμε. Αλλά σκεφτείτε τώρα να αρχίσουν αυτές τις γκριμάτσες μπροστά στον Επιθεωρητή! Κι ο Επιθεωρητής να νομίσει ότι το κάνουν για να τον προσβάλλουν και να πάμε όλοι στο διάβολο!
Διευθυντής Εκπαιδεύσεως: Και τι μπορώ να κάνω εγώ; Ξέρετε πόσες φορές τους τα έχω πει; Προχθές, μπροστά στον Πρύτανη, άρχισε ο χοντρός να κάνει κάτι μούτες… δεν έχω ξαναδεί τέτοιο πράγμα. Και με τον τρόπο αυτό, γεμίζουν τα κεφάλια της νεολαίας μας με τις πλέον ριζοσπαστικές ιδέες.
Περιφερειάρχης: Το ίδιο γίνεται και μ’ εκείνον τον καθηγητή Ιστορίας. Πολύ διαβασμένος άνθρωπος, το κεφάλι του είναι γεμάτο χρονολογίες, δεν χωρεί καμία αμφιβολία, αλλά όταν αρχίζει τις ερμηνείες, γιατί έγινε τούτο και γιατί έγινε το άλλο, παθαίνει μανία. Τον άκουσα μια φορά σε μια διάλεξη. Όλα πήγαιναν μια χαρά όσο μιλούσε για τους Ασσύριους και τους Βαβυλώνιους. Αλλά μόλις έφτασε στον Μεγαλέξανδρο, αφηνίασε. Δεν μπορώ να σας περιγράψω το τι έγινε. Νόμιζες πως πιάσαμε φωτιά. Πήδηξε πάνω, φώναζε, και στο τέλος άρπαξε μια καρέκλα, τη βρόντηξε κάτω και την έκανε κομμάτια. Δεν έχω καμία αντίρρηση πως ο Αλέξανδρος ο Μακεδών ήταν μεγάλος ήρωας. Αλλά είναι αυτός λόγος για να σπάμε τις καρέκλες; Οι καρέκλες, κύριοι, είναι του Δημοσίου. Θα φθείρουμε την δημόσια περιουσία για τον Αλέξανδρο τον Μακεδόνα;
Διευθυντής Εκπαιδεύσεως: Έχω κουραστεί να του το λέω, κύριε Περιφερειάρχα. Δεν πρέπει να φθείρουμε την περιουσία των Πανεπιστημίων. Και ξέρετε τί μου απαντάει; «Δεν πάει να λέτε ό,τι θέλετε, εγώ είμαι έτοιμος να δώσω και τη ζωή μου για την υπόθεση της έρευνας και την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών».
Περιφερειάρχης: Δυστυχώς είναι νόμος αυτός: οι μορφωμένοι άνθρωποι είτε γίνονται αλκοολικοί είτε τρελαίνονται και κάνουν γκριμάτσες για να τρομάζουν τον κόσμο.
Διευθυντής Εκπαιδεύσεως: Ο Θεός να φυλάει όποιον ανακατεύεται με την εκπαίδευση. Δεν μπορείς να πεις μια κουβέντα για καλό κι αμέσως πετάγονται όλοι να πουν το μακρύ τους και το κοντό τους, για να δείξουν πως είναι πιο έξυπνοι από τους άλλους.
Διευθυντής Εκπαιδεύσεως: Και τι μπορώ να κάνω εγώ; Ξέρετε πόσες φορές τους τα έχω πει; Προχθές, μπροστά στον Πρύτανη, άρχισε ο χοντρός να κάνει κάτι μούτες… δεν έχω ξαναδεί τέτοιο πράγμα. Και με τον τρόπο αυτό, γεμίζουν τα κεφάλια της νεολαίας μας με τις πλέον ριζοσπαστικές ιδέες.
Περιφερειάρχης: Το ίδιο γίνεται και μ’ εκείνον τον καθηγητή Ιστορίας. Πολύ διαβασμένος άνθρωπος, το κεφάλι του είναι γεμάτο χρονολογίες, δεν χωρεί καμία αμφιβολία, αλλά όταν αρχίζει τις ερμηνείες, γιατί έγινε τούτο και γιατί έγινε το άλλο, παθαίνει μανία. Τον άκουσα μια φορά σε μια διάλεξη. Όλα πήγαιναν μια χαρά όσο μιλούσε για τους Ασσύριους και τους Βαβυλώνιους. Αλλά μόλις έφτασε στον Μεγαλέξανδρο, αφηνίασε. Δεν μπορώ να σας περιγράψω το τι έγινε. Νόμιζες πως πιάσαμε φωτιά. Πήδηξε πάνω, φώναζε, και στο τέλος άρπαξε μια καρέκλα, τη βρόντηξε κάτω και την έκανε κομμάτια. Δεν έχω καμία αντίρρηση πως ο Αλέξανδρος ο Μακεδών ήταν μεγάλος ήρωας. Αλλά είναι αυτός λόγος για να σπάμε τις καρέκλες; Οι καρέκλες, κύριοι, είναι του Δημοσίου. Θα φθείρουμε την δημόσια περιουσία για τον Αλέξανδρο τον Μακεδόνα;
Διευθυντής Εκπαιδεύσεως: Έχω κουραστεί να του το λέω, κύριε Περιφερειάρχα. Δεν πρέπει να φθείρουμε την περιουσία των Πανεπιστημίων. Και ξέρετε τί μου απαντάει; «Δεν πάει να λέτε ό,τι θέλετε, εγώ είμαι έτοιμος να δώσω και τη ζωή μου για την υπόθεση της έρευνας και την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών».
Περιφερειάρχης: Δυστυχώς είναι νόμος αυτός: οι μορφωμένοι άνθρωποι είτε γίνονται αλκοολικοί είτε τρελαίνονται και κάνουν γκριμάτσες για να τρομάζουν τον κόσμο.
Διευθυντής Εκπαιδεύσεως: Ο Θεός να φυλάει όποιον ανακατεύεται με την εκπαίδευση. Δεν μπορείς να πεις μια κουβέντα για καλό κι αμέσως πετάγονται όλοι να πουν το μακρύ τους και το κοντό τους, για να δείξουν πως είναι πιο έξυπνοι από τους άλλους.
Ο Επιθεωρητής, 1η πράξη
Μετάφραση: Έλενα Πατρικίου
Μετάφραση: Έλενα Πατρικίου
Σχόλια