Ατελείωτες ώρες ταλαιπωρίας στα διόδια, ουρές χιλιομέτρων, πρώτο θέμα στα δελτία των 8. Ειδικά σε μαζικές εξόδους, όπως στην τωρινή του Πάσχα, τα διόδια απασχολούν εκατοντάδες χιλιάδες οδηγών και επιβατών. Κι όλα αυτά γιατί;
Για το συμφέρον μιας χούφτας μεγαλοεργολάβων, οι οποίοι θησαυρίζουν από τα εκατομμύρια ευρώ που ρέουν στα ταμεία τους για έργα που πολλές φορές δεν έχουν ξεκινήσει, για δρόμους ημιτελείς ή και εντελώς επικίνδυνους. Άλλες φορές οι κάτοικοι και οι διερχόμενοι από μια περιοχή, πληρώνουν για έργα σε άλλες περιοχές.
Είναι το αποτέλεσμα της παραχώρησης της… κυριαρχίας των εθνικών οδών, από την πολιτική εξουσία, στο όνομα της δήθεν γρήγορης και αποτελεσματικής κατασκευής εθνικών οδών, που είναι υποχρέωση του κράτους να παρέχει στους πολίτες του, από τα δισεκατομμύρια των φόρων που εισπράττει. Την περασμένη Κυριακή (28/3) εκατοντάδες οδηγοί απόλαυσαν τη χαρά της ελεύθερης διέλευσης σε σχεδόν όλη τη χώρα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων, με παρέμβαση των επιτροπών έμειναν επί δύο ώρες ανοιχτά στη διέλευση τα διόδια Μαλγάρων, Λεπτοκαρυάς Πιερίας, Μοσχοχωρίου Λάρισας, Τραγάνας Φθιώτιδας, Αφιδνών Αττικής, Μεταμόρφωσης Αττικής (Αττική Οδός), Σπαθοβουνίου Αρκαδίας, Ρίου Αχαΐας. Η κινητοποίηση των επιτροπών επιδοκιμάστηκε από τους διερχόμενους οδηγούς με ενθουσιασμό, αφού όλοι κατανοούν ότι πρέπει να σταματήσει αυτή η αισχροκέρδεια, να καταργηθούν τα διόδια και να σταματήσει η λεηλασία της δημόσιας περιουσίας από τους κατασκευαστές και το τραπεζικό κεφάλαιο.
Μοσχοχώρι Λάρισας
Πατούσαν γκάζι ενθουσιασμένοι
Ανοίξαμε τα διόδια για δυο ώρες, 12-2, και προς τις δυο κατευθύνσεις. Οι οδηγοί έπαιρναν ενθουσιασμένοι τα φυλλάδια και… πατούσαν γκάζι. Κάποιοι, μάλιστα, παίρνοντας το τηλέφωνο επικοινωνίας από τα φυλλάδιά μας, τηλεφωνούσαν για το «πότε θα ξανασηκώσουμε τις μπάρες». Ήμαστε περίπου 60 άτομα. Η Τροχαία, που έφτασε κάποια στιγμή, ζήτησε από κάποιους οδηγούς τα στοιχεία τους, λέγοντας ότι τα ζητά η εταιρία που εκμεταλλεύεται τα διόδια, η Αυτοκινητοδρόμοι Αιγαίου Α.Ε. Εμείς τους συμβουλεύσαμε να μην τα δώσουν, από τη στιγμή που δεν έχουν κάνει κάποια παράβαση του ΚΟΚ.
Γιάννης Χατζηγιάννης, Επιτροπή πολιτών και εργαζομένων Βόλου κατά των Διοδίων
Η Επιτροπή Τραγάνας σε συνεργασία με την Κίνηση Πολιτών Δήμου Αταλάντης και την Κίνηση Πολιτών Σκάλας Αταλάντης κατέλαβαν και άνοιξαν τα διόδια της Τραγάνας και την Πέμπτη 1/4. Οι ενέργειες εντάσσονται στην κλιμάκωση της πάλης των κατοίκων κατά της δημιουργίας νέων διοδίων στο Μώλο Φθιώτιδας από την εταιρία στην οποία έγινε η παραχώρηση.
Πληρώνεις για την αδρεναλίνη που σου ανεβαίνει;
Σάββατο 27 Μαρτίου, βράδυ γύρω στις 9.30, γυρνούσαμε από την Πάτρα. Στα διόδια, αρνούμενος να πληρώσω, δήλωσα τον αριθμό του αυτοκινήτου μου στον υπάλληλο και περίμενα να τον σημειώσει στο κομπιούτερ. Το έχω κάνει πολλές φορές στο παρελθόν. Αυτός ο δρόμος είναι ανεπίτρεπτο να έχει διόδια. Δηλαδή, τι πληρώνεις, για την αδρεναλίνη που σου ανεβαίνει όταν κυκλοφορείς; Γιατί παίζεις την ζωή σου κορώνα-γράμματα. Ειδικά τώρα, που έχουν αφήσει μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας στο κάθε ρεύμα και χωρίς διαχωριστικό διάζωμα. Η εταιρία που ανέλαβε, η Ολυμπία Οδός ως πρώτη ενέργεια επέλεξε να αυξήσει τα διόδια, αντί να κάνει κάποιες στοιχειώδεις παρεμβάσεις για ενίσχυση της ασφάλειας.
Ο υπάλληλος, αυτή τη φορά, δεν σήκωσε τη μπάρα, αλλά ειδοποίησε μια άλλη υπάλληλο που επέμενε να της δώσω τα στοιχεία μου, πράγμα που φυσικά αρνήθηκα. Ήταν μια νέα κοπελίτσα που, όπως φαίνεται, αγνοούσε, πως παρανομεί, αλλά οχυρωμένη πίσω από τις οδηγίες που της είχαν δοθεί από την εταιρία ήταν αδιάλλακτη. Προσπάθησα να της πω ότι είναι μια απλή υπάλληλος και δεν υπάρχει λόγος να παίρνει στην πλάτη της όλες τις αμαρτίες της εταιρίας. Με απείλησε ότι θα φωνάξει την Τροχαία. Της εξήγησα ότι η Τροχαία δεν έχει καμία δουλειά, γιατί δεν κάνω καμία παράβαση, αλλά αυτή είναι ο παραβάτης που με εμποδίζει να περάσω. Ήταν αγέρωχη και ανένδοτη. Επιχείρησα να σηκώσω την μπάρα για να περάσω, όμως δεν σηκωνόταν. Αυτή με απειλούσε ότι καταστρέφω την μπάρα και κάλεσε τεχνικό να την ελέγξει, που έφθασε σε χρόνο-ρεκόρ. Τελικά, ήλθε η Άμεση Δράση, την οποία είχα καλέσει και εγώ, μετά από περίπου μισή ώρα. Πήρε τα στοιχεία και των δυο μας. Εγώ, αρχικά, είπα ότι θέλω να κάνω μήνυση στην εταιρία, για παρακώλυση κυκλοφορίας. Οι αστυνομικοί με ενημέρωσαν ότι μήνυση μπορώ να κάνω στην υπάλληλο και όχι στην εταιρία και επειδή το αδίκημα είναι αυτόφωρο, η υπάλληλος θα κρατηθεί. Φαίνεται πως ενημέρωσαν και την ίδια για το είδος του αδικήματος, οπότε και άλλαξε τελείως στάση απέναντί μου, δηλώνοντας ότι δεν επιθυμεί να μου κάνει μήνυση, αν δεν κάνω κι εγώ.
Εγώ επιφυλάχθηκα. Πρέπει να ομολογήσω ότι τη λυπήθηκα. Ήταν μια κοπελίτσα περίπου στα μισά μου χρόνια, που ξαφνικά αντελήφθη ότι οι οδηγίες της εταιρίας την οδηγούσαν σε σειρά παρανομιών, αφήνοντάς την τελείως ακάλυπτη απέναντι στο νόμο. Και μόνο αυτή η συνειδητοποίηση ήταν νομίζω σημαντικό ζήτημα.
Τριαντάφυλλος Οικονόμου, Αιγείρα Αχαΐας
Ακρίβεια Stop… και στην Αττική Οδό
Για περισσότερο από δύο ώρες σταμάτησαν οι επιτροπές Ακρίβεια-Stop την είσπραξη διοδίων στην Αττική Οδό, στην είσοδο της Μεταμόρφωσης, δίνοντας τη δυνατότητα στους οδηγούς να περάσουν χωρίς το χαράτσι των 2,70 ευρώ. Είναι κοινή πεποίθηση των χρηστών του δρόμου ότι ήρθε ο καιρός να σταματήσουμε τον τρελό χορό των κερδών. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το έργο κόστισε 1,3 δισ. ευρώ, από τα οποία το 32% (420 εκατ. ευρώ) κατέβαλε το Δημόσιο, μαζί με τη συγχρηματοδότηση της Ε.Ε. Γύρω στα 675 εκατ. ευρώ ήταν τα δάνεια που σύναψαν οι εργολάβοι με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Περίπου 175 εκατ. ευρώ ήταν η ίδια συμμετοχή των εργολάβων στο έργο και για να το εγκαταλείψουν θα έπρεπε να τους επιστραφούν με μια απόδοση 11,6%, δηλαδή να πάρουν 20,30 εκατ. ευρώ παραπάνω. Τα συνολικά έσοδα στα 8 χρόνια λειτουργίας της Αττικής Οδού μέχρι τώρα υπολογίζεται ότι έχουν ξεπεράσει όχι μόνο το ύψος των δανείων και των ιδίων κεφαλαίων, αλλά και το συνολικό κόστος του έργου.Το 2008, με μέσο όρο ημερήσιας κυκλοφορίας 301.000 οχήματα, ξεπέρασαν τα 300 εκατ. ευρώ. Το 2009 μάλιστα που ο μέσος όρος της ημερήσιας κυκλοφορίας είναι ακόμη μεγαλύτερος, τα έσοδα από τα διόδια αγγίζουν το 1 εκατ. ευρώ την ημέρα!
Μ.Γ.
Ποιοι συμμετέχουν στο «Μεγάλο Φαγοπότι» και από πού θα μπορούσε να καλύψει μέρος των ελλειμμάτων του το Δημόσιο αντί να τα φορτώνει στους μισθωτούς:
Αττική Οδός Α.Ε.
Αττικές Διαδρομές Α.Ε.
Αττικές Τηλεπικοινωνίες Α.Ε.
Αττικοί Σταθμοί Α.Ε.
Transroute, γαλλική εταιρία
Μάλγαρα
Επιπλέον λόγος μη πληρωμής το δυστύχημα των Τεμπών
Με αιτήματα την αναστολή λειτουργίας των διοδίων της χώρας σαν ένα πρώτο βήμα για την κατάργησή τους και την απόδοση ευθυνών στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ για το δυστύχημα των Τεμπών και στόχο την ενίσχυση του κινήματος «Δεν πληρώνω διόδια», πολλοί πολίτες της Θεσσαλονίκης συμμετείχαν στο άνοιγμα των διοδίων των Μαλγάρων. «Το “μπράβο παιδιά”, τα παρατεταμένα κορναρίσματα, οι σηκωμένες γροθιές και η επιβράβευση από τους διερχόμενους οδηγούς κατέδειξαν εμφατικά το γεγονός ότι οι πολίτες της χώρας δεν είναι διατεθειμένοι να υποστούν τη… χρεοκοπία της τσέπης και της ζωής τους. Αν και πάντα οι διερχόμενοι οδηγοί υποδέχονται με θετικό τρόπο τις δράσεις μας, σήμερα ο ενθουσιασμός ήταν έκδηλος και οι πολίτες με χαρά τοποθετούσαν το ενημερωτικό φυλλάδιο με το σήμα “δεν πληρώνω” στο ταμπλό του αυτοκινήτου τους», τονίζει σε ανακοίνωσή της η επιτροπή Ακρίβεια-Stop Θεσσαλονίκης.
Ν.Γ.
Τάσος Κουράκης,
Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης
«Η καμπάνια στα διόδια για ελεύθερη διάβαση με ταυτόχρονη προπαγάνδιση της αντίθεσης μας στα μέτρα της κυβέρνησης την Κυριακή 28/3 συνάντησε την καθολική αποδοχή των διερχόμενων οδηγών. Οι επιτροπές Ακρίβεια – Στοπ και το Πανελλαδικό Συντονιστικό Επιτροπών Αγώνα Ενάντια στα Διόδια καταγράφουν σημαντικές νίκες, κυρίως στην αλλαγή της συνείδησης του κόσμου ότι μπορούμε -παίρνοντας την κατάσταση στα χέρια μας- να αλλάξουμε τα πράγματα».
Σπαθοβούνι Αρκαδίας
Οι εθνικοί δρόμοι τσιφλίκι των μεγαλοεργολάβων
Με αφορμή τη συμμετοχή μου στο άνοιγμα για πρώτη φορά των διοδίων στο Σπαθοβούνι – εθνική Κορίνθου-Καλαμάτας – αισθάνθηκα πιο έντονα κάτι που από καιρό καταλάβαινα, αλλά δεν έδινα και τόση σημασία.
Πως και οι εθνικοί μας δρόμοι είναι τσιφλίκι των μεγαλοεργολάβων και το προσωπικό των διοδίων οι φύλακες της ιδιοκτησίας.
Θεωρούν, λοιπόν, αυτοί οι μεγαλοτσιφλικάδες πως μπορούν να αυθαιρετούν με όποιο τρόπο τους αρέσει, π.χ. να τυπώνουν προκλητικά πανάκριβα διαφημιστικά έντυπα (Αττική Οδός), κόβουν ότι χαράτσι τους αρέσει, ας μην έχουν ολοκληρωθεί τα έργα, ας μας ταλαιπωρούν χρόνια τώρα. Για τα πενήντα περίπου χιλιόμετρα εθνικής οδού που κάνουμε, όσοι πηγαίνουμε στο Ναύπλιο και το Άργος πληρώνουμε σχεδόν όσα και αυτοί που κάνουν τα 160 χλμ. πηγαίνοντας για Τρίπολη! «Πήγαινε άμα δεν σου αρέσει από τον παλιό δρόμο», σου λένε. Τόσα χρόνια προφανώς οι φόροι που πληρώνουμε είναι για τους παλιούς δρόμους.
Μεγάλη, λοιπόν, ήταν η χαρά μου όταν ανοίξαμε την περασμένη Κυριακή, για λίγες έστω ώρες, τα διόδια στο Σπαθοβούνι.
Μεγάλη ήταν η χαρά μου όταν φτάνοντας πρώτη αρνήθηκα να πληρώσω και άνοιξα μόνη μου την μπάρα παρά τις απειλές των “φρουρών”.
Αλλά μεγαλύτερη ήταν όταν κάνοντας τους τροχονόμους ενθαρρύναμε τους αυτοκινητιστές να περάσουν φωνάζοντας «περάστε ελεύθερα» εισπράττοντας ατέλειωτα ευχαριστήρια κορναρίσματα.
Βάσω Χριστοπούλου
Διόδια Ρίου
Όλο και περισσότεροι δεν πληρώνουν
«Ενθουσιώδης» ήταν η αντιμετώπιση των πολιτών στο άνοιγμα των διοδίων του Ρίου, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή, όπως σημειώνει η Σοφία Μπανιά μέλος της Επιτροπής Ακρίβεια STOP Πάτρας. Στην κινητοποίηση καλούσαν επίσης σωματεία της περιοχής, όπως ο Σύλλογος Υπαλλήλων Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών, η Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας, η Ένωση των Μηχανικών του Δημοσίου. «Είναι προκλητικό να πληρώνουμε τόσο μεγάλα ποσά στα διόδια, όταν το κράτος περικόπτει τους μισθούς των εργαζομένων ενώ υπογράφει τέτοιες συμβάσεις με τις ιδιωτικές εταιρίες», υπογραμμίζει η Σ. Μπανιά συνεχίζοντας: «Υπάρχει σημαντικός αριθμός πολιτών που αρνείται να πληρώσει στα διόδια. Ο κόσμος θέλει να αντιδράσεις γιατί αντιλαμβάνεται την αδικία. Μην ξεχνάμε ότι πολλοί πολίτες χρησιμοποιούν καθημερινά το συγκεκριμένο δρόμο για τη δουλειά τους, όπως επίσης ότι στην περιοχή υπάρχουν και τα διόδια της Γέφυρας που είναι τα ακριβότερα στην Ευρώπη».
Κ.Π.