Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας 

«Χταπόδι!» φωνάζει ένα μέλος του πληρώματος του πλοίου Sea Eagle καθώς ανασύρει από τον βυθό ένα πλαστικό δοχείο. Το μαλάκιο, πιασμένο στην παράνομη παγίδα, τεντώνει τα πλοκάμια του καθώς απελευθερώνεται πίσω στα νερά του Θερμαϊκού.

Δεν έχουν όλα τα χταπόδια την ίδια τύχη: από τις αρχές Ιουλίου, εθελοντές της περιβαλλοντικής οργάνωσης Sea Shepherd, με τη στήριξη των τοπικών αρχών, έχουν ανασύρει χιλιάδες παράνομες παγίδες και έχουν σώσει περισσότερα από 1.500 χταπόδια.

Η αλιεία τους θερινούς μήνες, η οποία κανονικά απαγορεύεται απειλεί τον πληθυσμό τους και επιπλέον επιβαρύνει τη θάλασσα με ρύπανση από πλαστικά, αναφέρει το πρακτορείο Reuters.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι αρμόδιες αρχές εκτιμούν ότι μισό εκατομμύριο παγίδες για χταπόδια κρύβονται στα νερά της Βόρειας Ελλάδας, καθώς η ζήτηση αυξάνεται.

«Οι αριθμοί είναι πραγματικά απίστευτοι» δηλώνει στο πρακτορείο ο Άλεξ Κορνέλισεν, διευθύνων σύμβουλος της Sea Shephard. «Αν θέλουμε να προστατεύσουμε τα χταπόδια πρέπει κάτι να κάνουμε» λέει.

Η Ελλάδα, όπου το χταπόδι συνδυάζεται παραδοσιακά με ουζάκι στις παραθαλάσσιες ταβέρνες, φαίνεται ότι είναι η χώρα που επηρεάζεται περισσότερο από την παράνομη αλιεία, αν και το πρόβλημα αφορά κι άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Οι παγίδες είναι πλαστικά δοχεία με βαρίδια μοιάζουν με τα «θαλάμια», ή τρύπες στους βράχους, που χρησιμοποιούν τα χταπόδια για να κρύβονται και να φροντίζουν τα αβγά τους. Τα δοχεία είναι ενωμένα μέσω πετονιάς με πλωτήρες στην επιφάνεια για να ανασύρονται ανά διαστήματα.

Η αλιευτική πρακτική περιορίζεται ή απαγορεύεται τη θερινή αναπαραγωγική περίοδο στη Βόρεια Ελλάδα. Αντί να ανασύρουν τις παγίδες τον Ιούνιο και να τις ξαναποντίζουν τον Οκτώβριο, πολλοί ψαράδες συνεχίζουν να τις χρησιμοποιούν παράνομα όλη τη διάρκεια του έτους. Κανονικά τα δοχεία πρέπει να αναγράφουν το όνομα του αλιέα, συχνά όμως δεν φέρουν καμία ορατή σήμανση.

Στην τελευταία αποστολή του, το πλήρωμα του Sea Eagle ανέσυρε 288 χιλιόμετρα πετονιάς από παράνομες παγίδες.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της οργάνωσης iSea, τα πλαστικά δοχεία είναι τα πιο πολυάριθμα σκουπίδια που ανασύρονται από το Θρακικό Πέλαγος.

Σε πολλές περιπτώσεις, το πλαστικό διαλύεται καθώς ανασύρεται και επιδεινώνει τη ρύπανση από μικροπλαστικά, δήλωσε η Βάλια Στεφανουδάκη, υπεύθυνη της εκστρατείας της Sea Shepherd στην Ελλάδα.

«Θέλουμε να πίνουμε το ουζάκι μας δίπλα στη θάλασσα. Όμως το γεγονός ότι η θάλασσα αδειάζει ούτε που μας περνά από το μυαλό», είπε η Στεφανουδάκη.

«Είναι μια αλυσίδα, από τα μικρότερα πλάσματα της θάλασσας στα μεγαλύτερα. Όταν η αλυσίδα σπάει, όλα τελειώνουν».


Κλιματική αλλαγή: Τετραπλό καμπανάκι στην Αυστραλία

Άνοδος του επιπέδου της θάλασσας, κύματα καύσωνα, κυκλώνες, ασθένειες: η κλιματική αλλαγή θα έχει «αλυσιδωτές, συνδυασμένες και ταυτόχρονες» συνέπειες στη ζωή των Αυστραλών, προειδοποιεί έκθεση που δίνεται στη δημοσιότητα σήμερα, πριν από την ανακοίνωση των στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου μέσα στην εβδομάδα.

Για παράδειγμα, πάνω από 1,5 εκατομμύριο από τα 27 εκατ. κατοίκους της χώρας – ηπείρου ζουν σε τομείς που αναμένεται να πληγούν από την άνοδο του επιπέδου των υδάτων ως το 2050, σύμφωνα με την εθνική έκθεση αποτίμησης των κλιματικών κινδύνων.

Την ίδια χρονιά, οι θάνατοι στη μητρόπολη Σίδνεϊ εξαιτίας της ζέστης αναμένεται να αυξηθούν αλματωδώς, κατά 400% και πλέον, σε σύγκριση με το τρέχον επίπεδο αν η παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας φθάνει τους 3° Κελσίου, προβλέπει η έκθεση, που εκπονείται με ανεξάρτητο τρόπο κι έχει αποδέκτη την κυβέρνηση.

«Ζούμε την κλιματική αλλαγή αυτή τη στιγμή. Δεν είναι πλέον πρόγνωση, προβολή ή πρόβλεψη — είναι πραγματικότητα» κι είναι «πολύ αργά για να αποφύγουμε όλες τις συνέπειες», τονίζει ο υπουργός Κλίματος Κρις Μπόουεν.

Οι επιπτώσεις αναγγέλλονται επίσης βαριές για την οικονομία, προειδοποιεί η έκθεση. Οι ζημιές και ακόμη και οι ολοσχερείς απώλειες ως προς την ακίνητη περιουσία αναμένεται να ανέλθουν σε 611 δισεκατομμύρια δολάρια (346,5 δισεκ. ευρώ) ως το 2050.Στη φύση, πολλά είδη ιθαγενή στην Αυστραλία θα αναγκαστούν να μεταναστεύσουν, να προσαρμοστούν ή θα χαθούν, με δεδομένη την κλιμάκωση της κλιματικής αλλαγής.

Η δημοσιοποίηση της έκθεσης αυτής δίνει τον τόνο της εβδομάδας κατά τη διάρκεια της οποίας η κυβέρνηση της Αυστραλίας θα αποκαλύψει τους στόχους της για τη μείωση των εκπομπών, όπως είναι υποχρεωμένη δυνάμει των συμφωνιών του Παρισιού για το κλίμα.

«Μπορούμε να επιλέξουμε καλύτερο μέλλον μειώνοντας πιο σθεναρά και πιο γρήγορα τη μόλυνση από τώρα», κρίνει η Αμάντα Μακένζι, γενική διευθύντρια της ΜΚΟ Climate Council («Συμβούλιο για το Κλίμα»), στην οποία η έκθεση φέρνει «τρόμο».

«Το πρώτο βήμα είναι να ορίσουμε τους πιο φιλόδοξους δυνατούς στόχους για το κλίμα ως το 2035 και να σταματήσουμε νέα έργα που ρυπαίνουν», πρόσθεσε.

Στην Αυστραλία, η οποία συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους εξαγωγείς ορυκτών καυσίμων στον πλανήτη, το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής διχάζει πολιτικά. Οι «πόλεμοι για το κλίμα», εσωτερικές πολιτικές συγκρούσεις που διαδέχονται η μια την άλλη εδώ και χρόνια, εκτιμάται πως φρενάρουν την πρόοδο στην μείωση των εκπομπών CO2, οι οποίες προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Η κυβέρνηση των Εργατικών (κεντροαριστερά) ενέτεινε τις προσπάθειές της τα τελευταία χρόνια για τη μείωση των εκπομπών της χώρας και την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αλλά συνεχίζει να εγκρίνει έργα στον τομέα των ορυκτών καυσίμων.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με το ΑΠΕ, η παράταση για 40 χρόνια της διάρκειας ζωής του North West Shelf, πελώριου βιομηχανικού συμπλέγματος που αποτελείται από υπεράκτιες πλατφόρμες κι εργοστάσια επεξεργασίας που παράγον πάνω από 10 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) και πετρελαίου κάθε χρόνο προκάλεσαν οργή σε συλλογικότητες αυτοχθόνων και οικολόγων.

Η μετάβαση σε πιο πράσινο μέλλον εγείρει σύνολο «περίπλοκων» προκλήσεων, τόνισε ο υπουργός Κλίματος Μπόουεν, για τον οποίο το αέριο παραμένει απαραίτητη εφεδρική πηγή ενέργειας.


Διακοπή στο Starlink του Μασκ επηρέασε τον στρατό

Ακόμα μια διακοπή στην υπηρεσία δορυφορικού Διαδικτύου Starlink, η δεύτερη από τον Ιούνιο, άφησε χωρίς σύνδεση χιλιάδες συνδρομητές τα ξημερώματα της Δευτέρας, ανάμεσά τους και τα επιτελεία του ουκρανικού στρατού.

Ο διοικητής της δύναμης drone της Ουκρανίας, Ρόμπερτ Μπρόβντι, δήλωσε ότι η αδυναμία πρόσβασης στο Διαδίκτυο επηρέασε όλο το μέτωπο του πολέμου με τη Ρωσία από τις 07.28 τοπική ώρα (και ώρα Ελλάδας).

«Ακόμα μια παγκόσμια διακοπή λειτουργίας στη SpaceX» έγραψε ο Μπρόβντι στο Telegram, αναφερόμενος στη διαστημική εταιρεία του Έλον Μασκ που προσφέρει την υπηρεσία.

Ο δικτυακός τόπος του Starlink ανέφερε ότι υπήρξε διακοπή το πρωί της Δευτέρας χωρίς να δώσει λεπτομέρειες.«Η Starlink αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή διακοπή υπηρεσιών. Η ομάδα μας το διερευνά» ανέφερε η υπηρεσία. Το μήνυμα αργότερα διαγράφηκε.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Downdetector, το πρόβλημα είχε εν πολλοίς επιλυθεί μέχρι τις 08.30 ώρα Ελλάδας.

Η Ουκρανία αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει το Starlink ήδη από την αρχή της ρωσικής εισβολής, όταν η Ρωσία επιτέθηκε στις επίγειες υποδομές επικοινωνιών και εξουδετέρωσε με κυβερνοεπίθεση την δορυφορική υπηρεσία της αμερικανικής Viasat που χρησιμοποιούσε ως τότε το Κίεβο.

Σήμερα ο ουκρανικός σταθμός χρησιμοποιεί περισσότερα από 50.000 δορυφορικά πιάτα Starlink για επικοινωνίες στο πεδίο της μάχης και επιχειρήσεις με drone.

Λίγο μετά την προηγούμενη διακοπή του Starlink τον Ιούνιο, ο Ολεξάντερ Ντμίτριεφ, ιδρυτής του OCHI, ενός ουκρανικού συστήματος που συγκεντρώνει μεταδόσεις βίντεο από χιλιάδες στρατιωτικά drone, δήλωσε πως η εξάρτηση του στρατού από διαδικτυακές υπηρεσίες είναι «μεγάλο ρίσκο».

«Αν χαθεί η σύνδεση στο Διαδίκτυο […] η ικανότητα εκτέλεσης στρατιωτικών επιχειρήσεων πρακτικά χάνεται» είπε, και πρότεινε τη δημιουργία ενός τοπικού δικτύου επικοινωνιών ανεξάρτητο από το Διαδίκτυο.

Σε μια προσπάθεια να απεξαρτηθεί από τις ΗΠΑ και να προσφέρει στην Ουκρανία εναλλακτική λύση σε περίπτωση που οι ΗΠΑ σταματήσουν να προσφέρουν το Starlink, η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει τώρα στο δορυφορικό δίκτυο της γαλλικής Eutelsat.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!