του Ηρόστρατου
Αγωνία: Μένει ή φεύγει;
Και μένα τι με νοιάζει
εδώ έχει πάντα ήλιο*
μόνο που με τρομάζει
οπότε λέω θα φύγω
είχα πει θα φύγω, είχα πει
Κι όμως είμαι ακόμα εδώ
κι αυτό το καλοκαίρι
λιωμένο παγωτό κολλάει στο χέρι
(Ξύλινα Σπαθιά, Λιωμένο παγωτό)
«Είχα δηλώσει, όταν ανέλαβα την προεδρία του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ότι θα μείνω πρόεδρος μέχρι τη λήξη της θητείας μου, στις 12 Αυγούστου 2014. Συνεχίζω να ασκώ τα καθήκοντά μου μέχρι τον διορισμό νέου προέδρου και Διοικητικού Συμβουλίου», αναφέρει σε γραπτή του δήλωση ο γνωστός σκηνοθέτης, Γιάννης Σμαραγδής, μετά την έντονη φημολογία για παραίτησή του.
Θα έμενε πρόεδρος ώς τις 12 Αυγούστου, αλλά κοντεύει να τελειώσει ο Σεπτέμβρης κι ο πονόψυχος σκηνοθέτης δεν μπορεί να αφήσει μόνο κι έρημο το Φεστιβάλ στην προεδρία του οποίου διορίστηκε με απολύτως αξιοκρατικά κριτήρια.
Συγγνώμη δηλαδή, αν οι πρόεδροι στα φεστιβάλ διορίζονταν βάσει εισιτηρίων, τότε θα έπρεπε να βάλουμε πρόεδρο τον Χάρι Πότερ ή τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών – τι διεθνές φεστιβάλ είναι άλλωστε;
Όλη η Θεσσαλονίκη μαδάει μαργαρίτες: Θα μείνει/ δεν θα μείνει;
Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή παραιτείται. Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο παραμένει. Τις Κυριακές φτιάχνει μαντινάδες με στόχο να γράψει από μια για κάθε μέλος του Υπουργικού Συμβουλίου.
Ο πρωθυπουργός έχει καθήκον να τον διορίσει ισόβιο πρόεδρο, να ησυχάσουμε!
*Ο ήλιος δεν είναι άλλος από τον πρωθυπουργό μας, Αντώνη Σαμαρά, στον οποίο είχε αφιερώσει την εμπνευσμένη του μαντινάδα: «Σαν ήλιος βγήκες φωτεινός / στις Αμερικής τ’ αλώνι / κι έλαμψες και ήρθες νικητής / και σ’ αγαπάμε όλοι».
…Μήπως γλιτώσει ο Καζαντζάκης;
Ομολογώ ότι θα ήθελα τον κύριο Σμαραγδή ισόβιο πρόεδρο του φεστιβάλ, μήπως και καταφέρει να γλιτώσει ο… Καζαντζάκης. Θα μου πείτε τι σχέση έχει ο Καζαντζάκης με το φεστιβάλ; Εξηγούμαι: Ο σκηνοθέτης είχε ανακοινώσει πως τον Σεπτέμβριο θα ξεκινούσε γυρίσματα της νέας του ταινίας που θα αφορά τον Νίκο Καζαντζάκη. Πρόκειται για μια διεθνή συμπαραγωγή της οποίας το κόστος -σύμφωνα με δηλώσεις του- θα αγγίξει τα 5 εκατομμύρια ευρώ. Ο Γ. Σμαραγδής έχει εξασφαλίσει τα δικαιώματα της Αναφοράς στο Γκρέκο -στην οποία θα βασιστεί η ταινία- από το Ίδρυμα «Νίκος Καζαντζάκης»…
Οπότε, μένοντας πρόεδρος στο φεστιβάλ, ίσως αφήσει ήσυχο τον Καζαντζάκη…
«Γυμνή ηθοποιός στην Επίδαυρο οδήγησε στο αυτόφωρο τον Ματίας Λάνχοφ»
Άμα διαβάζεις Ζούγκλα ανακαλύπτεις ότι παντού υπάρχει μια… τσόντα! Αν αποφασίσεις να το ψάξεις, θα βρεις ότι οι «σκηνές πορνό» που ονειρεύεται η κάθε Ζούγκλα δεν είναι παρά το κομμάτι ενός ντοκιμαντέρ. Κι ότι η σεμνοτυφία ενός φύλακα σε συνδυασμό με την οπισθοδρομική «δικαιοσύνη» σου θυμίζουν ώς που μπορεί να φτάσει ο σκοταδισμός: Που θεωρεί ένα γυμνό σώμα «προσβολή» για τα αρχαία μνημεία. Έτσι που το κάθε όργανον να συλλαμβάνει δυο σημαντικούς σκηνοθέτες και να τους σέρνει στα κρατητήρια. Φαντάζομαι θα έχετε ενημερωθεί για το γεγονός ότι ο Γαλλοελβετός σκηνοθέτης Ολιβιέ Ζοσουά συνελήφθη στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου μαζί με τον Γερμανό σκηνοθέτη Ματίας Λάνχοφ και τα υπόλοιπα μέλη του συνεργείου του, με την κατηγορία της «προσβολής του μνημείου.
Αντί για άλλο σχόλιο ας δούμε με ποιο τρόπο η σημαντικότερη Ελληνίδα φωτογράφος, η Nelly, είχε… προσβάλει τα μνημεία. Ευτυχώς δεν την συνέλαβαν, κι έτσι ακόμη και σήμερα μπορούμε να θαυμάζουμε τις φωτογραφίες της.
Το 1928, όταν πληροφορήθηκε πως βρισκόταν στην Αθήνα η χορεύτρια της Κομεντί Φρανσέζ, Μόνα Πάιβα, ζήτησε και πήρε άδεια να τη φωτογραφίσει στην Ακρόπολη. Μόλις είδε την Πάιβα να αλλάζει για να φορέσει τα αρχαιοπρεπή ρούχα που είχαν ετοιμάσει, αποφάσισε ξαφνικά να τη φωτογραφίσει γυμνή.
Όταν μετά από καιρό δημοσιεύτηκε μια από τις φωτογραφίες στο εξωτερικό, ξέσπασε σκάνδαλο και οι εφημερίδες κατηγόρησαν τη Nelly για βεβήλωση του αρχαιολογικού χώρου.
Το εντυπωσιακό είναι ότι, παρά τις αντιδράσεις, ο διευθυντής της Ακρόπολης της επέτρεψε να πραγματοποιήσει και δεύτερη φωτογράφιση. Αυτή τη φορά το μοντέλο της, η Ουγγαρέζα χορεύτρια Νικόλσκα, φορούσε αραχνοΰφαντα πέπλα…
Η δικαίωση ήρθε μερικά χρόνια αργότερα, όταν οι επίμαχες φωτογραφίες παρουσιάστηκαν επισήμως στο περίπτερο του Ελληνικού Τουρισμού στο Παρίσι.
Το τραγικό είναι ότι η Ελλάδα του 2014 μοιάζει να γυρνάει πίσω κι από την «εποχή του Πάγκαλου, με τις κοντές τις φούστες»… Αναρωτιέμαι τι θα έγραφε για τη Nelly η κάθε Ζούγκλα…