Αρχική διεθνή ΗΠΑ: Στατιωτικοποίηση της εκπαίδευσης

ΗΠΑ: Στατιωτικοποίηση της εκπαίδευσης

Μία από τις συνέπειες της αυξανόμενης στρατιωτικοποίησης της αμερικανικής κοινωνίας αντικατοπτρίζεται στις αλλαγές που έχουν γίνει στη δημόσια και ανώτερη εκπαίδευση, γράφει ο Ανρί Ζιρού, του Πανεπιστημίου ΜακΜάστερ, στον Kαναδά.

Τα σχολεία έχουν γίνει πεδία δοκιμών για νέους τρόπους εξουσίας στρατιωτικού τύπου, αντιμετωπίζοντας τους μαθητές σαν κρατούμενους, με πρακτικές πειθάρχησης που εκτείνονται από τη μηδενική ανοχή στις εφηβικές συμπεριφορές μέχρι την ποινικοποίηση των παραβιάσεων του ενδυματολογικού κώδικα. Ο «εσωτερικός πόλεμος» στις ΗΠΑ εκδηλώνεται πιο έντονα με την περιθωριοποίηση, βάσει της τάξης και του χρώματος, νεανικών πληθυσμών που θεωρούνται αναλώσιμοι. Το 2009, ξέσπασε ένα μεγάλο σκάνδαλο, όταν αποκαλύφθηκε (Wall Street Journal 1/4/2009) ότι δύο δικαστές σε μια πόλη της νοτιοδυτικής Πενσυλβανίας έλαβαν 2,6 εκατ. δολάρια για να στέλνουν μαθητές σε μια ιδιωτική φυλακή ανηλίκων, η οποία με τη σειρά της λάμβανε τις γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις.
Τα αμερικανικά πανεπιστήμια, από την άλλη, λαμβάνουν χρήματα από το στρατιωτικο-βιομηχανικό σύμπλεγμα από γενέσεως ΗΠΑ, που λέει ο λόγος. Μια δραστηριότητα γύρω από την οποία τηρούνταν αιδήμων σιωπή και μόνο κατά τη δεκαετία του 1960 έγινε κατορθωτό να αποκαλυφθεί πλήρως χάρη στο αντιπολεμικό κίνημα. Σήμερα, ενώ υπάρχουν πολύ περισσότερα τέτοια προγράμματα, η αντίδραση είναι ελάχιστη. Ο Ζιρού εντοπίζει τις αιτίες στο ότι οι ηθικές και πολιτικές αντιλήψεις για το ρόλο των πανεπιστημίων έχουν δώσει τη θέση τους στον ακραίο πραγματισμό που καλλιεργείται από τη λιτότητα, τη μεγάλη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και την έλλειψη προοπτικής εργασίας για τους αποφοίτους. Καθώς εξαντλούνται τα κονδύλια για τη χρηματοδότηση των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών, δημιουργούνται νέες ευκαιρίες για χρηματοδότηση από τις στρατιωτικές βιομηχανίες που στοχεύουν στην ανάπτυξη νέων, πιο εξελιγμένων οπλικών συστημάτων και γνώσης που συνδέει τα ανθρωπολογικά ενδιαφέροντα με τους αμερικανικούς πολέμους.
Πανεπιστημιακά προγράμματα, όπως το Pat Roberts Intelligence Scholars Program και το Intelligence Community Scholarship Programs στόχο έχουν να στρατολογούν φοιτητές στη CIA και σε άλλες παρόμοιες υπηρεσίες. Με σκοπό να χρηματοδοτεί διάφορα πανεπιστήμια για να «πραγματοποιούν στις κοινωνικές επιστήμες έρευνα σχετική με την εθνική ασφάλεια», ιδρύθηκε το «Minerva Consortium», αποδεικνύοντας τη συμβιωτική σχέση ακαδημαϊκών και στρατιωτικο-βιομηχανικού συμπλέγματος.
Έτσι, επιστημονικά αντικείμενα όπως ανθρωπολογία, πολιτική επιστήμη, ψυχολογία και κοινωνιολογία μετατρέπονται σε επιστημονικούς πόρους που τροφοδοτούν τις νέες τεχνικές και πρακτικές της βίας. Οι απόφοιτοι αυτών των σχολών καταλήγουν σε κάποια χωριά του Αφγανιστάν και του Ιράκ, δουλεύοντας ως πληροφοριοδότες του στρατού, κάνοντας έρευνα για το πώς θα κερδίσουν «το μυαλό και την ψυχή των ντόπιων». Ημιμαθείς και πλανημένοι ψυχολόγοι και γιατροί βοηθούν σε βασανιστήρια, διατηρώντας ζωντανούς τους κρατούμενους, προκειμένου να βασανίζονται ακόμη περισσότερο.

(Διαβάστε ολόκληρο αυτό το εξαίρετο άρθρο στο https://www.counterpunch.org/giroux06292011.html)

 

Σχόλια

Exit mobile version