Αρχική πολιτισμός Η επανάληψη είναι μάθηση…

Η επανάληψη είναι μάθηση…

Το Μεφίστο στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου από τις 26 Σεπτεμβρίου

 

Ο Κλάους Μαν, πρωτότοκος γιος του Τόμας Μαν, γεννήθηκε στο Μόναχο το Νοέμβρη του 1906 και αυτοκτόνησε στις Κάννες σε ηλικία 43 χρόνων, το 1949. Το 1936 έγραψε το μυθιστόρημα Μεφίστο με το οποίο καταφέρεται με σφοδρότητα κατά του Γ’ Ράιχ, αφού ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου είναι -κατά τον συγγραφέα του βιβλίου- το σύμβολο «μιας εξουσίας τελείως κωμικής, απόλυτα ψεύτικης και ανειλικρινούς».

Η Άριαν Μνουσκίν, η Γαλλίδα σκηνοθέτις- ιδρύτρια του Θεάτρου του Ήλιου, που την γνωρίσαμε το 2011 στις μεγαλειώδεις διαδηλώσεις των Αγανακτισμένων της Πλατείας Συντάγματος, διασκεύασε το έργο για το θέατρο κάνοντάς το γνωστό στο ευρύ κοινό. Όπως είναι ήδη γνωστό στους θεατρόφιλους, ο Έλληνας σκηνοθέτης Νίκος Μαστοράκης, πατώντας στα βασικά βήματα της Μνούσκιν και σε συνεννόηση μαζί της, σκηνοθέτησε το εξαιρετικά επίκαιρο έργο το οποίο επαναλαμβάνεται (από τις 26 του Σεπτέμβρη) στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, το έργο ιχνηλατεί τη σταδιοδρομία του Χέντρικ Χέφγκεν από τα πρώτα χρόνια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, όταν, νέος, αριστερός ηθοποιός πρωταγωνιστούσε σε φημισμένο Θέατρο του Αμβούργου, μέχρι τα πρώτα χρόνια του Γ’ Ράιχ, οπότε το όνομά του ταυτίστηκε με τους Ναζί. Η άνοδος του Χίτλερ στην εξουσία δοκιμάζει τις αντοχές, την ιδεολογία και την ηθική όλων των ηρώων μέσα από τη δίνη καταιγιστικών ιστορικών εξελίξεων.

Το μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, που γράφτηκε στο Άμστερνταμ το 1936, είναι εμπνευσμένο από το μύθο του Φάουστ. Ο επιφανειακός φιλελευθερισμός του κεντρικού ήρωα γρήγορα δίνει τη θέση του στην ανάγκη για κολακεία και εξουσία, αφού, για να εδραιωθεί στο χώρο του, συμμαχεί με το «διάβολο» έναντι οποιουδήποτε ανταλλάγματος. Το έργο αποτελεί μελέτη πάνω στις σχέσεις τέχνης και πολιτικής, εξουσίας και ηθικής, εμβαθύνοντας όχι μόνο στην άνοδο του φασισμού, αλλά στις κοινωνιολογικές και πνευματικές προϋποθέσεις που έκαναν δυνατή μια τέτοια άνοδο. Η παρουσίασή του προσλαμβάνει ιδιαίτερο χαρακτήρα στα μέρη μας, αν αναλογιστεί κανείς ότι ασχολείται με ένα θέμα πολύ σημερινό και πρωτόγνωρο για τη χώρα μας, την άνοδο του φασισμού και του χρυσαυγίτικου νεοναζισμού.

 

INFO

Μετάφραση: Λουίζα Μητσάκου

Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Κίνηση: Αμάλια Μπένετ

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός σκηνογράφου: Αμαλία Θεοδωροπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Τόμμυ Σκλάβος

Σχόλια

Exit mobile version