Αρχική στήλες Της επιστήμης και της κοινωνίας Της επιστήμης και της κοινωνίας (φ.427)

Της επιστήμης και της κοινωνίας (φ.427)

Κοινή ευρωπαϊκή και ιαπωνική εκτόξευση

Η αποστολή BepiColombo, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ΕΟΔ) και της ιαπωνικής JAXA, εκτοξεύτηκε επιτυχώς από το ευρωπαϊκό διαστημοδρόμιο Κουρού με πύραυλο Ariane 5, για την εξερεύνηση των μυστηρίων του ενδότερου πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος.

Τα σήματα που λαμβάνονται από το κέντρο ελέγχου στο Ντάρμσταντ της Γερμανίας, επιβεβαιώνουν πως το σκάφος εκτοξεύτηκε και ταξιδεύει με επιτυχία. Πρόκειται για μια κοινή αποστολή στον Ερμή, ο οποίος είναι ο μικρότερος και λιγότερο εξερευνηθείς πλανήτης του εσώτερου ηλιακού συστήματος. Επίσης, είναι η πρώτη αποστολή που περιλαμβάνει την αποστολή δύο σκαφών για συμπληρωματικές παρατηρήσεις του πλανήτη.

Το BepiColombo αποτελείται από δύο επιστημονικά σκάφη και ένα σκάφος μεταφοράς, το MTM (Mercury Transfer Module), που τα πηγαίνει στον Ερμή χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό ηλιακής ηλεκτρικής προώθησης και ελιγμών επιτάχυνσης μέσω βαρύτητας, με ένα πέρασμα από τη Γη, δύο από την Αφροδίτη και έξι από τον Ερμή, πριν τεθεί σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη στα τέλη του 2025.

Τα δύο σκάφη θα είναι επίσης σε θέση να χρησιμοποιήσουν κάποια από τα όργανά τους, παρέχοντας τη δυνατότητα συλλογής πολύτιμων επιστημονικών δεδομένων από την Αφροδίτη. Ο Αντρέα Ατσομάζο, διευθυντής πτήσης του ΕΟΔ για το BepiColombo, λέει: «Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η τεράστια βαρύτητα του Ήλιου, που καθιστά δύσκολο να τεθεί ένα διαστημόπλοιο σε τροχιά γύρω από τον Ερμή. Πρέπει να φρενάρουμε συνεχώς για να διασφαλίσουμε μια ελεγχόμενη πτώση προς τον Ήλιο, με τους προωθητήρες ιόντων να παρέχουν τη χαμηλή ώθηση που απαιτείται για τη μακρά διάρκεια του ταξιδιού».

Άλλες προκλήσεις συμπεριλαμβάνουν τις ακραίες συνθήκες θερμοκρασίας, από -180 μέχρι 450 βαθμούς Κελσίου. Γενικότερα, ο συνολικός σχεδιασμός των τριών τμημάτων του σκάφους αντικατοπτρίζει τις δύσκολες συνθήκες που θα αντιμετωπίσει. Τα δύο σκάφη θα απελευθερωθούν από το όχημα μεταφοράς μερικούς μήνες πριν την άφιξη στον Ερμή, και θα συνεχίσουν να πετούν συνδεδεμένα ακόμα μεταξύ τους, μέχρι να «αιχμαλωτιστούν» από τη βαρύτητά του. Μέχρι τώρα μόνο δύο αποστολές της NASA έχουν επισκεφτεί τον Ερμή: Το Mariner 10 τη δεκαετία του 1970 και το Messenger, που ήταν σε τροχιά από το 2011 μέχρι που τελείωσαν τα καύσιμά του, τον Απρίλιο του 2015, με τελικό αποτέλεσμα τη συντριβή του στον πλανήτη.

Κινέζικο φεγγάρι

Η Τσενγκντού, στη νοτιοδυτική Κίνα, έχει το φιλόδοξο σχέδιο να φωτίσει από ψηλά την πόλη με έναν δορυφόρο σε ρόλο τεχνητού φεγγαριού! Το τεχνητό φεγγάρι, που θα ενισχύσει το φυσικό νυχτερινό φωτισμό της Σελήνης και ίσως καταστήσει περιττό τον συμβατικό φωτισμό των δρόμων, θα μπορεί να φωτίσει μια περιοχή διαμέτρου 10 έως 80 χιλιομέτρων.

Ο δορυφόρος-φεγγάρι, που σχεδιάζεται να εκτοξευθεί το 2020, σύμφωνα με την κινεζική εφημερίδα Λαϊκή Ημερησία και τη βρετανική Guardian, θα είναι περίπου οκτώ φορές φωτεινότερος από τη Σελήνη. Την πρωτοβουλία αποκάλυψε σε συνέδριο καινοτομίας στην Τσενγκντού ο Γου Τσουνφένγκ, πρόεδρος ιδιωτικής διαστημικής εταιρείας. Δεν είναι ακόμη σαφές κατά πόσο το φιλόδοξο σχέδιο έχει την υποστήριξη της κινεζικής κυβέρνησης, πάντως η εταιρεία είναι βασικός συνεργάτης του κινεζικού διαστημικού προγράμματος…

Κατά πόσο το κινεζικό σχέδιο θα υλοποιηθεί είναι αμφίβολο, πάντως οι εκφραστές του παραδέχονται ότι πήραν την «τρελή» ιδέα από έναν Γάλλο καλλιτέχνη, που οραματίσθηκε ένα «κολιέ» από κάτοπτρα να κρέμεται πάνω από τη Γη και να αντανακλά το φως του Ήλιου στο Παρίσι καθ’ όλο το 24ωρο. Το 2013, τρία μεγάλα κάτοπτρα, ελεγχόμενα από υπολογιστή, τοποθετήθηκαν πάνω από τη νορβηγική πόλη Ριουκάν για να αντανακλούν τις ακτίνες του Ήλιου στην κεντρική πλατεία της πόλης. Παλαιότερα, στη δεκαετία του 1990, Ρώσοι αστρονόμοι και μηχανικοί είχαν εκτοξεύσει έναν δορυφόρο που αντανακλούσε το ηλιακό φως στη Γη.

Σώστε τα καΐκια

Η καμπάνια #savekaikia ζητά να σταματήσει η καταστροφή των ξύλινων παραδοσιακών σκαφών και το έγκλημα που συντελείται σε βάρος της ναυτικής παράδοσης της χώρας. Από το 1996, για τον περιορισμό της υπεραλίευσης, η Ελλάδα έχει χάσει τα 12.500 από τα 14.500 καΐκια, που ήταν ο μεγαλύτερος «στόλος» στην Ευρώπη, ενώ στη γειτονική Τουρκία, αυξάνονται συνεχώς… 45 εκατ. ευρώ διατίθενται για την καταστροφή σκαφών, ενώ τα σκάφη θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος ως τουριστικά. «Το έγκλημα κατά της ναυτικής μας παράδοσης πρέπει να σταματήσει. Αυτά τα καΐκια είναι η ψυχή του Αιγαίου. Είναι μέρος της ιστορίας, της παράδοσης, της συνείδησής μας. Είναι βάρβαρο και βάναυσο να καταστρέφονται αριστουργήματα, αληθινά έργα τέχνης. Αυτά τα σκάφη έχουν ψυχή. Χωρίς τη ναυτοσύνη της, η πατρίδα μας δεν θα μπορούσε να υπάρχει σήμερα. Όχι μόνο διότι θεμελίωσε την ανεξαρτησία της με την ισχύ της στη θάλασσα. Ακούγεται ως προσβολή της ίδιας μας της ιστορίας το γεγονός ότι συνεχίζεται η αδιάκοπη καταστροφή των παραδοσιακών ξύλινων αλιευτικών σκαφών».

Περιφερειάρχης, Γ. Χατζημάρκος, atlantea.news, 3/10/2018.

 

 

Ιαπωνικός πύραυλος

Το ιαπωνικό υπουργείο Άμυνας έχει αποφασίσει την ανάπτυξη, ως τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, ενός νέου τύπου πυραύλου υψηλών ταχυτήτων που θα διολισθαίνει (glide) προς τον στόχο, με μικρά πτερύγια στα πλευρά του για την καθοδήγησή του, αναφέρει η ιαπωνική εφημερίδα Mainichi Shimbun, που επικαλείται πηγή ενημερωμένη για το θέμα.

Ο πύραυλος αυτός προορίζεται για χρήση από τον ιαπωνικό στρατό ξηράς και η ανάπτυξή του, σύμφωνα με την ιαπωνική εφημερίδα, θα γίνει σε δύο επίπεδα, με απώτερο στόχο τη χρήση του για την προστασία των πιο απομακρυσμένων νησιών της Ιαπωνίας. Θεωρείται πως θα έχει εμβέλεια 300-500 χλμ., κάτι που συνιστά σημαντική αύξηση βεληνεκούς για το οπλοστάσιο των ιαπωνικών ενόπλων δυνάμεων, θέτοντας ερωτήματα για το κατά πόσο διατηρείται ο αμυντικός χαρακτήρας τους.

Οι πύραυλοι αυτοί θα εκτοξεύονται από το έδαφος, θα φτάνουν σε μεγάλο ύψος και εκεί θα απελευθερώνονται, με την κεφαλή να κατευθύνεται μέσω διολίσθησης στον στόχο, σε ταχύτητες πολλαπλάσιες αυτής του ήχου, χρησιμοποιώντας GPS και άλλες τεχνολογίες. Η αναχαίτισή τους θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη, εξαιτίας των μεγάλων ταχυτήτων. Σημειώνεται πως αντίστοιχα όπλα αναπτύσσουν ήδη οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Κίνα και άλλες χώρες.

Σύμφωνα πάντα με την ιαπωνική εφημερίδα, το υπουργείο Άμυνας της χώρας χρηματοδοτεί την ανάπτυξη του συγκεκριμένου όπλου με 4,6 δισ. γιεν για το οικονομικό έτος 2018, ενώ έχει ζητήσει επιπλέον 13,8 δισ. στο πλαίσιο του προϋπολογισμού για το επόμενο έτος, ώστε να επιταχυνθεί η ανάπτυξή του.

Σχόλια

Exit mobile version