Αρχική εκτός κατηγορίας Τα μπάζα μιας «γέφυρας»

Τα μπάζα μιας «γέφυρας»

Οι γέφυρες είναι από τα πλέον σύνθετα δομικά έργα. Η κατασκευή τους προϋποθέτει στάθμιση πολλών παραγόντων, ενίοτε με αντικρουόμενα χαρακτηριστικά.

Η επιλογή της θέσης, η ανάλυση του γεωλογικού υπόβαθρου, η εκτίμηση της επικινδυνότητας των γεωφυσικών φαινομένων, η ροή των υδάτων, η τεχνογνωσία, το επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό που θα υλοποιήσει το έργο, τα υλικά, η περιβαλλοντική επιβάρυνση και πρωτίστως η εκτίμηση του κοινωνικού οφέλους σε σχέση με το κόστος είναι μεγέθη που επηρεάζουν την κατασκευή μιας γέφυρας.

Οι γέφυρες, από παλιά, απαιτούσαν ιδιαίτερη τεχνογνωσία, αρχιμάστορες και μάστορες. Λόγω της μεγάλης επισφάλειας που είχε η κατασκευή τους είχε καθιερωθεί να σφάζουν στα θεμέλια τους κόκορες. Κατά την κατασκευή μιας θρυλικής γέφυρας απαιτήθηκε μέχρι και η θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα. Αν δεν γινόταν αυτές οι θυσίες, η παράδοση λέει ότι «τις γέφυρες τις τρώγανε τα ποταμοτελώνια».

Οι γέφυρες συντομεύουν αποστάσεις και συντελούν στην πρόοδο, την ευημερία και την ανταλλαγή πολιτισμών ανάμεσα σε τόπους και χώρες. Παλαιότερα, ήταν έργα που καθόριζαν και σηματοδοτούσαν την προκοπή ενός τόπου, γι’ αυτό και οι «Μαυρογιαλούροι» έταζαν πάντα γέφυρες.

Η συντήρηση τους πρέπει να γίνεται σε τακτούς χρόνους και με ιδιαίτερη φροντίδα. Η αστοχία μιας γέφυρας έχει σοβαρές συνέπειες για τα μέρη που συνδέει. Τα υλικά από την κατάρρευση της εγκυμονούν κινδύνους. Όταν η γέφυρα έχει καταρρεύσει σε ποταμό, εμποδίζει την ροή και μπορεί να προκαλέσει πλημμυρικά φαινόμενα. Η απομάκρυνση των υπολειμμάτων μιας γέφυρας που έχει καταρρεύσει στην κοίτη ενός ποταμού είναι ένα πολύ δύσκολο έργο. Γέφυρα που αστόχησε δεν επιδιορθώνεται.

Οι φιλοδοξούντες προσφάτως να στήσουν «γέφυρα» δεν έχουν τα προσόντα για ένα τόσο σύνθετο δομικό έργο, αντίθετα είναι υπεύθυνοι για την αστοχία της γέφυρας «Ελλάδα». Είναι υλικά γέφυρας που αστόχησε, είναι μπάζα του πολιτικού συστήματος.

Χρειαζόμαστε μικρές και μεγάλες γέφυρες σε απότομα χαντάκια, σε ορμητικούς χείμαρρους και ποταμούς, σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους και σιδηροδρομικές γραμμές. Γέφυρες που να συνδέουν το παρελθόν με το μέλλον, που θα γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στα ερείπια της καταστροφής με την ελπίδα της οικοδόμησης. Οι πραγματικές γέφυρες απαιτούν συλλογική θέληση και απόφαση για προκοπή.

Οι γέφυρες δεν χτίζονται με μπάζα!

Γεώργιος Πρωτομερίτης, Θεσσαλονίκη

Σχόλια

Exit mobile version