Αρχική κοινωνία «Πετούν» για… Έσση τα περιφερειακά αεροδρόμια

«Πετούν» για… Έσση τα περιφερειακά αεροδρόμια

Καταγγέλλουν τους όρους της σύμβασης βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και Πρωτοβουλία

 

Κάθε Μνημόνιο θέλει και τις θυσίες του. Και το 3ο «Αριστερό» Μνημόνιο θυσιάζει όπως φαίνεται τα 14 κερδοφόρα περιφερειακά αεροδρόμια, ενάντια στην πώληση των οποίων είχε συσταθεί Πρωτοβουλία φορέων όπου είχε πρωταγωνιστήσει ο ΣΥΡΙΖΑ από θεσμικές και μη θέσεις (περιφερειάρχες, δήμαρχοι, 161 συνολικά φορείς).

Τη δρομολογούμενη εκποίηση των αεροδρομίων στην πλειοψηφούσα γερμανική Fraport, συνεχίζουν να καταγγέλλουν αρκετοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (29 εκ των οποίων κατέθεσαν την προηγούμενη εβδομάδα σχετική ερώτηση στη Βουλή), ενώ και η Πρωτοβουλία Ενάντια στην Εκποίηση των Αεροδρομίων –που προ 3μήνου είχε λάβει την προσωπική δέσμευση του Γιώργου Σταθάκη ότι το θέμα της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης επανεκτιμάται από μηδενική βάση– παραμένει «παγωμένη» από τα προαπαιτούμενα της Συμφωνίας, στα οποία η σύμβαση με τη Fraport όχι μόνο δεν επανεξετάζεται, αλλά επισπεύδεται. Σε σχετική ανακοίνωσή της την περασμένη εβδομάδα σημειώνει πως «Είναι αδύνατο να μεθοδεύονται τέτοιες καταδικαστικές αποφάσεις από την κυβέρνηση της Αριστεράς που μέχρι πρότινος έδινε δρακόντειες μάχες για την υπεράσπιση των κοινωνικών και ανθρώπινων δικαιωμάτων».

Χαρακτηριστικά ο Κώστας Νικολούζος, Δήμαρχος της Κέρκυρας, μετά το αρχικό σοκ, αναρωτιέται πώς γίνεται, ακόμη και με μακροοικονομικούς όρους, να δίνουμε τα «ασημικά». Όπως είπε: «Το αεροδρόμιο (σ.σ. της Κέρκυρας) είναι εξαιρετικά κερδοφόρο, οπότε γιατί θα πρέπει τώρα να το παραδώσουμε σε ξένα χέρια; Είμαστε σε μια βαθιά οικονομική κρίση, έτσι δεν είναι; Όταν μας ληστεύουν τα μέσα τα οποία και παράγουν πλούτο και ευμάρεια, πώς θα μπορέσουμε να σταθούμε στα πόδια μας;».

 

Ασύμφορη για το Δημόσιο η πώληση

Όπως αναφέρεται στην ερώτηση των 29 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, «με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων». Αξιοποιώντας την πρόταση του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών με αρ. Πρωτ. 02/06-04-2015, οι βουλευτές εξηγούν πως «Η Fraport AG – Slentel Ltd για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, θα πληρώσει εφάπαξ στο ελληνικό δημόσιο 1,234 δισ. ευρώ, τη στιγμή που η γερμανική εταιρεία διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών (Hochtief) χρωστάει 1,4 δισ. ΦΠΑ στο κράτος. Τα 1,234 δισ. ευρώ ισοδυναμούν με τα τριετή καθαρά έσοδα του κράτους από τα αεροδρόμια. Ο ιδιώτης, ενώ στη 40ετία θα εισπράξει πάνω από 22 δισ. ευρώ, θα αποδώσει στο κράτος μόνο 3,85 δισ., την ίδια στιγμή που το Δημόσιο μόνο από το «σπατόσημο» θα έχει στην 40ετία έσοδα 8 δισ. ευρώ».

Οι βουλευτές επισημαίνουν το αυτονόητο, πως «αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας».

Το παράλογο επιβεβαιώνεται και με τα εσωτερικά δεδομένα της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας: ο αριθμός των πτήσεων στα 14 αεροδρόμια αυξήθηκε, μόνο πέρυσι, πάνω από 188.000 πτήσεις (μια αύξηση της τάξης του 13,8%), ο δε αριθμός των επιβατών αυξήθηκε σε περισσότερο από 22 εκατ. (αύξηση 19%).

Υπενθυμίζεται ότι τα 14 προς παραχώρηση αεροδρόμια είναι αυτά της Θεσσαλονίκης, της Kέρκυρας, των Xανίων, της Kεφαλονιάς, της Zακύνθου, του Aκτίου, της Kαβάλας, της Pόδου, της Kω, της Σάμου, της Mυτιλήνης, της Mυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.

 

Τα κέρδη στο γερμανικό Δημόσιο

Ποια είναι όμως η ανάδοχος; Η εταιρία Fraport είναι από τις πιο επικερδείς επιχειρήσεις Διαχείρισης και Λειτουργίας αεροδρομίων παγκοσμίως. Η Fraport AG είναι μια γερμανική κρατική επιχείρηση. Η πλειοψηφία των μετοχών της ανήκει στην πόλη της Φρανκφούρτης και το κρατίδιο της Έσσης (μέτοχοι είναι επίσης το Βιομηχανικό Επιμελητήριο της πόλης και η Lufthansa).

Άρα εδώ δεν μιλάμε απλώς για «είσοδο στρατηγικών επενδυτών» κατά τη νεοφιλελεύθερη λογική, αλλά για μεταφορά της ιδιοκτησίας ενός αριθμού εύρωστων ελληνικών κρατικών επιχειρήσεων στο γερμανικό Δημόσιο. Και βεβαίως δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι πόλεις/νησιά που φιλοξενούν τα προς πώληση αεροδρόμια, αποτελούν τους δημοφιλέστερους προορισμούς διακοπών για Γερμανούς τουρίστες (σε εξευτελιστικές τιμές πλέον)…

Ο καθηγητής Rudolf Hickel, από το Πανεπιστήμιο της Βρέμης, επισημαίνει ότι το άλλο σκανδαλώδες με τη συγκεκριμένη πώληση είναι πως πλέον το ελληνικό Δημόσιο δεν θα έχει ούτε ένα ευρώ κέρδος από το ξεπούλημα της περιουσίας του, καθώς ακόμη και τα χρήματα που θα καταβάλει η Fraport για τη συμφωνία θα κατευθυνθούν στην αποπληρωμή του χρέους. Αντιθέτως, όλα τα μελλοντικά κέρδη θα πηγαίνουν στο Γερμανικό Δημόσιο.

 

Μ.Ε.

 

 To πολιτικό παράλογο

Αποτελεί ένα πραγματικό παράδοξο το γεγονός ότι από τους 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που κατέθεσαν στη Βουλή την ερώτηση για τα περιφερειακά αεροδρόμια, είχαν πριν από μία εβδομάδα ψηφίσει υπέρ της Συμφωνίας που υιοθετούσε και αυτό το μέτρο.

Εντύπωση δε προκαλούν και οι δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Χρ. Σπίρτζη, ο οποίος ενώ τίθεται αναφανδόν υπέρ της Συμφωνίας κυβέρνησης – δανειστών, δηλώνει πως «το μοντέλο να πουλήσουμε τα 14 κερδοφόρα μας αεροδρόμια και να κρατήσουμε τα 30 μη κερδοφόρα, δεν έχει εφαρμοστεί πουθενά στην Ευρώπη και ταιριάζει σε τριτοκοσμική αποικία»…

Σχόλια

Exit mobile version