Αρχική κοινωνία Νέο μάθημα θρησκευτικών ζητούν οι θεολόγοι του ΚΑΙΡΟΥ από τον υπουργό Παιδείας

Νέο μάθημα θρησκευτικών ζητούν οι θεολόγοι του ΚΑΙΡΟΥ από τον υπουργό Παιδείας

Οι ομιλητές στη συνέντευξη Τύπου του ΚΑΙΡΟΥ, από αριστερά προς τα δεξιά: Θανάσης Παπαθανασίου, Δρ Θεολογίας, εκπαιδευτικός, Βασίλης Ξυδιάς, εκπαιδευτικός θεολόγος, Δημήτρης Μόσχος, επίκουρος καθηγητής της Θεολογικής Αθηνών, πρόεδρος του ΚΑΙΡΟΥ, Άγγελος Βαλλιανάτος, σχολικός σύμβουλος θεολόγων στη Β/βάθμια εκπαίδευση

Ανοικτή Επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας Ν. Φίλη απηύθυνε ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ για την Αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης» σε συνέντευξη Τύπου την περασμένη Τρίτη. Παρεμβαίνοντας στη δημόσια συζήτηση για το μάθημα των Θρησκευτικών, οι θεολόγοι του ΚΑΙΡΟΥ επισημαίνουν πως υπάρχει έτοιμο νέο Πρόγραμμα Σπουδών, που έχει εκπονηθεί από εκπαιδευτικούς του υπουργείου και έχει ήδη δοκιμαστεί πιλοτικά σε μεγάλο αριθμό σχολείων. Πρόκειται, λένε, για ένα εναλλακτικό μοντέλο, το οποίο αναβαθμίζει τα Θρησκευτικά σε ένα «ανοιχτό, μη-ομολογιακό και μη-κατηχητικό μάθημα», που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά του ελληνικού σχολείου «ανεξάρτητα από την εθνική και θρησκευτική προέλευσή τους». Ζητούν λοιπόν από τον υπουργό «να εγκαταλείψει την αναποφασιστικότητα των προκατόχων του και να προβεί από την επομένη κιόλας σχολική χρονιά, 2016-2017, στην εφαρμογή του νέου προγράμματος».

Όπως είπε στη συνέντευξη Τύπου ο Πρόεδρος του ΚΑΙΡΟΥ, επίκουρος καθηγητής της Θεολογικής Αθηνών, Δημ. Μόσχος, το πρόγραμμα αυτό «βασίζεται σε ένα σύγχρονο μοντέλο θρησκευτικού μαθήματος, όπου η θρησκεία αντιμετωπίζεται ως συστατικό στοιχείο της ιστορίας και του πολιτισμού ενός τόπου». Με την έννοια αυτή, είπε, «το συγκεκριμένο πρόγραμμα εστιάζει στη χριστιανική ορθόδοξη παράδοση, αλλά με γνωσιακή και όχι κατηχητική λογική, παρέχοντας παράλληλα συστηματική προσέγγιση στις άλλες θρησκείες».

Οι θεολόγοι του ΚΑΙΡΟΥ υπογράμμισαν ότι αυτή η ιστορική-πολιτιστική προσέγγιση διαφέρει τόσο από το παλαιότερο κατηχητικό μάθημα, όσο όμως και από το λεγόμενο θρησκειολογικό, για το οποίο γίνεται πολύς λόγος, και το οποίο ο ΚΑΙΡΟΣ θεωρεί παρωχημένο και παιδαγωγικά απρόσφορο για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

 

Θεολογικές αντιδράσεις και πολιτικές αντιφάσεις

Την έντονη αντίθεσή της στις απόψεις του ΚΑΙΡΟΥ εξέφρασε η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, κάνοντας λόγο για «ξενόφερτα, αντορθόδοξα και νεοταξικής υφής πολυθρησκειακά μοντέλα διδασκαλίας», τα οποία «διδάσκουν έναν θρησκευτικό συγκρητισμό που οδηγεί τα παιδιά στη θρησκευτική σύγχυση και στον μηδενισμό». Ήταν αναμενόμενο. Η διαμάχη αυτή είναι ανοιχτή εδώ και αρκετά χρόνια. Γι’ αυτό άλλωστε ιδρύθηκε ο ΚΑΙΡΟΣ το 2010. Για να μπορέσει να εκφράσει δημόσια την ανάγκη αλλαγής του μαθήματος, σε αντίθεση με την επιμονή της ηγεσίας της ΠΕΘ στον παλαιό τύπο κατηχητικού μαθήματος.

Απέναντι στο δίλημμα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου εμφανίζεται αντιφατική. Ενώ ο Ν. Φίλης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, χαρακτήρισε ενδιαφέρουσες τις απόψεις του ΚΑΙΡΟΥ, λίγες μέρες πιο πριν ο Γεν. Γραμματέας Δημ. Χασάπης χαρακτήρισε το νέο πρόγραμμα «θρησκειολογικό αχταρμά», συμφωνώντας με την εκπρόσωπο της ΠΕΘ σε τηλεοπτική εκπομπή της ΕΡΤ. Πρόκειται για προχειρότητα; Για προσωπικές πολιτικές; Ή μήπως ένα τμήμα της ηγεσίας του Υπουργείου θα προτιμούσε ένα μάθημα κλασικά κατηχητικό, για χριστιανούς ορθοδόξους και μόνο, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να το μετατρέψει σε προαιρετικό χωρίς δυσκολίες;

 

Β.Ξ.

Σχόλια

Exit mobile version