Blog γυναικών αποφοίτων Σχολών Πλοιάρχων (Ε.Ν.)

Το πλήρωμα: Χαλαρουίτα, Δανάη, Διώνη, Θαλασσινή, Καπετάνισσα

 

Μιλήσαμε με τη Δανάη και μάθαμε πολλά για τις γυναίκες της θάλασσας που έκαναν τους συναδέλφους τους να τις δουν με άλλα μάτια, να αναγνωρίσουν τις ικανότητές τους και να συνεργαστούν αρμονικά στα ταξίδια τους

 Το μπλογκ ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΕΣ (https://kapetanisses.blogspot.com/) αποτελεί διαδικτυακό τόπο συνάντησης για όλες τις γυναίκες που έχουν αποφοιτήσει ή σπουδάζουν ακόμη σε σχολές πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.

Αγάπησαν τη θάλασσα, τα ταξίδια, το άγνωστο,την πρόκληση. Γυναίκες ναυτικοί. Γυναίκες σε όλα τα πόστα του καραβιού, γυναίκες καπετάνισσες.

Το 1980 αποφοίτησαν οι πρώτες από τη Δημόσια Σχολή Πλοιάρχων Ωστόσο, Ελληνίδα καπετάνισσα ήταν και η Μπουμπουλίνα, η Μαντώ Μαυρογένους και η Δόμνα Βισβίζη.

Αλλά και στη νεώτερη ιστορία έχουμε γυναίκες καπετάνισσες του Εμπορικού Ναυτικού, όπως η Άννα Σαρίδου, η οποία, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελευθερία», στις 27 Σεπτεμβρίου 1964, 20χρονη κοπέλα, ήταν η πρώτη ναυτίλος στη γέφυρα γκαζάδικου 27 χιλιάδων τόνων.

Αναφέρεται, επίσης, η Νίκη Σκέντζου, από τα Βραχνέικα, η οποία διακρίθηκε για το θάρρος που έδειξε στις φουρτούνες. «Συνάντησα φουρτούνες, αλλά αυτές μου προσφέρουν την ίδια χαρά που μου προσφέρουν και τα καλά ταξίδια. Τη θάλασσα τη λατρεύω ακόμα κι όταν είναι φουρτουνιασμένη. Σε ώρες που το καράβι κλυδωνιζόταν, οι άλλοι σταυροκοπιόντουσαν. Εγώ, όμως, τους έδινα κουράγιο».

Η Ελένη Μποζώνη, η Σπυριδούλα Δεληγιάννη, η Αναστασία Γρατσέα, ήταν τρεις από εκείνες τις πρώτες 29 σπουδάστριες της ΑΔΣΕΝ Πλοιάρχων Πειραιά που, το καλοκαίρι του ’79 μπάρκαραν σε πλοία ως δόκιμοι πλοίαρχοι.

Η κρίση όμως οδήγησε στη στεριά χιλιάδες ναυτικούς και φυσικά πρώτα τις γυναίκες.

Όσες γυναίκες δούλεψαν στη θάλασσα αγωνιούν αν θα αναγνωριστεί η υπηρεσία τους, αν και πότε θα πάρουν σύνταξη.

Δεκάδες κοπέλες συνεχίζουν να σπουδάζουν στις ΑΕΝ (παλιές ΑΣΔΕΝ). Οι περισσότερες διαμαρτύρονται πως δεν υπάρχει καμία υποστήριξη από τις σχολές τους για σταδιοδρομία, ενώ τις προτρέπουν να τα παρατήσουν.

Όπως γράφουν στο μπλογκ τους οι Καπετάνισσες, «η παρουσία της γυναίκας στο καράβι μπορεί να αποβεί επωφελής όχι μόνο και για τα δύο φύλα, αλλά και για το ίδιο το καράβι. Ακόμη και μία γυναίκα στο πλοίο σπάει το κλίμα του… μοναστηριού και βοηθά στην ψυχολογική ισορροπία και την καλύτερη απόδοση όλων».

Συνεννοούνται με VHF, έχουν «εικόνισμα» τον Καββαδία, συνδικαλίζονται στην ΠΕΜΕΝ και αγωνίζονται μαζί με όλους τους ναυτικούς για τα προβλήματά τους. Στα περισσότερα βίντεο δεσπόζουν τα τραγούδια σε ποίηση Καββαδία, ιδιαίτερα αυτό που αναφέρεται «στη γυναίκα», όπως γράφουν.

Ο Καββαδίας για τη γυναίκα! Τι καλύτερο για τις Καπετάνισσες… Κι ας μιλά για «άλλες γυναίκες». Κι εμείς γυναίκες μένουμε πάντα. Και χορέψαμε στο φτερό του καρχαρία. Και στου δελφινιού και στου ανέμου και στου βαποριού. Φτερά! Ξέρετε ποια είναι τα φτερά των βαποριών; Εκεί που κάνει βάρδια ο δόκιμος. Ακίνητος και προσηλωμένος στο πέλαγο. Με ζέστη και με κρύο. Με ήλιο και με ομίχλη και κάτι από τα υπέροχα ημερολόγιά τους, όπως γράφει η Δανάη: «Εδιμβούργο. 1979! Με πούσι πυκνό. Και μόνο τα καμπανάκια των πλοίων να το τρυπάνε. Κι ο φόβος μαζί… Γιατί πούσι σημαίνει κίνδυνος μέγας να πέσεις αλλού για αλλού».

Τολμάς εκεί να πεις «κρυώνω»; Τολμάς να πεις «είμαι αδιάθετη»; Δεν τολμάς. Εκεί πρέπει να αποδείξεις πως κάνει και η γυναίκα για το επάγγελμα. Σφίγγεις την καρδιά σου και αντέχεις. Όλα μπορεί να τα αντέξει ο άνθρωπος, όταν το θέλει.

«Κι εγώ το θέλησα κάποτε πολύ να γίνω ναυτικός. Τη σκοτεινή να σκίσω τη γραμμή των οριζόντων…»

«Χαζεύω εικόνες νησιώτικες συχνά. Κι έχω μόνιμα βαλίτσες ανοιχτές. Οι χάρτες εδώ, να ορίσουμε πορεία. Κι όταν κατηφορίζω για να με ραντίσουν λιμάνια, το «εδώ», αλλάζει. Κάθε τι καθημερινό, τυποποιημένο, κάθε στερεότυπη κίνηση μου πέφτει βαριά. Η σκέψη πνίγεται απ’ το μετά. Το «εκεί»».

Μπλογκ Καπετάνισσα (2007)

«Ελπίζω εσείς οι παλαιότερες, να στηρίξετε το ‘’νέο αίμα’’ για μια καλύτερη και ίση αντιμετώπιση. Βλέπετε, οι ικανότητες και το σθένος του χαρακτήρα είναι αρκετά για να κερδίσεις το σεβασμό και την αναγνώριση στο καράβι, αλλά δεν διασφαλίζουν τυπικά και διαδικαστικά ζητήματα του νόμου, όπως η διαφορά μισθού λόγω φύλου, η μη πρόβλεψη μέτρων για τις μητέρες ναυτικούς και πολλά ακόμα. Θέλω να πω συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία και τον ωραιότατο σχεδιασμό. Αν και νέα στο επάγγελμα (ανθυποπλοίαρχος – απόφοιτος ΑΕΝ Ασπροπύργου 2008), επιτρέψτε μου να συμμετάσχω στη παρέα σας».

Κάπτα Μαριώ

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!