Αρχική κοινωνία η άλλη Θεσσαλονίκη Ενδοσυνεννόηση… μηδέν

Ενδοσυνεννόηση… μηδέν

epa02308103 A construction worker climbs a ladder at the construction site of Baltic Sea Pipeline Link OPAL near Wildruff, Germany, 30 August 20l0. A total of 250 kilometres of scheduled 470 km are installed, while OPAL is scheduled to be completed by October 2011. OPAL is due to transport 36 billion cubic metres of natural gas. EPA/OLIVER KILLIG

Ο ΤΑΡ, η απόφαση Σταθάκη και η διαπραγμάτευση Λαφαζάνη

 

Την περασμένη Τετάρτη, με αφορμή την εισαγωγή στην Επιτροπή Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας του θέματος «Γνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων» του φακέλου Τροποποίησης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ), ήρθαν στην επιφάνεια και στην επικαιρότητα σοβαρά ζητήματα ενδοκυβερνητικής συνεννόησης μεταξύ των υπουργείων Παραγωγικής Ανασυγκρότησης (ΥΠΑΠΕΝ) και Οικονομίας (ΥΟΥΝΤ).

Στις 4/6/2015 ο υπουργός ΥΟΥΝΤ, κ. Σταθάκης, αποφάσισε «την έγκριση του Φακέλου Σχεδίου Συμμετοχής του Κοινού για το έργο του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ) δεδομένου ότι καλύπτει τις απαιτήσεις για τη δημόσια διαβούλευση, όπως ορίζεται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 347/2013». Ουσιαστικά, ο κ. Σταθάκης ενέκρινε ότι η διαβούλευση που έγινε για την έγκριση και τις τροποποιήσεις της ΑΕΠΟ του έργου είναι σύμφωνη με τις αυστηρές προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας ώστε να διασφαλιστεί η κοινωνική συναίνεση. Αρμοδιότητα για έγκριση της ΑΕΠΟ και των τροποποιήσεών της έχει το υπουργείο ΠΑΠΕΝ και συνεπώς τίθεται ζήτημα αν ο κ. Σταθάκης έπρεπε να συνυπογράψει με τον κ. Λαφαζάνη την προαναφερόμενη απόφαση.

Το υπουργείο ΟΥΝΤ θεωρεί ότι η απόφαση αυτή είναι «ένα τυπικό χαρτί που αφορά απλώς το πρωτόκολλο χρηματοδότησης», αντίθετα το υπουργείο ΠΑΠΕΝ θεωρεί ότι πρόκειται περί ουσιαστικής κίνησης που δίνει το «πράσινο φως» για τη δανειοδότηση του ΤΑΡ από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης. Σύμφωνα με δημοσίευμα της ηλεκτρονικής σελίδας του Βήματος της 17/5/2015, τη Δευτέρα 11/5/2015 έγινε μυστική συνάντηση στην Αθήνα στο Ξενοδοχείο Hilton μεταξύ των επικεφαλής των 5 εκπροσώπων της κοινοπραξίας της εταιρίας και του υπουργού κ. Λαφαζάνη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, «Σίγουρα η συζήτηση δεν ήταν ανέφελη. Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης αποδείχθηκε σκληρότερος διαπραγματευτής ή περισσότερο πείσμων από ό,τι περίμεναν. Η επιμονή του για αντισταθμιστικά οφέλη από τη διέλευση του ΤΑΡ δημιούργησε τριγμούς, ειδικά αυτή την περίοδο που οι εταιρίες πιέζονται για να προχωρήσουν οι διαδικασίες κατασκευής του αγωγού».

Ο κ. Λαφαζάνης έχει επανειλημμένως συναντηθεί με αυτοδιοικητικούς παράγοντες και κινήσεις πολιτών, από τις Περιφέρειες Αν. Μακεδονίας και Θράκης και Κεντρικής Μακεδονίας, και έχει διαβεβαιώσει ότι πέρα από τα αντισταθμιστικά οφέλη θα θέσει στην εταιρία και ζητήματα που έχουν σχέση με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις (όδευση αγωγού, σταθμοί συμπίεσης) καθώς και το θέμα της έγκαιρης και επαρκούς αποζημίωσης των απαλλοτριωμένων εκτάσεων.

Στην τροποποίηση της ΑΕΠΟ που κατατέθηκε την περασμένη Τετάρτη (τελευταία μέρα της προβλεπόμενης διαβούλευσης στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας) διαπιστώθηκε από όλες τις παρατάξεις και τη Διοίκηση ότι δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι προτάσεις του «Κοινού». Οι φορείς και οι κινήσεις των πολιτών έχουν καταθέσει εδώ και καιρό σοβαρές εναλλακτικές προτάσεις, που αφορούν κυρίως τόσο την όδευση του αγωγού στην περιοχή Τενάγη της Π.Ε. Καβάλας όπου υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την φέρουσα ικανότητα του εδάφους, όσο και για την όδευση που διέρχεται από ζώνες υψηλής παραγωγικότητας στην Π.Ε. Σερρών. Σοβαρό ζήτημα για το οποίο υπάρχουν μεγάλες ενστάσεις είναι και ο σταθμός συμπίεσης στον κάμπο των Σερρών. Το θέμα είναι σοβαρό και πέραν των ενδοκυβερνητικών προβλημάτων, περιπλέκεται περισσότερο λόγω των γεωπολιτικών και γεωστρατηγικών ενεργειακών σχεδιασμών που είναι σε εξέλιξη στην ευρύτερη περιοχή. Η γεωπολιτική θέση της χώρας δίνει μεγάλες δυνατότητες, εγκυμονεί όμως και μεγάλους κινδύνους.

 

Λ.Σ.

Σχόλια

Exit mobile version