Αρχική κοινωνία Η ΕΛΒΟ μεταξύ λουκέτου και ξεπουλήματος

Η ΕΛΒΟ μεταξύ λουκέτου και ξεπουλήματος

Άλλη μια βιομηχανία της Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται για «μεταρρύθμιση»

του Χρήστου Ξεφτέρη

 

Η ΕΛΒΟ στην διάρκεια των 45 ετών που δραστηριοποιείται έχει αποτελέσει τον βασικό προμηθευτή οχημάτων τού ελληνικού και του κυπριακού στρατού (αρμάτων μάχης, τζιπ, τεθωρακισμένων και φορτηγών), ενώ παράλληλα κατασκεύασε πλήθος πολιτικών οχημάτων (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα, βυτιοφόρα, φορτηγά, γεωργικά μηχανήματα κ.α.) και ένα μεγάλο τμήμα αστικών λεωφορείων και τρόλεϊ για την κάλυψη των αναγκών των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας.

Μετά από εντολή της προηγούμενης μνημονιακής κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, το εφετείο Θεσσαλονίκης με την υπ’ αριθ. 191/2014 απόφαση, όρισε την εταιρεία Ernst & Young ως ειδικό εκκαθαριστή της ΕΛΒΟ, με υπεύθυνο για την εκκαθάριση τον κ. Μιχάλη Χουρδάκη.

Έτσι, λοιπόν, στις 13/10/2014, ο ειδικός εκκαθαριστής δημοσίευσε την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πώληση της ΕΛΒΟ. Η διαδικασία θα διαρκούσε 20 ημέρες από την ημέρα της δημοσίευσης, διάστημα κατά το οποίο οι ενδιαφερόμενοι θα παραλάμβαναν τον φάκελο, και μετά θα άρχιζε η κατάθεση των προσφορών. Η εταιρεία χωρίζεται σε τέσσερεις κατηγορίες: α) Το οικόπεδο, τα ακίνητα και ο μηχανολογικός εξοπλισμός που βρίσκεται στη ΒΙΠΕΘ Σίνδου. β) Τα αποθέματα ανταλλακτικών. γ) Δύο οικόπεδα στην περιοχή Καλοχωρίου. δ) 11 δεξιοτίμονα στρατιωτικά φορτηγά 4×4 cargo κατασκευής 2013 (από το πρόγραμμα της Κύπρου, που έχει εκπέσει).

Ο στρατηγικός ρόλος της ΕΛΒΟ για την άμυνα της χώρας, ο κοινωνικός της ρόλος αλλά και η οικονομική της συμβολή στην τοπική κοινωνία, βρίσκονται στο στόχαστρο μιας εγκληματικής πολιτικής, η οποία απειλεί την εταιρεία με συρρίκνωση ή ξεπούλημα σε ιδιώτη για ένα πινάκιο φακής

 Η εκποίηση της περιουσίας θα διενεργηθεί με δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό, χωριστά και αυτοτελώς για την κάθε μία από τις παραπάνω κατηγορίες ενεργητικού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14Α του Ν.3429/2005 και τους όρους της σχετικής διακήρυξης διαγωνισμού, που θα δημοσιευθεί στον τύπο χωριστά και αυτοτελώς.

Φτάσαμε έτσι σήμερα, μετά από 4 χρόνια, κατ’ απαίτηση των δανειστών, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να συνεχίζει το καταστροφικό έργο των προηγούμενων και ενώ πριν τις εκλογές του 2015 ο ΣΥΡΙΖΑ έλεγε ότι το εργοστάσιο της ΕΛΒΟ θα έμενε υπό δημόσιο έλεγχο και θα σταματούσε την ειδική εκκαθάριση, σήμερα μας λέει ότι δεσμεύεται από τις μνημονιακές υποχρεώσεις και πρέπει να αφήσει τον εκκαθαριστή να τελειώσει το έργο του.

Το καλοκαίρι του 2017 ο εκκαθαριστής διακήρυξε δύο διεθνείς διαγωνισμούς, που κηρύχθηκαν άγονοι. Το αμέσως επόμενο διάστημα επίκειται τρίτος διεθνής διαγωνισμός επί του συνόλου του εργοστασίου, σε συνεργασία του εκκαθαριστή με τα υπουργεία Οικονομικών και Άμυνας, απειλώντας με συρρίκνωση και εξαφάνιση του εργοστασίου.

 

Οι δυνατότητες

Όλα αυτά τη στιγμή που η ΕΛΒΟ είναι σε θέση να εξυπηρετήσει πάγιες και διαρκείς ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, ανάγκες για τις οποίες το υπουργείο ούτως ή άλλως πληρώνει κάθε χρόνο. Επιπλέον, μάλιστα, μπορεί να καλύψει την παραγωγή και ανακατασκευή – επισκευή πολλών τύπων οχημάτων για δημόσιους οργανισμούς και την τοπική αυτοδιοίκηση (λεωφορεία, πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα, φορτηγά παντός τύπου).

Ήδη αυτό το διάστημα υπάρχει μια συμφωνία με τη νέα διοίκηση του καινούριου ΟΑΣΘ για την ανακατασκευή 50 λεωφορείων. Επίσης μετά το 2019, όταν θα έχει τελειώσει η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, θα γίνει ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με καινούρια. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο συγκοινωνιών μέχρι το 2020 θα αντικατασταθούν περίπου 2.000 λεωφορεία για τις ανάγκες των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Πέρα όμως από τα αστικά λεωφορεία, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει μια πρωτοβουλία για την υλοποίηση προγράμματος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (EDA: European Defence Agency).

Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας αυτής η EDA εξέδωσε αίτημα για πληροφορίες στις 22/09/2017,με στόχο την αναβάθμιση των αρμάτων μάχης Leopard-2A4 όσων χωρών-μελών της ΕΕ το επιθυμούν στο επίπεδο Leopard-2A7. Σήμερα, στην Ε.Ε., υπηρετούν περί τα 1300 Leopard-2A4, εκ των οποίων 183 στην Ελλάδα. Το δυνητικό κόστος της αναβάθμισης αυτών των αρμάτων προσεγγίζει τα 4-4,5 δις Ευρώ.

Η γερμανική εταιρεία KMW, κατασκευάστρια των αρμάτων μάχης Leopard-2, στις αρχές Δεκέμβρη του 2017 έκανε πρόταση στην EDA, να αναλάβει την δωρεάν αναβάθμιση των αρμάτων και στη συνέχεια θα τα υπενοικιάσει στις χώρες που το επιθυμούν. Εναλλακτικά η χώρα ενδιαφέροντος θα μπορεί να καλύψει με ίδιους πόρους την αναβάθμιση και να έχει την πλήρη κυριότητα των αναβαθμισμένων αρμάτων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Γενικής Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του Υπουργείου Άμυνας, στις 14 Φεβρουαρίου του2018, πραγματοποιήθηκε συνάντηση εκπροσώπων της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας με εκπροσώπους της KMW στις εγκαταστάσεις της ΓΔΑΕΕ, παρουσία του Διευθυντού της ΓΔΑΕΕ, για ανταλλαγή πληροφοριών στο πλαίσιο του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (EDA).

 

Δωράκι στους καρχαρίες

Όπως γίνεται αντιληπτό, ενώ η ΕΛΒΟ πλιατσικολογείται και διαλύεται και μαζί με αυτή και οι εργαζόμενοί της πετιούνται στο δρόμο, για τα επόμενα χρόνια οι μεγάλοι κολοσσοί (καρχαρίες) της Ευρώπης ετοιμάζονται να κολυμπήσουν πάλι μέσα στα δισεκατομμύρια για την κατασκευή και αναβάθμιση οχημάτων και αρμάτων μάχης. Διαπράττεται σήμερα άλλο ένα μεγάλο έγκλημα από τις μνημονιακές κυβερνήσεις και άλλη μια βιομηχανία στην περιοχή της Θεσσαλονίκης κλείνει, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει βιομηχανική ατμομηχανή για ανάπτυξη και για νέες θέσεις εργασίας όχι μόνο για την ΕΛΒΟ αλλά και για τις δορυφόρες εταιρίες που δραστηριοποιούνται γύρω από αυτήν.

Εμείς, σαν εργαζόμενοι της ΕΛΒΟ, δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι θα υπερασπιστούμε με κάθε δυνατό τρόπο το δικαίωμά μας στην εργασία και θα σταθούμε εμπόδιο στην αποβιομηχάνιση της χώρας και την λεηλασία των παραγωγικών δομών της προς όφελος μιας οικονομικής ελίτ, όπως και στην κατεδάφιση της όποιας κοινωνικής πρόνοιας υπήρχε μέχρι σήμερα.

Ο στρατηγικός ρόλος της ΕΛΒΟ για την άμυνα της χώρας, ο κοινωνικός της ρόλος αλλά και η οικονομική της συμβολή στην τοπική κοινωνία, βρίσκονται στο στόχαστρο μιας εγκληματικής πολιτικής, η οποία απειλεί την εταιρεία με συρρίκνωση ή ξεπούλημα σε ιδιώτη για ένα πινάκιο φακής.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το πρόβλημα της ΕΛΒΟ είναι μέρος των πρωτοφανών προβλημάτων όλης της ελληνικής κοινωνίας, και καθαρά πολιτικό. Έχει να κάνει με το μέλλον που θέλουμε να έχει ο τόπος, με ανεξαρτησία και λαϊκή κυριαρχία και το τέλος των μνημονιακών και νεοφιλελεύθερων πολιτικών.

 

* Ο Χρήστος Ξεφτέρης είναι μέλος Δ.Σ. του Σωματείου Εργαζομένων ΕΛΒΟ

Σχόλια

Exit mobile version