Του  Γιάννη Τσούτσια. Περίσσεψαν οι γρίφοι καλοκαιριάτικα, σε κάθε επίπεδο. Και στο βάθος, δημοτικές εκλογές. Εκεί έχει επενδυθεί το πρώτο ξεκαθάρισμα και η επιβεβαίωση της κατεύθυνσης. Η κυβέρνηση βομβαρδίζει το τοπίο με νομοσχέδια, ενώ παρασύρει τις πολιτικές δυνάμεις -ιδιαίτερα την Aριστερά- στη σεναριολογία των εκλογών. Έδωσε, τώρα, το «εύκολο» πακέτο υποψηφιοτήτων. Από Σεπτέμβρη οι υπόλοιπες. Όπου υπάρχουν αντιδράσεις, οι πρόωρες κινήσεις είναι επικίνδυνες. Να απαξιωθούν πρώτα οι τοπικοί παράγοντες.  Το όπλο του «Καλλικράτη», πάντως, έχει απασφαλιστεί. Στα λογιστήρια των ΟΤΑ θα πιάσουν δουλειά πέντε «αξιόπιστες» εταιρίες για να ελέγξουν τις δαπάνες, γνωστές ως «Big Five», οι Grand Thornton, Deloitte & Touche, Ernst & Young, KPMG και Price Waterhouse Coopers.

Οι ίδιες μπαινοβγαίνουν και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ώστε «να αξιολογούνται οι οικονομικές προβλέψεις από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες», όπως προβλέπει το Μνημόνιο. Κάποιοι δήμαρχοι πήραν το μήνυμα. Περιμένουν λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές τον άνθρωπο με τον χαρτοφύλακα. Θα δημοσιοποιούνται πορίσματα κατά περίπτωση και άντε μετά να τα μαζέψουν. Οι πρόθυμοι και οι διαπιστευμένοι θα προφυλαχθούν. Όπως ο δήμαρχος Πειραιά που προανήγγειλε στάση πληρωμών και προσέτρεξε για ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα η μόνη αρμοδιότητα που θα μείνει στον διάδοχό του να είναι η υπογραφή των δόσεων για τα δάνεια. Όλοι πρέπει να προσέχουν…
Οι δήμαρχοι, μετά τις εκλογές, θα συναντηθούν και με τον διορισμένο Ελεγκτή Νομιμότητας ο οποίος (άρθρο 226 του «Καλλικράτη») «μπορεί αυτεπαγγέλτως να ακυρώσει οποιοδήποτε απόφαση των συλλογικών οργάνων τους». Θα μάθουν ότι (άρθρο 231) «όλα τα όργανα έχουν υποχρέωση συμμόρφωσης, χωρίς καθυστέρηση, προς τις αποφάσεις του», καθώς «η μη τήρηση αυτών συνιστά σοβαρή παράβαση καθήκοντος». Θα βρουν έτοιμο (άρθρο 262) το Ειδικό Πρόγραμμα Εξυγίανσης των ΟΤΑ στο οποίο, είτε εντάσσονται με αίτημά τους (αν η εξυπηρέτηση των δανείων τους υπερβαίνει το 20% των εσόδων τους, πράγμα σύνηθες), είτε με απόφαση του υπουργού «αν διαπιστωθεί ανάγκη αξιολόγησης των οικονομικών τους στοιχείων».  Με αυτά και μ’ αυτά, και πάντα με το πρόσχημα της αντιμετώπισης της διαφθοράς (της οποίας η διαχείριση μετατοπίζεται στα υψηλότερα κλιμάκια), το μεν ΔΝΤ εγκαθίσταται στους δήμους, παραδίδοντας την Αυτοδιοίκηση σε εταιρίες και εξωθεσμικούς παράγοντες, η δε κυβέρνηση περιορίζει τις ενοχλητικές φωνές και διαμορφώνει υποψηφιότητες ελεγχόμενων και διαρκώς επαπειλούμενων αιρετών.
Παράλληλα, ο «Καλλικράτης» περιορίζει τις αντιστάσεις.
Τα τρία πέμπτα των εδρών κάθε δημοτικού συμβουλίου καταλαμβάνει ο επιτυχών συνδυασμός και τα δύο πέμπτα όλοι οι υπόλοιποι» (άρθρο 30). Το κυριότερο, οι δήμοι που προέκυψαν από συνενώσεις αποτελούνται από ξεχωριστές εκλογικές περιφέρειες. Απαιτούνται υποψήφιοι, όχι μόνο για το νέο πολυπληθέστερο δημοτικό συμβούλιο, αλλά και για τα επιμέρους συμβούλια των τοπικών κοινοτήτων. Για να συγκροτηθεί συνδυασμός θα χρειαστούν δεκάδες υποψήφιοι για να καλύψουν όλες τις εκλόγιμες θέσεις. Υπολογίζουμε ότι σε πολλούς δήμους το 1% του εκλογικού σώματος θα είναι υποψήφιοι!  Οι αυθεντικές πρωτοβουλίες βάσης ξεριζώνονται από τον χώρο εμβέλειάς τους. Επιχειρείται να αποκλειστούν από την εκπροσώπηση για να εξαλειφθούν και από τις τοπικές κοινωνίες. Διαμορφώνονται, έτσι, αναχώματα απέναντι σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις, ιδίως στην επαρχία, απέναντι και στην Αριστερά. Η κυβέρνηση, είτε με τον «βούρδουλα» των ελεγκτών, είτε με τον «Καλλικράτη», συγκροτεί μια Αυτοδιοίκηση ενταγμένη στις προτεραιότητες του πολιτικού συστήματος και ελπίζει να ελέγξει το τοπίο μετά τις εκλογές. Τότε τα πράγματα θα τεθούν σε νέα βάση. Και όχι μόνον για την κυβέρνηση…

*Ο Γιάννης Τσούτσιας είναι Δημοτικός Σύμβουλος Βριλησσίων

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!