Τι μπορεί να ενώνει ένα εμπορικό τραγουδιστή και έναν ερευνητή του Δημόκριτου; Ή καλύτερα, τι είναι αυτό που μπορεί να τους χωρίσει τόσο ώστε να βρεθούν αντίπαλοι στην αίθουσα ενός δικαστηρίου;

«Είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι τον πρώτο εναγόμενο βαρύνει υπαιτιότητα (δόλος) ως προς την προσβολή του δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας του ενάγοντος, αφού η μουσική σύνθεση (…) θεωρείται ένα κλασικό και διαχρονικό ελληνικό τραγούδι… Ο δε πρώτος εναγόμενος ως καταξιωμένος συνθέτης σύγχρονης ελληνικής μουσικής, αποδεικνύεται ότι γνώριζε τη σύνθεση αυτή και αποφάσισε να αντιγράψει παράνομα τη μελωδική της ιδέα» (www.odgoo.gr).

Το Σεπτέμβριο του 1985 ο Δημήτρης Παναγόπουλος ξεκινούσε επισήμως τη μουσική του διαδρομή κερδίζοντας το 3ο βραβείο στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης με το τραγούδι «Μονόλογος». Δύο χρόνια αργότερα, από την ανεξάρτητη εταιρεία του ίδιου (Stigma Productions) θα ηχογραφήσει την «Ασταθή Ισορροπία», η οποία κλείνει με την «Αύρα».

Τόσο η «Αύρα» όσο και ολόκληρος ο δίσκος διαπνέονται από μια ατμόσφαιρα που θυμίζει acid blues, folk rock αλλά και με jazz στοιχεία. Είναι άλλωστε δηλωμένες οι επιρροές –αλλά και η αδυναμία– του Παναγόπουλου από τους Doors, τον Dylan, τον Buckley, τον Collins.

Η «Αύρα» αγαπήθηκε πολύ από μουσικούς και ακροατές και για τους στίχους της. Λόγια γραμμένα για τις γειτονιές της Αθήνας που ζούσε και κινούταν ο Παναγόπουλος• για την ανάγκη του για ελευθερία και την αναζήτηση της ισορροπίας σε ένα ασταθές περιβάλλον. Ταυτόχρονα, κέρδισε με τη μελωδικότητα αλλά και την ιδιαίτερη ragtime guitar που ξεχώρισε σε όλο το δίσκο. Πρόκειται για ιδιαίτερα δύσκολη τεχνική κατά την οποία ο αντίχειρας του κιθαρίστα παίζει ξεχωριστή μελωδία από τα υπόλοιπα δάχτυλα και το ηχητικό αποτέλεσμα μοιάζει με δυο κιθάρες να συμπληρώνουν η μία την άλλη.

Αυτή την ιδιαίτερη «Αύρα» θέλει να περάσει στο τραγούδι του «Κάτι λείπει» και ο δημοφιλής Μιχάλης Χατζηγιάννης. Εν τέλει, το μόνο που κατάφερε, πέρα από ένα κακέκτυπο μελωδίας, ήταν το Σεπτέμβριο του 2014 –μετά από δίχρονη δίκη–  να πληρώσει και μια σημαντική αποζημίωση στον ταλαντούχο μουσικό-βιοφυσικό.

Επίκληση στην αυθεντία (1): Ο Μάνος Χατζιδάκις έχει χαρακτηρίσει την «Αύρα» ως το καλύτερο τραγούδι της δεκαετίας 1980-1990. Μάλιστα λέγεται πως έχει κατσαδιάσει τηλεφωνικά, ραδιοφωνικό παραγωγό που έκοψε το κλείσιμο του τραγουδιού κατά τη διάρκεια εκπομπής του.
Επίκληση στην αυθεντία (2): «Οι ταλαντούχοι κλέβουν, οι ατάλαντοι μιμούνται», συνήθιζε να λέει ο Μάνος Χατζιδάκις.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!