Αρχική πολιτισμός Το Βερολίνο αναζητά… ταυτότητα

Το Βερολίνο αναζητά… ταυτότητα

Με το κρύο να «ξυρίζει» μέχρι το κόκαλο, όπως μας μετέφεραν χαρακτηριστικά συνάδελφοι από το παγωμένο Βερολίνο, η 60η διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της γερμανικής πόλης (11-21/2) αναζητά την ταυτότητά της μες στο γενικότερο χαμό των ευρωπαϊκών φεστιβάλ, την άνοδο της ιταλικής Μόστρα (της Βενετίας) και τον αέναο βεντετισμό των Καννών.

 

Ένα κράμα ευρωπαϊκής παράδοσης, ασιατικής κουλτούρας και χολιγουντιανής λάμψης είναι και η φετινή –στρογγυλευμένη στον αριθμό της- διοργάνωση, ένα με απ’ όλα δηλαδή, μια συνταγή άλλωστε που ακολουθείται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια από τους πάντες. Με πρόεδρο της κριτικής επιτροπής τον ακούραστο Βέρνερ Χέρτζογκ -ο οποίος μας αποκάλυψε στο πρόσφατο •ΦΚΘ σε κατ’ ιδίαν συνομιλία μας ότι «θα συνεχίσω μέχρι τέλους τον ακούραστο αγώνα μου για την άνοδο του γερμανικού σινεμά», όπως τον ξεκίνησε με τον «Φασμπίντερ και τον Βέντερς πριν 40 χρόνια- η φετινή Μπερλινάλε άρχισε και θα τελειώσει με ασιατικό σινεμά: το «Χωριστά» του Κινέζου Γουάνγκ Κουάν αν και το Σχετικό με τον αδελφό της» του Ιάπωνα Γιόζι Γιαμάντα, δυο σκηνοθετών βραβευμένων στο Βερολίνο παλαιότερα και γνωστών στη χώρα μας από τις πρόσφατες ταινίες τους, «Ο γάμος της Τούγια» και «Καμπέι, η μητέρα μας» αντίστοιχα.Μέχρι στιγμής, τα βλέμματα έχουν συγκεντρώσει δυο αειθαλείς και χιλιοπροβεβλημένοι δημιουργοί παγκοσμίως. Ο Ρόμαν Πολάνσκι, με το ολοκαίνουριο «Ο συγγραφέας φάντασμα», ένα πολιτικό θρίλερ που φωτογραφίζει τις ατασθαλίες του πρώην Βρετανού πρωθυπουργού Τόνι Μπλερ και ο Μάρτιν Σκορτσέζε, με το «Νησί των καταραμένων»: ένα φιλμ νουάρ στην κλασική του φόρμα, με μπόλικες ανατροπές, «μακαρθικές» δολοπλοκίες και ψυχροπολεμικές εντάσεις.

Παρεμπιπτόντως, το παρών του Σκορτσέζε στην Μπερλινάλε με την ταυτόχρονη παρουσία του Λαρς Φον Τρίερ επανέφεραν τα σενάρια περί ελεύθερου ριμέικ του «Ταξιτζή» από τον ανατρεπτικό Δανό σκηνοθέτη. Μια και μιλάμε για ριμέικ, με συμπάθεια είδαν άπαντες μια ακόμη ελεύθερη διασκευή, αυτή τη φορά της καλτ ταινίας «Μόνο αίμα» των αδελφών Κοέν. Ο Κινέζος Ζανγκ Γιμού, μετά τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου, γύρισε το «Μια γυναίκα, ένα όπλο και ένα μαγαζί για νουντλς».

Με προβολές ταινιών όπως το «Ουρλιαχτό», βασισμένο στο ποίημα του Άλεν Γκίνσμπεργκ, και το «Μέλι» του Τούρκου Σεμίχ Καπλάνογλου, την παρουσίαση της αποκαταστημένης κόπιας του «Μετρόπολις» του Φριτς Λανγκ κάτω από την Πύλη του Βραδεμβούργου, τη βράβευση της μούσας του Φασμπίντερ Χάνα Σιγκούλα και των τιμητικών εκδηλώσεων για τον πρόσφατα χαμένο Ερίκ Ρομέρ, και με παρουσίες όπως εκείνες του Μπεν Στίλερ και της Ρενέ Ζελβέγκερ μέχρι της Τζούλιαν Μουρ και του Μάικλ Γουίντερμπότομ, η 60η Μπερλινάλε θα κάνει τον απολογισμό της μεθαύριο επιστρέφοντας στην κρύα πραγματικότητά της.

Επιμέλεια: Νέστορας Πουλάκος

Σχόλια

Exit mobile version