Να προβάλει θετικά το έργο είχε αναλάβει η… εταιρία δημοσκοπήσεων. Του Λευτέρη Αρβανίτη

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την έρευνα που δημοσίευσε στην κυριακάτικη έκδοσή της η εφημερίδα Μακεδονία και παρουσιάζει τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να συμφωνούν στη μεγάλη τους πλειομότητα με την κατασκευή Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην περιοχή της Ευκαρπίας. Όπως αποδεικνύεται η εταιρία δημοσκοπήσεων που ανέλαβε την έρευνα, έχει αναλάβει και μέρος της διαφημιστικής καμπάνιας του έργου. Μάλιστα, όπως αναφέρει στην επίσημη ιστοσελίδα της το έργο που πήραν από τον ΦΟΔΣΑ (φορέας διαχείρισης στερεών αποβλήτων) έχει να κάνει με τη θετική προβολή του ΣΜΑ Ευκαρπίας.
«Τη στρατηγική της επικοινωνίας του έργου του ΣΜΑ Ευκαρπίας που υλοποιείται από τον Σύνδεσμο ΟΤΑ Νομού Θεσσαλονίκης ανέλαβε και εκπόνησε η Palmos Analysis. Σκοπός της επικοινωνιακής διαχείρισης του έργου είναι η θετική προβολή του και η ουσιαστική ενημέρωση των κατοίκων για τα θετικά αποτελέσματα από τη λειτουργία του ΣΜΑ Ευκαρπίας τόσο για την περιοχή όσο και για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα, αλλά και η άμβλυνση των αντιδράσεων που προκύπτουν από την παραπληροφόρηση και την έντονη κινδυνολογία που καλλιεργείται για το έργο» αναφέρει η ίδια η εταιρία στις 24/10/2012.
«Υπέρ της κατασκευής των απαραίτητων έργων, τα οποία θα βοηθήσουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των απορριμμάτων και συνεπακόλουθα στην προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τάσσεται η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης» ανέφερε το ρεπορτάζ της εφημερίδας, που επιμελείται ο Ν. Ηλιάδης. Ταυτόχρονα στα συμπεράσματα της έρευνας προστίθεται το κενό ενημέρωσης των πολιτών για το θέμα, με το 56% να δηλώνουν «λίγο έως καθόλου» ενημερωμένοι.
Δύο ημέρες μετά οι αντιδράσεις πυκνώνουν, ενώ πληροφορίες έρχονται να συμπληρώσουν το παζλ ενός ρεπορτάζ που προκαλεί απορίες.

Στοχευμένη δημοσκόπηση
Το Δίκτυο 50 φορέων ενάντια στην κατασκευή του ΣΜΑ με χθεσινή του ανακοίνωση καταγγέλλει πως η διοίκηση του ΟΤΑ Θεσσαλονίκης – ΦΟΔΣΑ έδωσε 16.790 € στην PALMOS ANALYSIS για… 952 τηλεφωνήματα από 16 μέχρι 18 Ιουλίου για μια σκοπούμενη, στοχευμένη δημοσκόπηση.
«Πώς είναι δυνατόν η εταιρία να έχει αναλάβει τη διαφημιστική προβολή του ΣΜΑ Ευκαρπίας (βλέπε Διαύγεια ΑΔΑ: Β4ΤΖΟΡΘΦ-4ΚΕ) και ταυτόχρονα να διενεργεί «ανεξάρτητη» δημοσκόπηση;», αναρωτιούνται τα μέλη του Δικτύου σε σχετική ανακοίνωση.
Πριν από μερικούς μήνες ο ΦΟΔΣΑ είχε ρίξει στην αγορά ένα μεγάλο διαφημιστικό πακέτο που περιελάμβανε διαφημίσεις σε σάιτ της πόλης, καταχωρίσεις στις τοπικές εφημερίδες και μια καμπάνια προπαγάνδισης του έργου, από την οποία έλαβαν χρήματα διαφημιστικές και εταιρίες επικοινωνίας. Η συγκεκριμένη εταιρία δημοσκοπήσεων συμμετείχε στο «πάρτι του ΣΜΑ», όπως αποδεικνύεται, ενώ φαίνεται μετά την έρευνα ότι περνάμε σε νέα φάση όσον αφορά τις κινήσεις των δημάρχων.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη έρευνα δεν αποκλείεται να χρησιμοποιηθεί από τον ΦΟΔΣΑ και στις επαφές που θα έχουν οι δήμαρχοι με Ευρωπαίους αξιωματούχους, καθώς απαραίτητη προϋπόθεση για να εκταμιευτούν χρήματα για το έργο είναι να υπάρχει συναίνεση από την τοπική κοινωνία. Κάτι τέτοιο όμως εμφανώς δεν υφίσταται, κι έτσι μπαίνουν μπροστά οι… έρευνες.   
Μάλιστα, σύμφωνα με τους κατοίκους της περιοχής, η έρευνα γίνεται ακόμη πιο αναξιόπιστη αν διαβάσει κάποιος τις λεπτομέρειες αυτής. Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτηση που θέτει η έρευνα στους πολίτες αναφέρεται πως «Οι ΣΜΑ είναι χώροι στους οποίους μεταφέρονται με τα απορριμματοφόρα τα μη ανακυκλώσιμα απορρίμματα, τα οποία συμπιέζονται και εν συνεχεία με ειδικά οχήματα μεταφέρονται προς απόθεση στον ΧΥΤΑ»!
Βέβαια κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στην περίπτωση του ΣΜΑ. Εδώ θα αποθηκεύεται, θα συμπιέζεται και θα μεταφέρεται στη Μαυροράχη σύμμεικτο σκουπίδι, μαζί και όλα τα ανακυκλώσιμα. Χωρίς, φυσικά, επαναχρησιμοποίηση, καμία διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση, κομποστοποίηση, όπως επιβάλλει και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία δεν προωθεί πια φαραωνικά, αντιπεριβαλλοντικά έργα τύπου ΣΜΑ Ευκαρπίας, μέγιστης δυναμικότητας 2.340 τόνων ημερησίως!

Τα χιλιαρικάκια
«Η αξία του άρθρου σου ισούται με την κυκλοφορία της εφημερίδας σου», έλεγαν οι παλιοί δημοσιογράφοι. Είναι γνωστό ότι οι εφημερίδες της πόλης συντηρούνται -όσο συντηρούνται- τα τελευταία χρόνια από πληρωμένες καταχωρίσεις, τοπικού ενδιαφέροντος και σε ευθεία πολλές διαφορές διαπλοκή με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι επίσης γνωστό ότι στελέχη της εφημερίδας Μακεδονία κατέχουν έμμισθες θέσεις σε γραφεία Τύπου δημάρχων, ενώ στο παρελθόν υπήρξαν και συνέταιροι. Αλλά εδώ είναι και προχειροδουλειά. Η εφημερίδα φιλοξενεί μια έρευνα πληρωμένη -όπως αναφέρεται άλλωστε- από τους υπέρμαχους του έργου, την οποία υιοθετεί πλήρως και παράλληλα τη συμπληρώνει με δύο άρθρα των πλέον φανατικών υποστηρικτών του ΣΜΑ. Του δημάρχου Σίμου Δανιηλίδη -που στον ελεύθερο χρόνο του κρύβεται από εργαζόμενους δήμων και κατοίκους της περιοχής- και του Μιχάλη Γεράνη, προέδρου του ΦΟΔΣΑ. Όσο για τους χιλιάδες κατοίκους της περιοχής που βγήκαν στο δρόμο, συγκρούστηκαν με τα ΜΑΤ και δήλωσαν σε όλους τους τόνους ότι η περιοχή θα γίνει Κερατέα, δεν βρέθηκε ούτε ένα μονόστηλο να τους φιλοξενήσει.

Η συνέχεια…
Επειδή τα χρήματα είναι πολλά και οι μπίζνες των σκουπιδιών «πουλάνε» μέσα στην κρίση, είναι βέβαιο ότι τα στελέχη του ΦΟΔΣΑ δεν θα αφήσουν την υπόθεση να χαθεί έτσι εύκολα.
Η δημοσίευση της έρευνας μέσα στο καλοκαίρι σημαίνει νέο γύρο αντιπαράθεσης με τους κατοίκους και δεν είναι απίθανο να δούμε τις επόμενες ημέρες τον Σίμο «καβάλα» σε μια φαγάνα να ξεκινά και πάλι τις εργασίες. Οι κάτοικοι από την πλευρά τους είναι σε αναμονή και έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!