Κοστίζουν ακριβά φέτος οι διακοπές

Το καλοκαίρι που, ήδη, διανύουμε, μπορεί να χαρακτηριστεί ιστορικό από πολλές απόψεις, διότι φέτος συναντώνται μια σειρά πολιτικών αποφάσεων της τελευταίας 10ετίας, οι οποίες κορυφώνονται στην οικονομική-καπιταλιστική κρίση που ζει η κοινωνία.
Από το 2001, όταν ο τότε υπουργός του ΠΑΣΟΚ Χρ. Παπουτσής υπέγραφε το νόμο 2932/2001, «Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές», μέχρι το Μάιο του 2006, όταν η κυβέρνηση της Ν.Δ. και ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης υπέγραφε την απελευθέρωση των ναύλων, χάριν της ανταγωνιστικότητας φυσικά, και μέχρι τα κόλπα -πολιτικά με εφοπλιστικά- για τις άγονες γραμμές, οι τιμές μέσα σε αυτή τη δεκαετία «πέταξαν» πάνω από 300%!
Μια ματιά στη διαφορά των τιμών στα εισιτήρια αλλά και στη ποιότητα των πλοίων θα πείσει για τα «προνόμια» της απελευθέρωσης: Το 2001, το εισιτήριο για μία διαδρομή από τον Πειραιά στο Ηράκλειο κόστιζε (η οικονομική θέση) περίπου 5.000 δραχμές (13,6 ευρώ). Σήμερα έχει φτάσει τα 40 ευρώ.

Αντίστοιχα, ένα ταξίδι στη Νάξο, πριν από περίπου 10 χρόνια, κόστιζε 10 ευρώ, ενώ σήμερα αγγίζει τα 51! Άλλο παράδειγμα, η διαδρομή Σάμος-Πειραιάς για την οποία το καλοκαίρι του 2010 θα χρειαστείς 47 ευρώ, το 2001 κόστιζε 11 ευρώ…
Την ίδια ώρα η δημόσια δαπάνη από το κρατικό προϋπολογισμό για τις άγονες γραμμές άγγιξε το 2004 τα 40 εκατομμύρια ευρώ, το 2008, τα 70 και το 2009 τα 110 εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ έχουν δοθεί σε εφοπλιστικά συμφέροντα για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών την τελευταία 6ετία. Και τα αποτελέσματα αυτών των πολιτικών, από την τραγική κατάληξη του Σάμινα ξεκινώντας και φτάνοντας μέχρι την ακτοπλοϊκή απομόνωση της Γαύδου, είναι εμφανή.

Ούτε με αυτοκίνητο
Ας δούμε τώρα την εναλλακτική λύση της χρήσης του αυτοκινήτου, η οποία τα προηγούμενα χρόνια επιλεγόταν από πολύ κόσμο κυρίως για την αποφυγή του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ένα παράδειγμα θα μπορούσε να είναι η Βόρεια Ελλάδα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πλέον ένα ταξίδι από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη με αυτοκίνητο κοστίζει -με τις σημερινές τιμές στα καύσιμα- περίπου 180 ευρώ! Αν σε αυτά προσθέσουμε και το κόστος των διοδίων, τότε το ταξίδι αναψυχής(;) ξεπερνά τα 200 ευρώ. Περίπου, δηλαδή, όσο κοστίζουν και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τη Ρόδο. Αξίζει να σημειωθεί πως και εδώ η… «απελευθέρωση» των δρόμων (διόδια) και της αγοράς καυσίμων απέδωσε την αναμενόμενη αύξηση, καθώς το 2009, η αντίστοιχη διαδρομή κόστιζε περίπου 135 ευρώ.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!