Ο Τομ Έγκελχαρντ, επιμελητής για χρόνια στον εκδοτικό οίκο Pantheon Books (όπου επιμελήθηκε την έκδοση βιβλίων όπως το εμβληματικό Maus του Αρτ Σπίγκελμαν), με το The Last Days of Publishing παρουσιάζει ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα που, όπως μαρτυρά και ο τίτλος του, έχει ως θέμα του τις αλλαγές στο εκδοτικό τοπίο.

Ο ήρωας του βιβλίου είναι, όπως ο συγγραφέας, επιμελητής σε έναν μικρό και εκλεκτικό εκδοτικό οίκο που εξαγοράζεται από έναν μεγαλύτερο ο οποίος, στη συνέχεια, εξαγοράζεται κι αυτός από μια αυτοκρατορία των Μέσων Ενημέρωσης. Μέσα από έξι κεφάλαια/επεισόδια, καταγράφεται η κατάσταση της αγοράς του βιβλίου, καθώς ο επιμελητής βλέπει τα πάντα στη δουλειά του να αλλάζουν, ενώ παράλληλα και η προσωπική του ζωή βρίσκεται σε κρίση. Το μέλλον του, πλέον, εξαρτάται από τον έναν και μοναδικό διάσημο συγγραφέα που του έχει απομείνει.
Μελαγχολικό και κωμικό, ταυτόχρονα, το The Last Days of Publishing θέτει ενδιαφέροντες και επίκαιρους προβληματισμούς περί βιβλίου και κουλτούρας στο σύγχρονο περιβάλλον γενικότερα (αξίζει να σημειωθεί ότι το βιβλίο έχει εκδοθεί από πανεπιστημιακό εκδότη), από έναν άνθρωπο που έχει ζήσει στο πετσί του τα εκδοτικά πράγματα, ακόμα κι αν η τεχνολογική πλευρά της υπόθεσης δεν είναι εντελώς επίκαιρη, εξαιτίας των αλλαγών που έχουν μεσολαβήσει από την έκδοση του βιβλίου μέχρι σήμερα. Επιπλέον, το βιβλίο λειτουργεί και ως ευρύτερος σχολιασμός της κατάστασης στις ΗΠΑ από τη δεκαετία του ’60 και μετά.
Tom Engelhardt, The Last Days of Publishing
215 σελίδες, University of Massachusetts Press, 2003

*Ο Τομ Έγκελχαρντ είναι δημιουργός και υπεύθυνος του site https://www.tomdispatch.com, με έμφαση στο σχολιασμό της διεθνούς πραγματικότητας, όπως διαμορφώνεται στη μετά την 11η Σεπτεμβρίου εποχή.


Μαρία Ξυλούρη

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!