Συνέντευξη της Πένι Γουάιτ, οργανωτικού στελέχους της BASSA στο Χρήστο Γιοβανόπουλο

Συναντήσαμε την Πένι Γουάιτ, οργανωτικό στέλεχος της BASSA (Ομοσπονδία Αεροσυνοδών της British Airways [B.A.]), τις πρώτες ημέρες των επαναλαμβανόμενων τετραήμερων απεργιών στην Β.Α. σε μία κατάμεστη αίθουσα, στην εκδήλωση της καμπάνιας Can’t Pay, Won’t Pay με θέμα την κρίση, τις περικοπές στη Βρετανία και την αλληλεγγύη στην Ελλάδα, όπου και κανονίστηκε η παρακάτω συνέντευξη.

Στις μέρες που παρεμβλήθηκαν, η διεύθυνση της Β.Α. αποσύρθηκε από τις διαπραγματεύσεις με το τριτοβάθμιο συνδικάτο UNITE, στο οποίο ανήκει η BASSA, μετά την εισβολή αλληλέγγυων στους απεργούς στο κτίριο της συνάντησης. Οι διαπραγματεύσεις επαναλαμβάνονται ενίοτε, με «ανεξάρτητο διαμεσολαβητή» (κάτι σαν Επιθεώρηση Εργασίας), αφού η Β.Α. αρνείται να μιλήσει είτε με την BASSA, είτε με το UNITE.

 

Πώς είναι το κλίμα μετά από δύο σχεδόν εβδομάδες απεργίας;

Η ατμόσφαιρα είναι πολύ θετική. Ο κόσμος έχει οργανωθεί σε ένα γήπεδο κοντά στο Χίθροου. Συνάδελφοι που δεν είχαν απεργήσει ποτέ, τηλεφωνούν και ρωτούν τι πρέπει να κάνουν για να δηλώσουν ότι απεργούν και η συμμετοχή στις πικετοφορίες είναι μεγάλη. Από πλευράς αποτελεσματικότητας, αν και η Β.Α. ισχυρίζεται ότι αυξάνει τις πτήσεις της, γνωρίζουμε από συνάδελφους ότι υπερβάλλει και ότι στο αεροδρόμιο επικρατεί χάος. Όσες πτήσεις γίνονται έχουν το ελάχιστο νόμιμο προσωπικό καμπίνας, 8 άτομα ίσα-ίσα για να φυλάνε τις πόρτες και πολύ λίγους επιβάτες. Σύμφωνα με την Β.Α.,κάθε μέρα χάνει 7 εκατομμύρια λίρες, ενώ στην πραγματικότητα χάνει πολύ περισσότερα, και σε κάθε περίπτωση περισσότερα από τις περικοπές που ήθελε να κάνει.

 

Μπορείς περιληπτικά να μας πεις πώς φτάσατε σε τέτοιας διάρκειας απεργία;

Η BASSA πάντα διαπραγματευόταν με την Β.Α. Τώρα ο Ουίλι Γουόλς (διευθυντής της Β.Α.) αποφάσισε να τελειώνει με αυτό. Η διαμάχη δεν είναι τόσο για το ένα λιγότερο μέλος προσωπικού καμπίνας στις πτήσεις που θέλει η Β.Α. Βασικά προωθεί τον επικαλούμενο «νέο στόλο». Εργαζόμενους που προσλαμβάνονται με βασικό μισθό 10.000 λίρες και 2,40 λίρες ανά ώρα πτήσης (ο μέσος μισθός στη Βρετανία είναι γύρω στις 24.000 λίρες) και με ευέλικτες σχέσεις εργασίας, με τους οποίους θέλει να αντικαταστήσει τους παλιούς εργαζόμενους. Η BASSA δέχτηκε την εισαγωγή του «νέου στόλου», αλλά ήθελε περισσότερες διασφαλίσεις για το υπάρχον προσωπικό. Δέχτηκε ακόμα και περικοπή μισθών και αντιπρότεινε το δικό της σχέδιο που εξοικονομούσε 10 εκατομμύρια λιγότερα από ότι τα σχέδια της εταιρίας. Αλλά η Β.Α. έσπασε τις διαπραγματεύσεις, γιατί ουσιαστικά θέλει να σπάσει τη διαδικασία συλλογικής διαπραγμάτευσης και τη δύναμη του συνδικάτου, προκειμένου να αντικαταστήσει το σύνολο του παλιού προσωπικού. Μας κατηγορεί ότι παίρνουμε παχυλούς μισθούς. Ίσως κάποιοι στην ανώτερη μισθολογική κλίμακα, που όμως και αυτοί δουλεύουν 30 χρόνια. Το 70% των εργαζομένων παιρνει το μέσο μισθό.

 

Πώς αντέδρασε η Β.Α. στις απεργίες σας;

Είχε αποφασιστεί αρχικά, με ψηφοφορία των εργαζομένων, απεργία για τα Χριστούγεννα. Η Β.Α. μας πήγε στο δικαστήριο, γιατί ψήφισαν συνάδελφοι που επρόκειτο να βγουν εθελοντικά σε σύνταξη, άγνωστο σε μας πότε, κι έτσι η απεργία κηρύχθηκε παράνομη. Κάναμε νέα ψηφοφορία, η Β.Α. προσέφυγε ξανά στα δικαστήρια και αρχικά την κήρυξαν παράνομη λόγω ελλιπούς καταγραφής 11 άκυρων ψηφοδελτίων. Μετά από έφεση του UNITE ανατράπηκε η απόφαση, αφού απαγόρευε ανοιχτά το δικαίωμα στην απεργία. Η Β.Α. επίσης προχώρησε σε ξεχωριστές συμφωνίες με τους πιλότους και τους μηχανικούς, αρνούμενη να συνομιλήσει με το ΒASSA και τους εργαζόμενους στο τσεκ-ιν, που επίσης απεργούν.

Στο χώρο του αεροδρομίου δεν μπορείς να μιλήσεις για την απεργία ή να επικρίνεις την Β.Α. σε συνάδελφους. Έχει επιβληθεί καθεστώς τρομοκρατίας και απειλών. Μέχρι τώρα 50 συνάδελφοι είναι υπό απόλυση λόγω συμμετοχής ή προπαγάνδισης της απεργίας και 8 έχουν απολυθεί συμπεριλαμβανομένου του γραμματέα της ΒASSA. Επίσης η Β.Α. έχει κόψει οριστικά στους εργαζόμενους των σωματείων που απεργουν το επίδομα για έξοδα διακίνησης προς και από τα αεροδρόμια, που συνήθως βρίσκονται έξω από την πόλη, κάτι που σημαίνει κάποιες εκατοντάδες λίρες αύξηση των μηνιαίων εξόδων τους. Πρόκειται για αντίποινα. Όρος μας για να γυρίσουμε στη δουλειά είναι να ανακαλέσει αυτή την απόφαση.

 

Τι είδους συμπαράσταση είχατε από άλλα συνδικάτα;

Όλα τα συνδικάτα έχουν σταθεί στο πλευρό μας στη Βρετανία αλλά και από το εξωτερικό. Όπως π.χ. των εργαζομένων της US Airlines που κατήγγειλαν την απόφαση της Β.Α. να αναγκάσει, λόγω περικοπών προσωπικού, τους πιλότους να εκτελούν και χρέη καμπίνας.

 

Πώς σκέφτεστε να προχωρήσετε αν και μετά την τρίτη τετραήμερη απεργία δεν υπάρξει κάποια λύση;

Θα συνεχίσουμε. Θα ξαναστήσουμε τις κάλπες για να αποφασίσουμε νέα απεργία, μιας και δεν μπορείς να απεργήσεις, με βάση το νόμο, πέρα από το χρονικό περιθώριο των 12 εβδομάδων μετά τη ψηφοφορία που αποφάσισε την απεργία.

 

Δείτε επίσης στο https://www.unitetheunion.com/PDF/100milldispute.pdf

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!