Προχωρά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από ιδιώτες. Του Χρήστου Πιλάλη

Διανύουμε μια ιστορική περίοδο, στην οποία μεγάλα τμήματα της κοινωνίας φαίνεται ότι αποφασίζουν να σταματήσουν τη διάλυση της χώρας από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.
Παραμονές όμως των εκλογών της 6η Μάη, ο υπουργός Παιδείας που ανέλαβε στην ολιγόμηνη θητεία του για να φέρει σε πέρας κάποιες νεοφιλελεύθερες εκκρεμότητες του συστήματος, παρά το διαφαινόμενο ισχυρό αντιμνημονιακό μήνυμα της κοινωνίας, προώθησε ζητήματα όπως η εξωτερική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ή οι περικοπές των μισθών των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
Δεν είχε τη βούληση να περιμένει τη δημιουργία μιας νέας κυβέρνησης η οποία με νωπή εντολή από το λαό, θα είχε και τη νομιμοποίηση να προωθήσει πολιτικές αιχμής.
Έτσι με επιστολή που εστάλη στις 3/5, ως συνέχεια εγκυκλίου της 2/4/2012, προς τους διευθυντές και διευθύντριες των σχολικών μονάδων που εφαρμόζουν το Πρόγραμμα της Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κοινοποιήθηκε η διεξαγωγή «εξωτερικής αξιολόγησης» από την ανάδοχο εταιρεία Intraway Μονοπρόσωπη ΕΠΕ στο πλαίσιο των πράξεων ΕΣΠΑ που αφορά τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης.
Όπως αναφέρεται στη συγκεκριμένη εγκύκλιο, στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους γονείς θα διανεμηθούν έντυπα-ερωτηματολόγια αξιολόγησης από τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, που θα έχουν συνταχθεί από την ιδιωτική εταιρεία, και συγχρόνως θα γίνουν συνεντεύξεις με επιτόπιες επισκέψεις στις σχολικές μονάδες.
Στην εγκύκλιο που έχει σταλθεί στα σχολεία αναφέρεται επακριβώς: «Επισημαίνεται ότι η αξιολόγηση αποτελεί υποχρέωση των δικαιούχων των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου που έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Επιπλέον οι διευθυντές των επιλεγμένων στο δείγμα Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οφείλουν να συνεργαστούν με την ανάδοχο εταιρία Intraway Μονοπρόσωπη ΕΠΕ, στη διανομή προς τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και στη συλλογή των έντυπων ερωτηματολογίων.»

Η αξιολόγηση προετοιμάζει τις απολύσεις
Ο μέχρι προχθές υπουργός Παιδείας Γ. Μπαμπινιώτης επιδίωξε να ξεκινήσει η αξιολόγηση-χειραγώγηση των εκπαιδευτικών έστω και την τελευταία στιγμή του βίου της προσωρινής κυβέρνησης, με αφετηρία τον ευαίσθητο χώρο της ειδικής αγωγής και μάλιστα με ανάδοχο, αδρά πληρωμένη ιδιωτική εταιρία, προετοιμάζοντας το έδαφος για να επεκταθεί σε όλο το χώρο της εκπαίδευσης. Να θυμηθούμε ότι η προκάτοχός του υπουργός, η σιδηρά κυρία Διαμαντοπούλου, είχε ανακοινώσει στις 22/1/12 ότι «φέτος θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά η αξιολόγηση γιατί όσοι καθηγητές και δάσκαλοι δεν συμμετέχουν δεν θα μπορούν να έχουν καμία εξέλιξη».
Όμως τα συστήματα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μέσω της επίδοσης των μαθητών παίζουν έναν πολύ αρνητικό ρόλο. Μέσα από την ομοιομορφία των στατιστικών δεδομένων που απεικονίζουν τις επιδόσεις των παιδιών προσπαθούν να συγκαλύψουν την ταξική διάσταση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Γιατί η εκπαιδευτική επιτυχία ή αποτυχία των παιδιών στις εξετάσεις αποδίδεται στην ικανότητα και το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών και αποκρύπτουν έτσι τους κοινωνικούς παράγοντες που ευθύνονται για τη σχολική αποτυχία, τη διαρροή από την εκπαίδευση και το λειτουργικό αναλφαβητισμό, όπως και τις ευθύνες της εκπαιδευτικής πολιτικής, που συμβάλλει στην αναπαραγωγή αυτών των φαινομένων.
Στη σημερινή δε συγκυρία, η αξιολόγηση προετοιμάζει και τις χιλιάδες προαναγγελθείσες απολύσεις των δημοσίων υπαλλήλων, την κατηγοριοποίηση των σχολείων, την περαιτέρω μισθολογική συρρίκνωση.
Τα δε επιχειρήματα του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης περί έντιμης και μη τιμωρητικής αξιολόγησης δεν πείθουν κανέναν, αφού το νέο μισθολόγιο που ψήφισε η συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-Ν.Δ., είναι ήδη «τιμωρητικό» όταν για την μετάβαση από τον ένα στον άλλο βαθμό, υπάρχει ποσόστωση μέσω της αξιολόγησης. Δηλαδή τιμωρείται η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, ξεκινώντας από το ποσοστό 10% στο βαθμό Ε που φθάνει όμως μέχρι το ποσοστό του 80% των υπαλλήλων στο βαθμό Β.
Ο ΣΥΡΙΖΑ μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα μπορεί από τις 17 Ιουνίου να έχει τη δύναμη να ακυρώσει το αντιπαιδαγωγικό νομικό πλαίσιο περί αξιολόγησης (Νόμοι: 2525/97, 2986/02, 3848/10, 4024/11) δημιουργώντας δημοκρατικούς θεσμούς πραγματικής ενίσχυσης του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!