Με το όπλο παρά πόδα κάτοικοι και τοπικοί φορείς της Κρήτης. Του Μάριου Διονέλλη

Τις ορέξεις των ενοίκων της δεξιάς πολυκατοικίας έχει ανοίξει η συγκυβέρνηση υπό τον Λουκά Παπαδήμο και εκτός από τη «σωτηρία της χώρας» δρομολογείται και το άνοιγμα παλιών, αλλά όχι ξεχασμένων λογαριασμών για επενδύσεις-μαμούθ εις βάρος των πολιτών και του περιβάλλοντος. Δεν εξηγείται αλλιώς η εντολή του υφυπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη,για την προώθηση του σχεδίου κατασκευής λιμανιού στη Νότια Κρήτη, που άνοιξε ξανά τον ασκό του Αιόλου σε ολόκληρη την Κρήτη.
Το λιμάνι αποτελεί απωθημένο του πρώην υπουργού Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη, που σήμερα ως κυβερνητικός πλέον βουλευτής Ηρακλείου φαίνεται να τα βρήκε με τον «μπουμπούκο» του ΛΑΟΣ και να τον έπεισε να ξαναβγάλει από το συρτάρι το έργο κατασκευής του 6ου μεγαλύτερου λιμανιού στον κόσμο, στο Τυμπάκι της Νότιας Κρήτης. Και ο Άδωνις όμως βρήκε μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να συνδέσει το όνομά του και το σύντομο πέρασμά του από το υπουργείο με ένα μεγάλο έργο. Στο έγγραφό του προς τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), με ημερομηνία 9 Δεκεμβρίου, ο κ.Γεωργιάδης ζητά να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την εξομοίωση μιας μεγάλης χερσαίας ζώνης (στην περιοχή του Κόκκινου Πύργου) σε ζώνη λιμένα, προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη δημοπράτηση του έργου.

«Θα μας βρουν μπροστά τους»
Για την αποφασιστικότητα των κατοίκων να σταματήσουν και πάλι τα σχέδια καταστροφής της περιοχής τους μιλά στον Δρόμο η Σύλλα Παπαγιανοπούλου, μέλος της Κίνησης Πολιτών της Μεσσαράς για το Περιβάλλον. «Όπως και πριν από τρία χρόνια έτσι και τώρα θα μας βρουν μπροστά τους, αν τελικώς επιχειρήσουν κάτι τέτοιο. Θέλουν να μετατρέψουν μια αγροτική περιοχή σε βιομηχανική ζώνη. Ο κ.Κεφαλογιάννης ‘σπρώχνει’ τη συγκεκριμένη επένδυση χωρίς κανέναν περιβαλλοντικό έλεγχο, με μια προμελέτη που παρήγγειλε και πλήρωσε επί υπουργίας του από μια ιδιωτική εταιρία, με ελλιπή στοιχεία και χωρίς έγκριση από το ΥΠΕΧΩΔΕ, χωρίς να πληρούνται οι ευρωπαϊκές οδηγίες για την προστασία των περιοχών. Μαζί με τις Βιομηχανικές Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, το πρόγραμμα Ήλιος κ.λπ. σχεδιάζεται μια ‘επέλαση’ στην Κρήτη υπό το μανδύα της ανάπτυξης. Θα είμαστε και πάλι εκεί για να τους σταματήσουμε», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Αηδίες από ανόητους…
«Όλοι αυτοί οι ανόητοι μου έλεγαν για τις χελώνες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Αηδίες, βλακείες από ανόητους που σταμάτησαν μια εγκεκριμένη επένδυση που θα δημιουργούσε ανάπτυξη στην περιοχή», δήλωσε μεταξύ άλλων σε πρόσφατη ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ.Κεφαλογιάννης, επισημαίνοντας πως η μελέτη του έργου πληρούσε όλες τις προϋποθέσεις της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Μελέτη χωρίς στοιχεία
Τα λεγόμενα του κ. Κεφαλογιάννη διαψεύδει στον Δρόμο ο καθηγητής Φυσικών Καταστροφών του Πολυτεχνείου Κρήτης και διευθυντής του ΕΛΚΕΘΕ Κώστας Συνολάκης. «Το έργο προωθήθηκε από το 2007 με μια προμελέτη που βρίθει ελλείψεων και ανακριβειών. Παρουσίασαν ένα σχέδιο που δεν είχε καμία πρόβλεψη για τον κυματισμό και τα ρεύματα στη θαλάσσια περιοχή, την ώρα που ήδη στο αλιευτικό καταφύγιο που υπάρχει στο Τυμπάκι έχει γίνει μια πρωτοφανής κακοτεχνία χωρίς να ληφθούν υπ’ όψιν τα περιβαλλοντικά στοιχεία. Το συγκεκριμένο καταφύγιο φράζει πολύ συχνά λόγω των ρευμάτων εξαιτίας της φερτής άμμου από τη διπλανή παραλία και δαπανώνται τεράστιοι πόροι για την εκ νέου κάθε φορά εκβάθυνσή του. Στον ίδιο αυτό χώρο θέλουν να φτιάξουν το 6ο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου. Στην ίδια την προμελέτη αναφέρεται απλά πως δεν βρέθηκαν στοιχεία για τον κυματισμό και τα ρεύματα της περιοχής».
Σε ό,τι αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις ο κ.Συνολάκης λέει σκωπτικά πως η μελέτη που είχε παρουσιαστεί πριν από τρία χρόνια είχε αρκετές ελληνικές «πατέντες». Καθώς, μεταξύ άλλων, προέβλεπε την τηλεκατεύθυνση με ασύρματο σύστημα και με φώτα, σε άλλο σημείο της παραλίας των θαλάσσιων χελωνών που υπάρχουν στην περιοχή, η οποία έχει ενταχθεί στο δίκτυο Natura…

Μύθος οι θέσεις εργασίας
Ο κ.Συνολάκης αμφισβητεί το επιχείρημα της παροχής θέσεων εργασίας στην περιοχή. Μιλά για ελάχιστες θέσεις από τον ντόπιο πληθυσμό που δεν είναι σίγουρο ότι θα βγει κερδισμένος από τη μετατροπή του αγροτικού χαρακτήρα της περιοχής σε εμπορευματική ζώνη. «Όλα τα διαμετακομιστικά λιμάνια του κόσμου, όπως αυτό που προτείνεται για το Τυμπάκι, λειτουργούν με πλήρως αυτοματοποιημένο τρόπο. Τα πλοία με τα κοντέινερ σταματούν για λίγες ώρες, ξεφορτώνουν κάποια και φορτώνουν κάποια άλλα. Εκτός από τους εξειδικευμένους χειριστές των γερανών, όλη η υπόλοιπη διαδικασία γίνεται με τη χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων και ελέγχεται πλήρως από ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Νομίζω πως ο υπολογιζόμενος αριθμός των 1.600 θέσεων εργασίας είναι φουσκωμένος και δεν θα μιλάμε για περισσότερες από 250-300 θέσεις, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα είναι εξειδικευμένης κατάρτισης».

Επιφυλάξεις και από τον ΟΛΗ
Με έμμεσο τρόπο εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για το θέμα και ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Γιώργος Τσικνάκης, τονίζοντας πως «απαιτείται πολύς χρόνος και χρήμα μέχρι να φτάσουμε να συζητάμε για την υλοποίηση του έργου αυτού, την ώρα που υπάρχουν μεγάλες ανάγκες εκσυγχρονισμού του εμπορικού λιμανιού στο Ηράκλειο».
Ωστόσο, όπως επισημαίνει στον Δρόμο, ο ΟΛΗ θα προχωρήσει τη διαδικασία με βάση το έγγραφο που πήρε από τον Άδωνι Γεωργιάδη. «Θα συνεδριάσει άμεσα το Συμβούλιο του ΟΛΗ για να εξετάσει την εξομοίωση της χερσαίας ζώνης σε ζώνη λιμένα, αν και φρονώ ότι χρειάζεται να καταρτίσουμε ακριβείς τοπογραφικούς χάρτες και διαγράμματα για την περιοχή που σήμερα δεν είναι στη διάθεσή μας. Ακόμα όμως και αν παρθεί αυτή η απόφαση θα πρέπει εντός τριμήνου να εκφράσει θέση το αρμόδιο υπουργείο και κατόπιν να αποφασίσει η Περιφέρεια. Και φυσικά θα πρέπει να καμφθούν και οι ισχυρές αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής».

Προτεραιότητα το Ηράκλειο
Ο κ.Τσικνάκης εκτιμά πως με την υπάρχουσα οικονομική συγκυρία είναι αμφίβολο αν θα βρεθεί επενδυτής για ένα έργο που τουλάχιστον πριν από δύο χρόνια υπολογιζόταν της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ και τονίζει την ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στο λιμάνι του Ηρακλείου. «Εκτιμώ πως δύσκολα θα βρεθεί επενδυτής για ένα τόσο μεγάλο έργο σε αυτή την οικονομική κρίση. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε σε μια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και να δούμε τις διαθέσεις της αγοράς.
Ειδικά στην παρούσα φάση νομίζω πως θα έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα στη βελτίωση των υποδομών στο λιμάνι του Ηρακλείου στο οποίο ήδη υπάρχουν αρκετά προβλήματα. Το λιμάνι στο Ηράκλειο είναι μεικτής χρήσης εξυπηρετώντας τριπλό ρόλο (εμπορικό, ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα) και αποτελεί την κύρια είσοδο της πόλης και του Νομού Ηρακλείου. Ειδικά αν προχωρήσει το σχέδιο για Αεροδρόμιο στο Καστέλι, τότε το λιμάνι θα είναι και η μοναδική πύλη της πόλης του Ηρακλείου. Χρειάζονται άμεσα παρεμβάσεις για την ανάπτυξη του λιμανιού μέσα στην επόμενη πενταετία».

«Να πάρουν θέση Δήμος και Περιφέρεια»
Σύμφωνα με τις πιο ψύχραιμες εκτιμήσεις η ανακίνηση του θέματος υπηρετεί περισσότερο σκοπιμότητες προβολής του Άδωνι Γεωργιάδη και του Μανώλη Κεφαλογιάννη (στο δικό του ακροατήριο ο καθένας) έχοντας ουσιαστικά ήδη μπει σε προεκλογική περίοδο. «Οι σφοδρές αντιδράσεις που προκλήθηκαν πριν από τρία χρόνια βάζοντας σε κοινό μέτωπο κατοίκους, επιστήμονες, δήμους και άλλους τοπικούς φορείς, αποτελούν και σήμερα την εγγύηση για την αποτροπή τέτοιων σχεδίων» λέει η κ.Παπαγιανοπούλου από την Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον, συμπληρώνοντας, ωστόσο, πως «θα πρέπει και οι νέοι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης, που ανέλαβαν μετά τον Καλλικράτη, και συγκεκριμένα η δήμαρχος του νέου Δήμου Φαιστού αλλά και ο περιφερειάρχης, να πάρουν σαφή και ξεκάθαρη θέση. Σε κάθε περίπτωση πάντως εμείς είμαστε ξανά σε εγρήγορση».

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!