Τεράστια προβλήματα από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο. Tου Μάριου Διονέλλη

Σε πραγματικό Γολγοθά εξελίσσεται η εκπαιδευτική διαδικασία από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο στην Ελλάδα των Μνημονίων. Ο Δρόμος περιδιαβαίνει και καταγράφει τα προβλήματα σε όλες τις βαθμίδες της Παιδείας, με σχεδόν όλες τις δομές να υπολειτουργούν ελλείψει πόρων και διαθέσιμου προσωπικού σχεδόν ένα μήνα μετά την επίσημη έναρξη του σχολικού έτους. Οι συνεχείς περικοπές μισθών, οι μειώσεις κονδυλίων για την έρευνα και η κάλυψη των κενών με φθηνούς αναπληρωτές και ωρομισθίους δείχνουν ανάγλυφα την εικόνα που επιφυλάσσουν για την ελληνική εκπαίδευση η εσωτερική και η εξωτερική τρόικα.

 

Παιδικοί σταθμοί με χαράτσι
Χιλιάδες είναι τα παιδιά που έμειναν εκτός παιδικών σταθμών κυρίως λόγω έλλειψης προσωπικού αλλά και πόρων προς τους Δήμους. Στις αρχές Σεπτεμβρίου ο αριθμός των παιδιών που δεν έγιναν δεκτά στους σταθμούς ήταν 20.000 σε όλη την Ελλάδα, ενώ μετά από τις διαμαρτυρίες χιλιάδων οικογενειών βρέθηκαν επιπλέον πιστώσεις ώστε να καλυφθούν περίπου οι μισές από τις μη εγκεκριμένες αιτήσεις. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ, οι γονείς που έγιναν δεκτά τα παιδιά τους σε ιδιωτικούς σταθμούς βρέθηκαν προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Το κόλπο για να απορροφηθούν περισσότερα παιδιά ήταν να μειωθεί η πίστωση για κάθε παιδί με αποτέλεσμα οι σταθμοί να βάλουν χαράτσι από 50 έως 70 ευρώ το μήνα για κάθε παιδί και με το επιχείρημα ότι πλέον η χρηματοδότηση δεν αρκεί. Οι περισσότεροι γονείς βρέθηκαν όμηροι αφού τα παιδιά τους είχαν ήδη ξεκινήσει στους σταθμούς και η άρνηση πληρωμής θα σήμαινε τον αποκλεισμό τους από την εκπαιδευτική διαδικασία.

Ακόμα χωρίς ΚΤΕΛ
Μεγάλα παραμένουν τα προβλήματα ως προς τη μεταφορά των μαθητών καθώς αν και συμπληρώνεται ο πρώτος μήνας μαθημάτων πολλά είναι τα παιδιά που δεν μπορούν ακόμα να φτάσουν στο σχολείο τους ή υποχρεούνται οι οικογένειες να κάνουν και το ρόλο μεταφορέα. Το θέμα αφορά κυρίως τα σχολεία της επαρχίας που εξυπηρετούν παιδιά από χωριά που απέχουν πολλά χιλιόμετρα μεταξύ τους. Τα τελευταία δύο χρόνια η κατάσταση είναι ακόμα πιο δύσκολη εξαιτίας των συγχωνεύσεων Διαμαντοπούλου, που ανάγκασαν τα παιδιά να ταξιδεύουν ακόμα μεγαλύτερες αποστάσεις μέχρι να φτάσουν στο σχολείο τους. Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με ημίμετρα και χωρίς ουσιαστική λύση. Το θέμα μετατέθηκε στις Περιφέρειες χωρίς φυσικά να δοθούν οι αναγκαίοι πόροι. Σε κάποιες περιοχές όπως η Κρήτη δόθηκαν εγγυήσεις και μέρος των οφειλομένων χρημάτων (3 από τα 15 εκατομμύρια) και έτσι ξεκίνησε και φέτος ο κύριος όγκος των δρομολογίων. Σε άλλες περιοχές όπως η Ξάνθη το πρόβλημα παραμένει αμείωτο. Την Πέμπτη γονείς από την Ξάνθη κατέλαβαν το γραφείο του αντιπεριφερειάρχη και ζήτησαν άμεσα λύση καθώς οι οδηγοί του τοπικού ΚΤΕΛ αρνούνται να αρχίσουν και πάλι τα δρομολόγια αν δεν πάρουν ικανοποιητικό μέρος των χρημάτων που τους χρωστά το κράτος.

Προβλήματα στα ολοήμερα
Τη διαμαρτυρία της διδασκαλικής ομοσπονδίας προκάλεσε η κάλυψη των λειτουργικών κενών στα ολοήμερα σχολεία από αναπληρωτές και μάλιστα όχι σε μία φάση με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται χιλιάδες εκπαιδευτικοί λόγω της καθυστέρησης των υπηρεσιών να καταγράψουν τα κενά σε όλα τα σχολεία. «Είναι απαράδεκτο, τέλος Σεπτέμβρη τα σχολεία να μην έχουν ακόμη εκπαιδευτικούς» αναφέρει η ΔΟΕ σε επιστολή της προς τον υπουργό Παιδείας, τονίζοντας πως οι εκπαιδευτικοί είναι αναγκασμένοι να δουλεύουν υπερωριακά χωρίς να αμείβονται, ενώ ζητά το πάγωμα των προσλήψεων αναπληρωτών μέχρι να ανακοινωθεί η πλήρης λίστα με τα κενά σε όλα τα σχολεία.

«Οικονομία» στα ειδικά σχολεία
Με το σταγονόμετρο γίνονται και οι προσλήψεις αναπληρωτών στα ειδικά σχολεία, που ξεκινούν μεν τη λειτουργία τους από τη Δευτέρα στις περισσότερες πόλεις αλλά χωρίς όλους τους ειδικούς καθηγητές στις θέσεις τους. Οι διορισμοί αναπληρωτών ανακοινώνονται σταδιακά με το υπουργείο να προσπαθεί να εξοικονομήσει έστω και μερικές μέρες μισθοδοσίας εις βάρος όμως των παιδιών με ειδικές ανάγκες, που χρειάζονται ακόμα περισσότερο την άμεση ένταξή τους στο σχολικό περιβάλλον και ήδη περιμένουν σχεδόν ένα μήνα να αρχίσει και το δικό τους σχολικό έτος. (βλέπε και ρεπορτάζ για ΑμεΑ στην σελίδα 20)

Τεχνική εκπαίδευση σε αποθήκες
Τον υπερπληθυσμό μαθητών στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ κατήγγειλε η Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης κάνοντας λόγο για ανεπαρκείς κτιριακές υποδομές, πρόβλημα που γίνεται εντονότερο από τον αυξημένο αριθμό μαθητών που στρέφονται προς την τεχνική εκπαίδευση. Η ομοσπονδία ζητά πλέον να μπει τέλος στις εγγραφές μαθητών αν δεν λυθεί το κτιριακό πρόβλημα ενώ η εικόνα της τεχνικής εκπαίδευσης που έρχεται στο φως από διάφορες πόλεις είναι μάλλον απογοητευτική. Όπως κατήγγειλαν οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας στο Ηράκλειο λόγω έλλειψης χώρου γίνονται μαθήματα σε παλιές αποθήκες χωρίς φυσικό φωτισμό ενώ ήδη έχει επανέλθει η πρωινή και απογευματινή βάρδια, προκειμένου να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν όλοι οι μαθητές από τα λίγα κτίρια επαγγελματικών Λυκείων και τεχνικών σχολών.

Αναστολή λειτουργίας στο Παιδαγωγικό Κρήτης
Απογοητευτική είναι η κατάσταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τα οικονομικά προβλήματα και την έλλειψη προσωπικού να βάζουν «τρικλοποδιά» στο εκπαιδευτικό έργο και την έρευνα. Το κούρεμα των αποθεματικών των ΑΕΙ και ΤΕΙ έδωσε τη χαριστική βολή στους προϋπολογισμούς των ιδρυμάτων που αδυνατούν πλέον να καλύψουν βασικές ανάγκες όπως η πληρωμή των συμβασιούχων καθηγητών και η σίτιση των φοιτητών τους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης το οποίο ανέστειλε την έναρξη λειτουργίας του για το νέο ακαδημαϊκό έτος, λόγω τραγικής έλλειψης προσωπικού εφόσον δεν εγκρίνονται οι σχετικές πιστώσεις.

«Καταλήψεις» από το κράτος
Συνέπεια της έλλειψης προσωπικού φαίνεται ότι θα είναι η απώλεια του εξαμήνου για τους φοιτητές. Ο Νόμος Διαμαντοπούλου προσπαθώντας να αντιμετωπίσει τις καταλήψεις φοιτητών σε σχολές έβαλε ελάχιστο όριο στον αριθμό μαθημάτων που πρέπει να έχουν παραδοθεί ώστε να διενεργούνται οι εξετάσεις. Στο εξής όμως, που τα μαθήματα δεν θα γίνονται λόγω της έλλειψης καθηγητών, τότε θα χάνεται το εξάμηνο με αποκλειστική ευθύνη του κράτους ακόμα και αν δεν έχει πραγματοποιηθεί ούτε μία μέρα κατάληψης του πανεπιστημίου.

Η έρευνα στο απόσπασμα
Παράλληλα συνεχίζεται ο αγώνας των πανεπιστημιακών κατά της εφαρμογής του Νόμου Διαμαντοπούλου που αποδεκατίζει την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ την εβδομάδα που πέρασε διοργανώθηκαν εκδηλώσεις διαμαρτυρίας με συμβολικές ταυτόχρονες διαδηλώσεις σε αρκετές πόλεις κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί κρατούσαν κεριά, για να φωτίσουν τον δρόμο της επιστημονικής έρευνας, η οποία μπαίνει κυριολεκτικά στο απόσπασμα. Πανεπιστημιακοί και φοιτητές περικύκλωσαν συμβολικά το κτίριο του Πανεπιστημίου Αθηνών στα Προπύλαια ενώ παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου καταγγέλλοντας την υποχρηματοδότηση του ερευνητικού έργου στη χώρα. Τελειωτικό χτύπημα είναι η προώθηση του σχεδίου «Αθηνά», που προβλέπει κλείσιμο και συγχωνεύσεις πανεπιστημίων σε όλη τη χώρα.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!