Μετά από περίπου μια δεκαετία ταλαντεύσεων και διαπραγματεύσεων, η Βραζιλία κατέληξε για τα 36 μαχητικά αεροπλάνα που θα προμηθευτεί, αξίας 4,4 δισ. δολαρίων.

Θα αγοράσει τα Gripen που κατασκευάζονται από τη σουηδική Saab ενώ στη θέση τους απέρριψε τα αμερικανικά F-18 Super Hornet της Boeing, αλλά και τα γαλλικά Rafale της Dassault προς τα οποία έκλινε η ηγεσία επί Λούλα.
Το ότι η υπόθεση Σνόουντεν και οι σχετικές περιπλοκές στις σχέσεις ΗΠΑ και Βραζιλίας κάπως «δένουν» με αυτή την εξέλιξη, είναι δεδομένο. Όμως να αποδώσουμε την επιλογή στο σκάνδαλο Σνόουντεν θα ήταν υπερβολή. Ο υπουργός Άμυνας Σέλσο Αμορίμ που ανακοίνωσε τη συμφωνία υποστήριξε ότι τα Gripen έχουν με διαφορά καλύτερο λόγο τιμής και πραγματικής αξίας, η συντήρησή τους θα είναι φθηνότερη και θα υπάρξει σαφώς μεταφορά τεχνολογίας στη Βραζιλία (κάτι που η Boeing δεν θα επέτρεπε σε καμιά περίπτωση) με τα μαχητικά να παραδίδονται «made in Brazil». Επίσης, τα Gripen συγκέντρωναν και τις προτιμήσεις του Στρατού. Τα πρώτα 3-6 θα παραδοθούν στον Στρατό το 2018.
Μια ώρα πτήσης των Gripen κοστίζει 6.000 δολάρια, ενός F-18 14.000 δολάρια ενώ ένα Rafale μπορεί να φτάσει τα 15.000 δολάρια. Το συνολικό κόστος συντήρησης είναι επίσης σημαντικά χαμηλότερο στα Gripen. Αλλά ακόμη πιο σημαντική είναι η μεταφορά τεχνολογίας που σύμφωνα με τον Αμορίμ θα φτάνει το 80% και θα αφορά τη βασική του δομή, και όχι κάποια εξαρτήματα. Η εταιρία Embraer που κατασκευάζει αεροσκάφη θα είναι ο κοινοπρακτικός εταίρος της Saab. Έτσι κι αλλιώς, περίπου το 50% των νέων σουηδικών μαχητικών, όπως η τουρμπίνα που θα την κατασκευάζει η General Electric, θα αγοράζονται από τρίτους κατασκευαστές.
Δεν άρεσε βέβαια η απόφαση στις ΗΠΑ που μάλιστα έχουν αγοράσει στο παρελθόν μαχητικά της Embraer για την αμερικανική αεροπορία. Πιο πολύ όμως δεν άρεσε στη Γαλλία που θεωρούσε ότι βρισκόταν πολύ κοντά στη συμφωνία. Ο Ολάντ βρισκόταν στη Βραζιλία μόλις την περασμένη εβδομάδα επί τούτου. Τα Rafale που κόστισαν 40 δισ. δολάρια για να φτάσουν μέχρι την κατασκευή και είναι τόσο «κομψά» που αντιστοιχούν στις… τσάντες Louis Vuitton, έχουν μέχρι στιγμής μηδέν πωλήσεις στο εξωτερικό…

Γ.Τσ.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!