Στο ΣΜΑ χτυπά η αγωνιστική καρδιά της δυτικής Θεσσαλονίκης

Τι είναι όμως ΣΜΑ; Ο ΣΜΑ Ευκαρπίας είναι ένας τεράστιος Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, στον οποίο θα καταλήγουν τα απορρίμματα όλης της δυτικής Θεσσαλονίκης και το 60% του Δήμου Θεσσαλονίκης. Εκεί θα συμπιέζονται και στη συνέχεια θα καταλήγουν για θάψιμο στο ΧΥΤΑ Μαυροράχης ή θα καίγονται σε κάποιο εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων. Αυτή είναι όμως η μισή αλήθεια και ενώ φαίνονται όλα μια χαρά, πίσω από όλο αυτό κρύβεται η άλλη μισή οικτρή αλήθεια.
Οι υπεύθυνοι αδιαφορώντας για τις ευρωπαϊκές οδηγίες και στηριζόμενοι στην άγνοια του Έλληνα πολίτη για τη διαχείριση των απορριμμάτων, βρήκαν σε συνεργασία με την περιφέρεια Κ.Μακεδονίας την εύκολη λύση της Ευκαρπίας. Αξιοσημείωτο είναι ότι δεν προωθήθηκε να γίνει κανένας σχεδιασμός για τη δραστική μείωση των απορριμμάτων, όπως γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες (με ανακύκλωση, κομποστοποίηση κ.λπ. και μείωσή τους στο 30-50% από 95% που είναι σήμερα στη Θεσσαλονίκη).
Έτσι λοιπόν χωρίς να ρωτήσουν την τοπική κοινωνία και με το έτσι θέλω πήγαν να κατασκευάσουν έναν και μόνο παράλογα υπερδιαστασιολογημένο ΣΜΑ. Ο ΣΜΑ Ευκαρπίας κατασκευάζεται για να συγκεντρώνει καθημερινά 1.100 τόνους απορριμμάτων τουλάχιστον σε μία βάρδια (με μέγιστη δυναμικότητα 2.500 τόνους), μέσω ενός τεράστιου πλήθους απορριμματοφόρων, ενώ τα σκουπίδια που παράγουν οι αντίστοιχοι δήμοι (με τάση μείωσης) είναι πολύ λιγότερα (περίπου 500 τόνοι).

Η αντίσταση της τοπικής κοινωνίας
Άμεσα συστάθηκε το δίκτυο των 50 συλλόγων και μαζί με το Δημοτικό Συμβούλιο Παύλου Μελά, έβαλαν σαν στόχο να γίνει επιτέλους η διαβούλευση, να εκδικαστούν οι προσφυγές στο Συμβούλιο Επικρατείας για τη νομιμότητα της χωροθέτησης του έργου σε μια ιδιαίτερα βεβαρημένη περιβαλλοντικά περιοχή και να ζητηθεί να επανασχεδιαστεί ο περιφερειακός σχεδιασμός του 2005 – καθώς είχε παρέλθει μια 5ετια από τη μη εφαρμογή του. Η καθολική απαίτηση ήταν και είναι να εφαρμοστεί επιτέλους ένα σοβαρό πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων, που θα οδηγούσε στη δραστική μείωση των απορριμμάτων που θα καταλήγουν στους ΣΜΑ και θα θάβονται στους ΧΥΤΑ και όχι η συντριπτική τους πλειοψηφία. Έτσι θα κατασκευάζονται μικρότεροι ΣΜΑ, που θα είναι ισοκατανεμημένοι και διασκορπισμένοι μέσα στον πολεοδομικό ιστό της πόλης, μειώνοντας τα έξοδα μετακίνησης των απορριμματοφόρων, αλλά δημιουργώντας και ένα αίσθημα ευθύνης για τον κάθε δήμο να διαχειρίζεται σωστά τα απορρίμματά του και όχι εις βάρος άλλων.
Ξαφνικά, μέσα Νοεμβρίου του 2011, ξεκίνησε τις χωματουργικές εργασίες η εργολάβος εταιρία και ενώ εκκρεμούσαν οι δύο προσφυγές του Δήμου Παύλου Μελά προς το ΣτΕ και επιπλέον είχε ήδη παρέλθει η 5ετία που θα έπρεπε να είχε υλοποιηθεί ο περιφερειακός σχεδιασμός. Με έκτακτες συνελεύσεις και άμεσες κινητοποιήσεις, μαζί με τη συνδρομή του δήμου, κατατέθηκαν ασφαλιστικά μέτρα και επετεύχθη άμεση παύση των εργασιών, ενώ κάτοικοι της περιοχής περιφρουρούν το χώρο σε καθημερινή βάση.
Ταυτόχρονα με την παρότρυνση μεγάλου πλήθους κόσμου μέσα από τις γενικές συνελεύσεις, έχουν γίνει από τότε δεκάδες παραστάσεις διαμαρτυρίας με αποκλεισμό του περιφερειακού δρόμου, παραστάσεις σε περιφερειακά συμβούλια, συναντήσεις με περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες και με τον πρώην υπουργό Περιβάλλοντος, κ. Παπακωνσταντίνου κ.λπ.

Η τρομοκρατία δεν πέρασε
Αντί για υπεύθυνες απαντήσεις από τους αρμόδιους και σοβαρές αποφάσεις μέσα από τα περιφερειακά συμβούλια, έγιναν δεκάδες μηνύσεις προς τους κατοίκους με προσαγωγές, με αυτόφωρα και με συλλήψεις, εκφοβισμός με παρουσία ΜΑΤ κ.ά.
Η προσπάθεια τρομοκράτησης του κόσμου όμως δεν πέρασε, τον πείσμωσε, τον συσπείρωσε πιο πολύ και συνεχίζει ακάθεκτος τον καθημερινό και δίκαιο αγώνα του.
Το δίκτυο τονίζει ότι δεν θα σταματήσει τον αγώνα αν δεν δικαιωθούν οι θέσεις του. «Δεν μπορεί η θέληση της μειοψηφίας ενός απερχόμενου προέδρου (του πρώην ΟΤΑ) και ενός δημάρχου (κ. Δανιηλίδη) για την κατασκευή ενός ύποπτα υπερδιαστασιολογημένου ΣΜΑ, να υποσκελίζει ευρωπαϊκές νομοθεσίες, ελληνικούς νόμους, δημοτικά συμβούλια και χιλιάδες πολίτες που έχουν υπογράψει για την αποτροπή της κατασκευής του έργου. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι πού θα τα μεταφορτώνουν (ΣΜΑ) και πού θα τα θάβουν (ΧΥΤΑ) και όχι πώς θα τα μειώσουν δραστικά. Η κατασκευή ενός ΣΜΑ είναι το τελευταίο από τα πέντε στάδια της διαχείρισης απορριμμάτων και όχι το πρώτο, όπως θέλουν να προβάλλουν οι υπεύθυνοι που θέλουν να κατασκευάσουν το έργο αυτό. Ο επανασχεδιασμός της διαχείρισης των απορριμμάτων της Θεσσαλονίκης, από τον νέο φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) που συστάθηκε αντί του ΟΤΑ, θα επιφέρει, αν εφαρμοστούν επιτέλους η ευρωπαϊκή οδηγία 2008/98/ΕΚ και ο νόμος 4042/2012, τη δραστική μείωση των απορριμμάτων και την κατασκευή μικρότερων ΣΜΑ ισοκατανεμημένων και μοιρασμένων σε όλο τον πολεοδομικό ιστό της Θεσσαλονίκης, αντί ενός και μόνο παράλογα υπερδιαστασιολογημένου που προωθείται στην Ευκαρπία. Ο κάθε δήμος να είναι υπεύθυνος για τα σκουπίδια που θα παράγει, έτσι θα τα διαχειρίζεται με αίσθημα ευθύνης καλύτερα και όχι εις βάρος άλλων», υπογραμμίζει το συντονιστικό του δικτύου.

Μ.Σ.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!