Οι πολίτες οργανώνονται και απαντούν στην κρίση με αλληλεγγύη. Του Γιάννη Βορινού.

Κάτι φαίνεται να αλλάζει στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης, με τους κατοίκους να απαντούν στην κρίση, βάζοντας στο επίκεντρο τις ανάγκες τους και οργανώνοντας τη ζωή τους με γνώμονα την αλληλεγγύη και την αυτοοργάνωση. Δεκάδες πρωτοβουλίες ξεπηδούν στις γειτονιές, αξιοποιώντας την εμπειρία των πλατειών, αλλά και τη μαγιά των πολιτών που είπαν όχι στο χαράτσι της ΔΕΗ και βρέθηκαν έπειτα από δεκαετίες και πάλι σε κοινούς αγώνες. Μάλιστα η πίεση των κατοίκων υποχρέωσε ακόμη και «συντηρητικές» δημοτικές αρχές να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να ασχοληθούν και πάλι με την ξεχασμένη κοινωνική πολιτική.

Κοινωνικό Ιατρείο για άπορους και στον Δήμο Παύλου Μελά
Δωρεάν υπηρεσίες υγείας θα παρέχονται από το Κοινωνικό Ιατρείο σε άπορους πολίτες από τα τέλη Μαΐου στη Νικόπολη Θεσσαλονίκης με πρωτοβουλία του Δήμου Παύλου Μελά. Το Κοινωνικό Ιατρείο θα στεγαστεί σε κτίριο επί της οδού Αγίας Μαρίνης 4, όπου σήμερα λειτουργεί το φυσιοθεραπευτήριο του Δήμου Παύλου Μελά.
Όπως ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου ο αντιδήμαρχος Κοινωνικής Ανάπτυξης και Υγείας Παύλου Μελά, Γεώργιος Λίλτσης, στο Κοινωνικό Ιατρείο θα παρέχουν εθελοντικά υπηρεσίες γιατροί διαφόρων ειδικοτήτων και στον ίδιο χώρο θα λειτουργήσει και δημοτικό οδοντιατρείο. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί πως ο ένας από τους δύο φυσιοθεραπευτές του δήμου θα επισκέπτεται κατ’ οίκον τους ανήμπορους δημότες για τις φυσιοθεραπείες τους. Στο πλαίσιο τον δραστηριοτήτων του Δήμου Παύλου Μελά για την υποστήριξη των δημοτών που προέρχονται από χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα, διοργανώνεται από τις 25 Απριλίου έως τις 5 Μαΐου πρόγραμμα πρόληψης για θέματα υγείας, υπό τον τίτλο «Ημέρες Υγείας». Το συγκεκριμένο πρόγραμμα περιλαμβάνει δωρεάν μετρήσεις οστικής πυκνότητας, εξετάσεις μαστού και μαστογραφίες, ψηλάφηση και διαγνωστικό υπέρηχο για ανεύρεση όζων του θυρεοειδούς. Επίσης στο πλαίσιο του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν ενημερωτικές ομιλίες με θέματα όπως τη δωρεά οργάνων, τις μεταμοσχεύσεις, τις παθήσεις του θυρεοειδούς, τη μακροζωία και την επιτυχημένη γήρανση, τις αθλητικές κακώσεις, το AΙDS, τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα και την ασφαλή χρήση του διαδικτύου. Το πρόγραμμα αυτό πραγματοποιήθηκε χάρη σε χορηγίες, ενώ ο δήμος από την πλευρά του κατέβαλε για το κόστος της διοργάνωσης το ποσό των 156 ευρώ.

Αγροτικό παντοπωλείο Καλαμαριάς
Το αγροτικό παντοπωλείο Καλαμαριάς είναι στην πραγματικότητα ένα δίκτυο που φέρνει κοντά, σε μία σχέση συνεργασίας και αλληλεγγύης, αγρότες και καταναλωτές.
Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών με ντόπια, ποιοτικά και φθηνά προϊόντα και η στήριξη της ελληνικής αγροτικής παραγωγής με την εξασφάλιση δίκαιων τιμών για τους παραγωγούς και τον αποκλεισμό κάθε μεσάζοντα.
Το παντοπωλείο θα το διαχειρίζονται οι καταναλωτές μέσω της συντονιστικής ομάδας που θα εκλέγεται κάθε εξάμηνο από τη συνέλευσή τους. Η συντονιστική ομάδα συμφωνεί με τους παραγωγούς τις τιμές των προϊόντων και διαχειρίζεται το ταμείο του παντοπωλείου – τα έσοδα από τη μηνιαία συνδρομή (1ευρώ) και τα έξοδα του χώρου. Η λειτουργία του θα στηρίζεται σε εθελοντική εργασία από τους ίδιους τους καταναλωτές μειώνοντας έτσι στο ελάχιστο το λειτουργικό του κόστος. Οι καταναλωτές προμηθεύονται ποιοτικά, ελληνικά προϊόντα σε τιμές χαμηλές, γνωρίζουν τους παραγωγούς και τις μεθόδους καλλιέργειας (τη λειτουργία του παντοπωλείου θα βοηθούν και γεωπόνοι-μέλη του), ελέγχουν και διαχειρίζονται οι ίδιοι όλες τις διαδικασίες, εξασφαλίζοντας έτσι απόλυτη διαφάνεια. Οι παραγωγοί γνωρίζουν εκ των προτέρων τις ποσότητες των προϊόντων που θα πουλήσουν, σε τιμές που είναι δίκαιες γι’ αυτούς καθώς δεν μεσολαβεί μεσάζοντας και πληρώνονται σε μετρητά.

Πώς λειτουργεί το παντοπωλείο
Ο καταναλωτής που είναι μέλος του παντοπωλείου μπορεί να κάνει παραγγελίες για τα προϊόντα, μέσα από το blog αλλά και τηλεφωνικά. Οι παραγγελίες συγκεντρώνονται από τη συντονιστική ομάδα του παντοπωλείου η οποία τις διαβιβάζει στους παραγωγούς. Οι καταναλωτές γνωρίζουν, από την αγγελία που θα αναρτάται κάθε εβδομάδα στο blog, τις τιμές και τις ημέρες παράδοσης των προϊόντων. Είναι υποχρεωμένοι, αφού κάνουν παραγγελία, να παραλάβουν τα προϊόντα τη συγκεκριμένη μέρα και ώρα και να καταβάλουν στους παραγωγούς το αντίτιμο.

Για τα ξηρά προϊόντα (όσπρια, ρύζι, λάδι κ.λπ.)
Για τα προϊόντα αυτά οι παραγγελίες γίνονται μία φορά το μήνα. Την τιμή θα διαπραγματεύεται η συντονιστική ομάδα, θα είναι σταθερή και συμφωνημένη για το συγκεκριμένο διάστημα και θα αναρτάται στο blog. Στο χώρο του παντοπωλείου θα υπάρχουν διαθέσιμα για τους καταναλωτές τα στοιχεία κάθε παραγωγού και προϊόντος, όπως ποικιλία, τόπος παραγωγής, τρόπος παραγωγής, κ.λπ. Οι καταναλωτές για να είναι μέλη του παντοπωλείου οφείλουν να καταβάλλουν μηνιαία συνδρομή 1ευρώ για τα λειτουργικά έξοδα του χώρου που φιλοξενεί το παντοπωλείο (ενοίκιο, ΔΕΗ, τηλέφωνο κ.λπ.). Οι καταναλωτές δεν μπορούν να διακόπτουν και να επανενεργοποιούν τη συμμετοχή τους. Για παράδειγμα ένας καταναλωτής έχει δικαίωμα να μην προβεί σε παραγγελία για κάποιο διάστημα (π.χ. θερινές διακοπές) είναι υποχρεωμένος όμως για αυτό το διάστημα να καταβάλλει τη μηνιαία συνδρομή του. Διαφορετικά παύει να είναι μέλος και η εκ νέου ένταξή του θα εξετάζεται από τη συντονιστική ομάδα. Οι καταναλωτές οφείλουν να είναι συνεπείς όσον αφορά τις παραγγελίες τους. Να παραλαμβάνουν δηλαδή τις συγκεκριμένες ποσότητες, τις μέρες και στην τιμή που έχουν συμφωνήσει. Συνεχόμενες ασυνέπειες θα εξετάζονται από τη συντονιστική ομάδα.
Οι παραγωγοί είναι υποχρεωμένοι να εκδίδουν όλα τα νόμιμα παραστατικά. Να εγγυώνται σταθερότητα στην ποιότητα των προϊόντων (παράπονα καταναλωτών θα εξετάζονται από τη συντονιστική και θα παίρνονται μέτρα). Να είναι συνεπείς στις ημέρες και ώρες παράδοσης.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!