Αρχική κοινωνία Όμηρος των διοδίων η Φθιώτιδα

Όμηρος των διοδίων η Φθιώτιδα

Σφοδρές αντιδράσεις ενάντια στο άνοιγμα δύο ακόμη σταθμών σε Μώλο και Μπράλο

 

Το ότι τα διόδια, από ένα σημείο και μετά, ξεφύτρωναν σαν κάποια περίεργα μανιτάρια που τρέφονταν από την άσφαλτο και την τσέπη μας, είναι κοινός τόπος. Όμως, αυτό που συχνά παραβλέπεται είναι πως αποτελούν ζωτικό κομμάτι του «αναπτυξιακού» προτύπου που επιβάλλεται προκειμένου η χώρα να «σωθεί». Και σε αυτή τη «διασωσμένη» χώρα, ο πολίτης δεν θα μπορεί να κινηθεί στο οδικό δίκτυο, να μπει στην περιοχή του ή να βγει από αυτήν, χωρίς να πληρώσει διόδια.

Αν όλα αυτά ακούγονται κάπως υπερβολικά, ας εστιάσουμε στον Νομό Φθιώτιδας, ο οποίος την εβδομάδα που πέρασε ήταν σε αναταραχή λόγω του ανοίγματος δύο σταθμών πλευρικών διοδίων στη περιοχή του Μώλου και του Μπράλου. Από τα μεσάνυχτα της Τετάρτης, όταν ξεκίνησαν οι νέοι σταθμοί τη λειτουργία τους, η μεγάλη πόλη της Στερεάς Ελλάδας, η Λαμία, ήταν στο πόδι. Με πρωτοβουλία της Παρέμβασης Πολιτών για τη Λαμία, που έχει πλούσια δράση για το θέμα, έγινε διαμαρτυρία στο νέο σταθμό του Μπράλου.

Οι παριστάμενοι πολίτες και οι παράγοντες της τοπικής κοινωνίας «σήκωσαν» τις μπάρες, φωνάζοντας «Ώς εδώ!», ενώ την επόμενη ημέρα συγκλήθηκε έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο. Το υπουργείο Μεταφορών και ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, μέσω του γραφείου Τύπου του -εδώ κρατηθείτε- έδωσε την απάντηση πως «τα διόδια ενισχύουν την οδική ασφάλεια των δρόμων», προσφέρουν «ασφάλεια και εξοικονόμηση χρόνου, αγαθά δηλαδή που επίσης αποτιμώνται στην τιμή», συμβάλλουν στην «κατασκευή των δρόμων που δίνουν ζωή και μέλλον σε Φθιώτιδα και Στερεά Ελλάδα». Ενώ το υπόλοιπο μέρος της ανακοίνωσης, αναλώνεται στην υπεράσπιση των συμφερόντων των εργολάβων. Κι όμως, αυτή είναι απάντηση υπουργείου.

 

«Κλειστό δίκτυο»

Ο λόγος των τόσο σφοδρών αντιδράσεων ενάντια σε αυτούς τους δύο σταθμούς, έγκειται στο γεγονός ότι το οδικό δίκτυο του νομού τείνει να μετατραπεί σε ένα κλειστό δίκτυο αυτοκινητόδρομων, έτσι ώστε, σύμφωνα με τη σύμβαση κατασκευής, αν θέλεις να μπεις ή να βγεις στον δρόμο προκειμένου να μετακινηθείς, να πρέπει να πληρώσεις χαράτσι. Οι παράπλευρες δίοδοι θα κλείσουν, ενώ θα απομείνουν μόνο οι επίσημες, οι οποίες θα φιλοξενήσουν πλευρικά διόδια, συν το γεγονός ότι σχεδιάζεται η «αναλογικοποίηση» των διοδίων, ώστε η πληρωμή να είναι ανάλογη και της απόστασης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του ιδιαίτερα υψηλού αριθμού διοδίων, ο καλλικρατικός Δήμος Λαμιέων, τον οποίο για να τον διασχίσεις όλον, θα πρέπει να πληρώσεις διόδια!

Ακόμη, σύμφωνα με την νομοθεσία, δεν επιτρέπεται η κατασκευή διοδίων από τη στιγμή που δεν υπάρχει παντού παράλληλο οδικό δίκτυο, το οποίο, παρά τις υποσχέσεις του κράτους, δεν κατασκευάστηκε ποτέ. Αξίζει να σημειωθεί πως ο σταθμός διοδίων του Μπράλου χρηματοδοτεί την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, μόνο που ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος ούτε κατασκευάζεται ούτε προβλέπεται να κατασκευαστεί στο άμεσο μέλλον! Συνολικά, στη Φθιώτιδα, υπάρχουν 3 μετωπικοί σταθμοί διοδίων, κατασκευάζεται και τέταρτος, ενώ οι υπάρχοντες πλευρικοί σταθμοί φτάνουν τους 4 και αναμένεται να γίνουν 7.

 

Τρικλοποδιά στην ανάπτυξη

Το γεγονός είναι κεντρικό πολιτικό, μια και έχουμε ένα υπουργείο που δεν κυνηγά τα συμφέροντά του ενάντια στους εργολάβους, ενώ τηρεί και επιδιώκει απαρέγκλιτα το συμφέρον των εργολαβικών εταιριών, και το χρησιμοποιεί μάλιστα και ως επιχείρημα προς τους πολίτες.

Παρ’ όλα αυτά, δεν θα πρέπει να αγνοηθεί ότι το συγκεκριμένο «διοδιοπέδιο» της Φθιώτιδας έχει πολλές και δυσμενείς επιπτώσεις. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά στον Δρόμο ο βουλευτής Φθιώτιδας Βασίλης Κυριακάκης, «από τις συμβάσεις του 2007, οι εταιρίες μπορούν να σπέρνουν ανεξέλεγκτα σταθμούς διοδίων. Το δικαίωμά τους αυτό δεν θίχτηκε, παρά την αναθεώρηση των συμβάσεων πέρυσι τον Δεκέμβρη – αναθεώρηση που δεν άγγιξε επίσης την δραματική αύξηση στις τιμές των διοδίων. Το μόνο που άλλαξε ήταν η μείωση των χρημάτων που οι εταιρίες θα δαπανούσαν για τους δρόμους και η αύξηση της κρατικής τους χρηματοδότησης. Ειδικά εμείς, είμαστε ιδιαίτερα επιβαρυμένος νομός. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, η Λαμία θα αποκλειστεί, ενώ εναλλακτικό δίκτυο, παρόλο που προβλέπεται νομικά, δεν υπάρχει. Όλα αυτά, θα επιβαρύνουν ιδιαίτερα οποιαδήποτε, έστω και μικρή, αναπτυξιακή προοπτική του νομού. Όποια ευκαιρία υπήρχε, π.χ. για κάποια τουριστικά χωριά, σαμποτάρεται. Οι συνέπειες θα είναι πολύ αρνητικές».

Το θέμα δεν προβλέπεται να καταλαγιάσει, μια και τα προβλήματα, είναι παρόντα, όπως και το κίνημα των πολιτών, παρά τις δυσκολίες.

 

Σχόλια

Exit mobile version