Αρχική κοινωνία εργασία Ωμός εκβιασμός για να πάρουν κι άλλα

Ωμός εκβιασμός για να πάρουν κι άλλα

Ολυμπία Οδός και εργολάβοι απολύουν και απειλούν με εγκατάλειψη του έργου.

Του Γιώργου Κατερίνη.

«Δεν πληρώνομαι – δεν πληρώνω». Όχι, δεν είναι το σύνθημα του κινήματος «Δεν πληρώνω», αλλά η απίστευτη θέση του επικεφαλής της εταιρίας Vinci στην τριμερή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 24/2 στο υπουργείο Εργασίας με θέμα τις ομαδικές απολύσεις εργαζομένων στο εργοτάξιο του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Αίγιο.
Μια τριμερής, όπου περίσσευε το θράσος και η προκλητικότητα των εκπροσώπων της κατασκευάστριας εταιρίας και της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός Α.Ε., αφού απείλησαν ότι το έργο κινδυνεύει, ενώ για τις απολύσεις, ο Γάλλος διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας είπε επί λέξει: «Λυπάμαι για τις απολύσεις, αλλά θα είναι χειρότερο για όλους αν προχωρήσουμε σε πτώχευση». Για να υπάρξει πλήρης εικόνα του αποικιοκρατικού τρόπου λειτουργίας αυτών των επιχειρήσεων, να τονίσουμε ότι αυτά ειπώθηκαν ενώπιον του υφυπουργού Εργασίας και άλλων πέντε βουλευτών του ελληνικού κοινοβουλίου και ενώ η εταιρία Vinci εγκαλείται από την αρμόδια Επιθεώρηση Εργασίας για «παράνομες και καταχρηστικές απολύσεις».

Απολύσεις, εντατικοποίηση, εκβιασμοί
Η εταιρία Vinci Construction Grand Projects λειτουργεί υπεργολαβικά κατασκευάζοντας το τμήμα Πάτρα – Αίγιο για λογαριασμό της Ολυμπία Οδός Α.Ε. που έχει αναλάβει τη συντήρηση και κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. Επικεφαλής της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός είναι η Vinci Concessions SAS, η οποία ας σημειωθεί ότι εισπράττει ήδη εκατομμύρια από την εκμετάλλευση των διοδίων της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Από τους 360 εργαζόμενους απέλυσε τους 70 στο διάστημα από το Νοέμβριο μέχρι σήμερα, ενώ έχει προαναγγείλει άλλες 55 απολύσεις μέσα στον Μάρτιο, παραβιάζοντας και αυτά τα σκληρά μέτρα της εργατικής νομοθεσίας, περί ανώτερου επιτρεπτού ορίου και ομαδικών απολύσεων. Σύμφωνα με το σωματείο εργαζομένων «Η Γαλαρία», στόχος της εταιρίας είναι να απολυθούν όλοι και να επανέλθει με άλλους εργαζόμενους που θα εργάζονται με ατομικές συμβάσεις και σε υπεργολαβίες. Ήδη, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, το έργο συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς, λόγω της μείωσης του προσωπικού, ενώ και τα μέτρα ασφαλείας είναι πλημμελή. Παράλληλα, εργασίες που πριν γίνονταν από εργαζόμενους της εταιρίας, γίνονται από υπεργολάβους. Μόλις στις 21/2 τμήμα ενός κυβικού μέτρου περίπου μπετόν κατέπεσε μέσα σε γαλαρία, θέτοντας σε κίνδυνο εργαζόμενους. Το κατήγγειλε επίσημα το σωματείο, αποδίδοντάς το στην εντατικοποίηση των ρυθμών εργασίας μετά τις μαζικές απολύσεις και στην προσπάθεια της εταιρίας να αποπερατώσει συγκεκριμένες εργασίες μέχρι τον Απρίλιο, όπως προφανώς προκύπτει από συμβατικές υποχρεώσεις που συνδέονται με τη χρηματοδότηση του έργου.
Αυτές οι καταγγελίες έμειναν αναπάντητες από τους εκπροσώπους των εταιριών στην τριμερή συνάντηση, ενώ αρκέστηκαν να πουν ότι έγιναν 25 έλεγχοι μέσα στο 2010 από το αρμόδιο σώμα των ελεγκτών (Κέντρο Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου). Όπως αναπάντητα έμειναν τα ερωτήματα για τα έσοδα της εταιρίας, για το ποιοι είναι οι οικονομοτεχνικοί λόγοι που επιβάλλουν τις απολύσεις, για το πώς σκοπεύουν να συνεχίσουν τα έργα αν απολύσουν το προσωπικό, για το αν έχουν παραδώσει τμήμα του έργου κ.λπ.
Απλά, ο μεν εκπρόσωπος της Vinci παρέθεσε ως κύριο επιχείρημα τη μη πληρωμή της εταιρίας του από τον Νοέμβριο μέχρι σήμερα από τον «παραχωρησιούχο», ο δε διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας συνηγόρησε πως χρωστά στους εργολάβους του έργου, αφού οι τράπεζες αρνήθηκαν να βάλουν χρήματα επικαλούμενες την κρίση. Και ομολόγησαν ότι βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τον αρμόδιο υφυπουργό Δημοσίων Έργων, απαιτώντας πρόσθετη χρηματοδότηση. Όσο κι αν πίεσαν οι εκπρόσωποι του σωματείου, των Εργατικών Κέντρων Πάτρας και Αιγίου, αλλά και ο ίδιος ο υφυπουργός δεν αρθρώθηκε καμία υπόσχεση περί μη απολύσεων. Η απίστευτη ατάκα του Γάλλου εργολάβου υπογραμμίζει τον ωμό εκβιασμό προς την πολιτεία και το λαό που πληρώνει αδρά τα διόδια με αντικείμενο την εργασία 2.800 εργαζομένων σε όλα τα εργοτάξια.

Αποκαλυπτικοί αριθμοί
Ακόμα και με αυτή την στάση μη απαντήσεων, μερικά στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Ζιλ Γκοντάρ, επικεφαλής της Ολυμπία Οδός είναι αποκαλυπτικά:
• 700 εκατ. ευρώ είναι η κρατική συμβολή
• 960 εκατ. ευρώ είναι η είσπραξη από τα διόδια κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου
• 1,6 δισ. ευρώ είναι ο τραπεζικός δανεισμός
• και μόνο 200 εκατ. ευρώ η συνεισφορά των μετόχων.
Η κρατική χρηματοδότηση γίνεται κανονικά, όπως ισχυρίζεται ο αρμόδιος υπουργός Γ. Μαγριώτης και δεν το αμφισβητεί η κοινοπραξία (κάπου 244 εκατ. ευρώ), τα διόδια τρέχουν με ποσά που δεν ανακοινώνονται (αλλά σίγουρα είναι τουλάχιστον 5,5 εκατ. ευρώ το μήνα, συνολικά περίπου 188 εκατ. ευρώ), ενώ οι τράπεζες και οι εργολάβοι θεωρούν επισφαλή την «επένδυση», επικαλούμενοι μείωση της κυκλοφορίας.
Και δίχως να έχουν παραδώσει ούτε χιλιόμετρο από το έργο θέτουν εκβιαστικά το δίλημμα: ή διάλογος για να βρεθεί λύση (περισσότερες παραχωρήσεις) ή… περιπέτειες.
«Διαλέγετε και παίρνετε» είχε πει ο ίδιος αυτός Γάλλος μάνατζερ, με τον αέρα της πολυεθνικής που εκπροσωπεί, σε συνέντευξη Τύπου των εκπροσώπων και των πέντε αυτοκινητόδρομων πριν λίγο καιρό (8/2). Κι επικαλέστηκε την εμπειρία του από το Μεξικό, όπου σε ανάλογο συγχρηματοδοτούμενο έργο οι «περιπέτειες» κράτησαν 15 χρόνια!
Τόσο θράσος, με μόνο 7% συμμετοχής ιδίων κεφαλαίων στο έργο. Έχουν άδικο οι πολίτες που συνεισφέρουν 32% στην ολοκλήρωση του έργου μέσω των διοδίων, να αρνούνται να πληρώνουν διόδια που καταλήγουν στις τσέπες αυτών των απίστευτων εθνικών κατασκευαστών;

Βουλευτής – συνήγορος του εργολάβου

Στην τριμερή συνάντηση στο υπουργείο Εργασίας οι εκπρόσωποι εργαζομένων και εργοδοτών ήταν πολλοί. Λογικό να μη γνωρίζονται όλοι μεταξύ τους. Δεν έκανε, λοιπόν, εντύπωση ο κουστουμαρισμένος κύριος πλάι στους εκπροσώπους του εργολάβου που έλαβε το λόγο και άρχισε να αναπτύσσει επιχειρήματα προς το κράτος που πρέπει να είναι συνεπές στις υποχρεώσεις του και προς τους εργαζόμενους που πρέπει να πρωτοστατήσουν ώστε να πληρώνονται τα διόδια.
Φανταστείτε την έκπληξη, όταν οι παριστάμενοι αντιλήφθηκαν ότι επρόκειτο για τον κυβερνητικό βουλευτή Κώστα Σπηλιώπουλο, ο οποίος και έβαλε στο τραπέζι το κίνημα Δεν πληρώνω, κάτι που οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας δεν το προέβαλαν καν ως επιχείρημα κατάρρευσης του έργου. Πόσο μάλλον, που ήδη είχε ακουστεί ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει μείωση των διοδίων. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αναρωτιούνται ακόμα υπέρ ποιας πλευράς κατέθεσε ο (μηχανικός) κ. βουλευτής.
Πάντως, για τους απολυμένους δεν ακούσαμε να μίλησε.

 

Σχόλια

Exit mobile version