Αρχική κοινωνία εργασία Ρεπορτάζ στην… κινέζικη επικράτεια της Cosco

Ρεπορτάζ στην… κινέζικη επικράτεια της Cosco

Μια περιοδεία υποψηφίων της Ελεύθερης Αττικής ήταν ευκαιρία για μια πρώτη επίσκεψη στο λιμάνι της… Cosco. Στον τομέα δηλαδή του εμπορευματικού λιμανιού, που διαχειρίζεται η κινέζικη εταιρία και μοιάζει να ζει σε ένα διαφορετικό καθεστώς.

Η «πονηρή» ερώτηση του Αλέκου Αλαβάνου προς τους υπαλλήλους, «πού είναι τα γραφεία του σωματείου σας», συναντούσε αμήχανα χαμόγελα. Όπως κι η ερώτηση που έμεινε να αιωρείται, με τι καθεστώς εργάζονται οι εργάτες στις ντάνες των κοντέινερ. Γιατί, πραγματικά, η έλλειψη συνδικαλιστικής οργάνωσης δεν είναι θέμα του λίγου χρόνου που έχει εγκατασταθεί στο λιμάνι η θυγατρική της Cosco –ΣΕΠ και οι καταγγελίες για μη τήρηση συμβάσεων και όρων εργασίας από τους εργολάβους που έχει μισθώσει είναι διατυπωμένες με τον πιο επίσημο τρόπο– από τη διεθνή οργάνωση των λιμενεργατών, το IDC, που πραγματοποίησε για το σκοπό αυτό και ειδική συνεδρίαση εκπροσώπων ευρωπαϊκών λιμανιών στον Πειραιά. Οι συμμετέχοντες στην περιοδεία της Ελεύθερης Αττικής –την πρώτη επίσκεψη πολιτικών εκπροσώπων στις εγκαταστάσεις της Cosco, όπου ούτε η ΓΣΕΕ έχει επισκεφτεί, ούτε το IDC μπόρεσε να τις επισκεφτεί, αφού ακόμα περιμένει απάντηση από τους Kινέζους υπεύθυνους για μια συνάντηση– διατύπωσαν την άποψη ότι «η κατάσταση σήμερα είναι λυπηρή» και «η οικονομική κρίση δεν είναι η μοναδική ή η κύρια υπεύθυνη».
Πραγματικά, την Τρίτη (19/10) το πρωί, η εικόνα που παρουσίαζε το εμπορευματικό λιμάνι ήταν απογοητευτική: στο… κινέζικο έδαφος, υπήρχαν δυο καράβια που ξεφόρτωναν, λίγος κόσμος μπαινόβγαινε, οι εταιρίες που εξυπηρετούν τις εργασίες (μεταφορείς, εκτελωνιστές κ.λπ.) στριμωγμένοι έξω από το κυρίως κτίριο σε πρόχειρα εργοταξιακά κουτιά-γραφεία και ακριβώς δίπλα, στο τμήμα που έχει μεταφερθεί ο ΟΛΠ και το χωρίζει ένα σύρμα, καμιά δραστηριότητα, κανένα καράβι, ελάχιστα κοντέινερ. Οι εργασίες στις καινούργιες εγκαταστάσεις, που φτιάχτηκαν με έξοδα του ΟΛΠ, απαξιώνονται, όπως κατάγγειλαν οι λιμενεργάτες που συναντήσαμε, οι οποίοι με θλίψη παρακολουθούσαν τους… δίπλα να δουλεύουν, ενώ οι ίδιοι είναι δίχως έργο. «Το λιμάνι του Πειραιά με τη διαχρονική κερδοφορία του, αποτελεί την επιτομή της πολιτικής επιλογής της απαξίωσης των επιχειρήσεων του δημόσιου τομέα προς όφελος του ιδιωτικού κεφαλαίου», δήλωσαν μετά την περιοδεία ο Αλέκος Αλαβάνος και ο Νίκος Μπελαβίλας. Κι οι λιμενεργάτες το επιβεβαίωσαν, αφού όπως είπαν, δεν έχουν χώρο ούτε τα άδεια κοντέινερ να στοιβάξουν κι η Cosco είναι έτοιμη να επεκταθεί κι άλλο.
Πολλά αυτά που είδαμε, όσοι παρακολουθήσαμε την περιοδεία, αλλά και πολλά αυτά που δεν είδαμε. Γιατί η επίσκεψη είχε κανονιστεί μόνο στο τμήμα των υπαλλήλων της Cosco/ΣΕΠ και δεν είδαμε τους λιμενεργάτες που απασχολούνται στις ντάνες των κοντέινερ. Εκεί, που όπως περιγράψαμε και σε προηγούμενο ρεπορτάζ του Δρόμου, ισχύει άλλο, τριτοκοσμικό καθεστώς. «Η γνώση που είχαμε από το International Dockworkers Council (IDC) για την απουσία-απαγόρευση συνδικαλιστικής δραστηριότητας, για την απουσία διαδικασιών εκπαίδευσης, για το καθεστώς πολύ-επίπεδων υπεργολαβιών όσον αφορά τον τομέα της λιμενεργασίας, για τις συνθήκες εργασίας, δυστυχώς επαληθεύθηκαν», ανέφεραν οι υποψήφιοι της Ελεύθερης Αττικής. Μας το κατάγγειλαν και οι λιμενεργάτες του ΟΛΠ, που όπως είπαν, την προηγούμενη μέρα που έβρεχε, έβλεπαν τους «δίπλα» να δουλεύουν κανονικά πάνω στις ντάνες, κάτι που απαγορεύεται με διεθνείς κανόνες. Το επιβεβαιώνουν και οι διαπιστώσεις της Επιθεώρησης Εργασίας. Η άρνηση μέχρι τώρα της διοίκησης της Cosco να συναντήσει την IDC, γεγονός που έχει καταγγείλει με ανακοίνωσή του το διεθνές συνδικάτο, μιλάει από μόνη της.
Ένα στοιχείο που καταγράψαμε κι αξίζει να μεταφερθεί, τα συμπεράσματα από δυο κλάδους: δυο φορτηγατζήδες που συναντήσαμε στον… κινέζικο τομέα, μας μίλησαν για τον αγώνα που έδωσαν μόνοι τους ως κλάδος, την αδυναμία να συναντηθούν με τους λιμενεργάτες που πριν ένα χρόνο έδωσαν ένα πολυήμερο αγώνα ενάντια στην εγκατάσταση της Cosco, για να επιβεβαιωθεί λίγο μετά από τους λιμενεργάτες του ΟΛΠ, που βλέπουν να λοιδορούνται ως δήθεν προνομιούχοι, ενώ αγωνίστηκαν για να κρατηθεί σε δημόσια χέρια ένα λιμάνι που το έχτισε με δικά του χρήματα το κράτος, εκεί που κάποτε ήταν θάλασσα. «Ας τολμήσουν να έρθουν εδώ αυτοί που τα ψήφισαν», είπαν οι λιμενεργάτες, «καταλάβαμε ότι στηρίζαμε λάθος πολιτικούς», οι φορτηγατζήδες.  

Γιώργος Κατερίνης

Σχόλια

Exit mobile version