Αρχική κοινωνία εργασία Η φανερή ατζέντα μιας… κρυφής Ευρωπαϊκής Συνόδου

Η φανερή ατζέντα μιας… κρυφής Ευρωπαϊκής Συνόδου

Στη ρότα της ανασφάλιστης, εξευτελιστικής «μαθητείας» επιμένει η Κομισιόν

Τέτοια σύγχυση στα ευρωπαϊκά πρακτορεία ειδήσεων, τις επίσημες πηγές της ιταλικής προεδρίας και εν τέλει τα δημοσιογραφικά γραφεία για το πότε, τελικά, θα λάβει χώρα η Σύνοδος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απασχόληση, μάλλον δεν έχει ξαναγίνει…
Από τον Ιούνιο του 2014 και μετά, όταν με τις ευλογίες της Ελληνικής Προεδρίας εδραιώθηκαν οι όροι του περίφημου Πιστοποιητικού Νεανικής Απασχόλησης (Youth Guarantee) που, ουσιαστικά, ανακυκλώνουν τα προγράμματα μαθητείας και ολιγόμηνης υπο-απασχόλησης για νέους 18-25 ετών, υπήρχε ένα ομιχλώδες τοπίο αναφορικά με τα σχέδια της νέας (ιταλικής) προεδρίας για την απασχόληση των νέων. Το καλοκαίρι οι πληροφορίες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας, περιέγραφαν έντονο το ενδιαφέρον Ολάντ εκ Γαλλίας και Ρέντσι εκ της προεδρεύουσας Ιταλίας να συγκληθεί η σύνοδος της Ε.Ε. για την απασχόληση και μέσα στον Ιούλιο. Η απόφαση αυτή πήρε παράταση για τον Σεπτέμβριο.

 

Εδώ η Σύνοδος, εκεί η Σύνοδος…

Λίγο μετά τα μέσα Σεπτεμβρίου μια σειρά Ευρωπαίων αξιωματούχων ενημέρωνε ή παραπληροφορούσε ότι η Σύνοδος ματαιώθηκε επ’ αόριστον. Αργότερα, η εκπρόσωπος της Κομισιόν, που η ίδια είχε κάνει λόγο για αναβολή, επιβεβαίωσε ότι η Σύνοδος θα πραγματοποιηθεί στις 8 Οκτώβρη, ενώ αυτή την εβδομάδα, η «είδηση» για πραγματοποίηση ή όχι της Συνόδου επιβεβαιώνεται μόνο μέσω του λογαριασμού twitter (στα Social Media) της εκπροσώπου της Κομισιόν, αλλά όχι στην επίσημη εβδομαδιαία ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών της ιταλικής προεδρίας…

Και πριν προλάβετε να αναρωτηθείτε ποιους ενδιαφέρει όλη αυτή η παραφιλολογία, να διευκρινίσουμε ότι μόνο θέμα της Συνόδου-«φάντασμα» είναι (ή θα ήταν) η απασχόληση των νέων και οι πολιτικές προτάσεις της Ε.Ε. γι’ αυτήν, με βάση κυρίως το προαναφερόμενο Youth Guarantee. Δεν ξέρουμε αν τελικώς η Σύνοδος θα γίνει στα κρυφά ή στα λιγότερο κρυφά. Ωστόσο, το «memo» που κυκλοφόρησε μόλις λίγο πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου στον επίσημο ιστότοπο της Ε.Ε. για τις πολιτικές απασχόλησης, με τον διακριτικό τίτλο «επισκόπηση των ευρωπαϊκών μέτρων για τη νεανική απασχόληση», θέτει την ατζέντα της ευρωπαϊκής πολιτικής στο ίδιο ακριβώς αποτυχημένο μοντέλο που οδήγησε την ανεργία των νέων στο 23,2% τον Ιούλιο του 2014.

Σύμφωνα με αυτό το «memo», λοιπόν, οι προτεραιότητες της ευρωπαϊκής πολιτικής για την απασχόληση των νέων κινούνται στους εξής 5 άξονες: Κινητικότητα, Επιδοτούμενη Υποστήριξη Επιχειρήσεων για τη Δημιουργία Θέσεων Απασχόλησης, Ελαστικότητα στην Αγορά Εργασίας, Αντιμετώπιση της Φτώχειας και του Κοινωνικού Αποκλεισμού, Προγράμματα Μαθητείας.

 

Το σχέδιο προχωράει

Το ότι η Ε.Ε. δεν σκοπεύει να αλλάξει τακτική, δημιουργώντας τους όρους μιας πραγματικά ζώσας οικονομίας που θα παράξει πραγματικές θέσεις εργασίας -και όχι απασχόλησης- για τους νέους στους τομείς ειδίκευσής τους, είναι πασιφανές και από το γεγονός ότι μέσα στον Σεπτέμβριο, από τις 9 έως και τις 23 του μηνός, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συναντήθηκε με τους συντονιστές των συνολικά 18 πιλοτικών προγραμμάτων για την υιοθέτηση του Youth Guarantee (από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο του 2013 σε 7 ευρωπαϊκές χώρες, στις οποίες δεν περιλαμβάνεται η Ελλάδα, όπου το ποσοστό ανεργίας των νέων να αγγίζει το ποσοστό-ρεκόρ του 53,1%) για να αποτιμήσει, δήθεν, τα θετικά του αποτελέσματα, καλώντας και άλλες χώρες να το εφαρμόσουν. Τι να εφαρμόσουν; Πολιτική ολιγόμηνης απασχόλησης νέων από 18 έως 25 ετών σε θέσεις εργασίας στους τομείς ειδίκευσής τους, με τη μορφή μαθητείας, χωρίς ασφάλιση, με εξευτελιστικές αποδοχές ελέω μαθητείας, που απλά θα τους χαρίζουν ένα πεδίο στο βιογραφικό τους στο σημείο της προϋπηρεσίας, ενώ θα επιδοτούν από τον κρατικό κορβανά ιδιωτικές επιχειρήσεις για να τους απασχολούν, καλύπτοντας πάγιες εταιρικές ανάγκες με διαρκώς ανακυκλούμενο και φρέσκο προσωπικό.

Το απολύτως παράδοξο, αν όχι παράλογο, είναι ότι στο ίδιο «memo» αναφέρεται ρητά και σε απόλυτη μετάφραση ότι «αναγνωρίζεται βέβαια πως η στήριξη επιχειρήσεων για την απασχόληση των νέων (σ.σ. ο β’ πυλώνας δηλαδή της πολιτικής τους) είναι απίθανο να αποτελέσει επαρκές μέσο για τη βελτίωση της νεανικής απασχόλησης, εκτός και εάν εδραιωθεί μια ισχυρότερη οικονομική ανάπτυξη…».

 

Κ.Μπ.

Σχόλια

Exit mobile version