Αρχική κοινωνία Δεν… χάραξε για τη χάραξη της Πατρών – Πύργου

Δεν… χάραξε για τη χάραξη της Πατρών – Πύργου

Νομικά… κωλύματα επικαλείται ο υπουργός Υποδομών για να κρύψει τα πολιτικά

 

Στους νομικούς συμβούλους παρέπεμψε ο υπουργός Υποδομών Δ. Ρέππας το φλέγον για τη Δυτική Ελλάδα θέμα της αλλαγής χάραξης του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου. Κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τη Μ. Τρίτη στην Αθήνα, ο υπουργός αναγνώρισε μεν το δίκαιο του αιτήματος των τοπικών φορέων, δήλωσε δε, ότι η αλλαγή χάραξης σημαίνει τροποποίηση αντικειμένου για τον παραχωρησιούχο (Ολυμπία Οδός ΑΕ), άρα και αναθεώρηση της σύμβασης, εκφράζοντας επιφύλαξη κατά πόσο κάτι τέτοιο μπορεί να ισχύσει λόγω… νομικών κωλυμάτων.

Η συγκεκριμένη σύμβαση, που ψηφίστηκε επί υπουργίας Γ. Σουφλιά από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, δημιούργησε από την πρώτη στιγμή αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο, καθώς, σύμφωνα με την υφιστάμενη χάραξη, πολλοί οικισμοί της Δυτικής Αχαΐας «κόβονται» στη μέση από τον αυτοκινητόδρομο, προκαλώντας τεράστια προβλήματα στην περιοχή.

Επιπρόσθετα, η σύμβαση προβλέπει μεταξύ άλλων υπερβάλλουσα δαπάνη έως και 50% του προϋπολογισμού του έργου(!), παραπέμποντας σε αποικιοκρατικές συμβάσεις του προηγούμενου αιώνα.

Τα προβλήματα της συγκεκριμένης χάραξης δεν σταματούν εδώ. Χαρακτηριστικό της προχειρότητας με την οποία συντάχθηκε η μελέτη είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα απειλείται με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, καθώς ο αυτοκινητόδρομος θα καταστρέψει μέρος του υγροβιότοπου NATURA στα Λουτρά Καϊάφα. Για δε το τμήμα που περνά από την Αχαΐα δεν υπάρχει ακόμα έγκριση περιβαλλοντικής μελέτης.

Επίσης, σε μεγάλο τμήμα του έργου δεν προβλέπονται εναλλακτικοί δρόμοι, με τους διερχόμενους να υποχρεώνονται στην αποκλειστική χρήση του αυτοκινητόδρομου, στον οποίο ο παραχωρησιούχος θα τοποθετήσει νέους σταθμούς διοδίων που θα του αποφέρουν σημαντικά έσοδα.

 

Το πολιτικό… κώλυμα

Υπάρχει νομικό κώλυμα για την αναθεώρηση της σύμβασης; Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν από δύο εβδομάδες στον Δήμο Βραχνέικων, η σύμβαση μπορεί να αλλάξει λόγω «ανωτέρας βίας», καθώς δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα του Δημοσίου – ο κ. Ρέππας παραδέχτηκε ότι η πρόταση των τοπικών φορέων είναι οικονομικά πιο συμφέρουσα!

Το συμπέρασμα είναι ότι το θέμα δεν είναι νομικό, αλλά πολιτικό: αν δηλαδή υπάρχει η πολιτική βούληση αλλαγής της σύμβασης υπέρ του δημοσίου συμφέροντος ή αν και η σημερινή ηγεσία του υπουργείου θα εξακολουθήσει την πολιτική πλήρους «παράδοσης» στα συμφέροντα του ιδιώτη κατασκευαστή, οπότε η… ανωτέρα βία θα προέλθει από τις κινητοποιήσεις των κατοίκων.

 

Κατερίνα Παγουλάτου

Σχόλια

Exit mobile version