Τη θερμή στήριξη του κόσμου είχαν οι κινητοποιήσεις Επιτροπών του ΣΥΡΙΖΑ.

 

Στις 6 Απριλίου 2010, στο φύλλο 394 της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, δημοσιεύτηκε η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων των αστικών λεωφορείων της Θεσσαλονίκης που επιβάλλεται από την 1η Μάη.

Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) για να «διατηρήσει την κερδοφορία του», εισηγήθηκε αυτήν την «αναμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής», όπως την αποκαλούν τα στελέχη του. Τι σημαίνει αυτό; Ότι εν μέσω οικονομικής κρίσης και κοινωνικής ανέχειας και σε μια πολύ δύσκολη στιγμή για την αγορά της Θεσσαλονίκης, καλείται ο πολίτης να μετακινηθεί μέσα στην πόλη πληρώνοντας το εισιτήριό του αυξημένο μέχρι και κατά 100%. Από μια υποκριτική λογική δωρεάν δημοτικής συγκοινωνίας, που διακατείχε τον κ. Παπαγεωργόπουλο, ο οποίος είναι και μέλος του Δ.Σ. του ΟΑΣΘ, για όσους θέλουν να μετακινηθούν στο κέντρο, χωρίς να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητο τους, οδηγούμαστε στο να πληρώνουν 2 εισιτήρια, οι κάτοικοι εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Η εφαρμογή της αριθμ.8923/861/2010 απόφασης, που ανακοινώθηκε συμπτωματικά(;) στις 22/4, ημέρα πανελλαδικής απεργίας για τα οικονομικά μέτρα και τις περικοπές μισθών και επιδομάτων, ορίζει τα εξής: α) βασικό εισιτήριο 0,60 ευρώ (0,30 ευρώ το μειωμένο) για μια μόνο διαδρομή, β) χρονικό εισιτήριο, έως τέσσερις μετακινήσεις, διάρκειας έως 90 λεπτών, έναντι 1 ευρώ (0,50 ευρώ το μειωμένο). Το εισιτήριο αυτό αντικαθιστά το χρονικό εισιτήριο των 0,50 ευρώ διάρκειας 70 λεπτών, του οποίου η εφαρμογή είχε επιφέρει αύξηση 10% στα έσοδα του οργανισμού, γ) εισιτήριο 24ωρης διάρκειας έναντι 3 ευρώ (από 2 ευρώ, ενώ το μειωμένο θα κοστίζει 1,5 ευρώ), δ) εβδομαδιαίο εισιτήριο έναντι 10 ευρώ (ίδια τιμή, ενώ το μειωμένο θα κοστίζει 5 ευρώ). Η έκδοση εισιτηρίων εντός των λεωφορείων θα κοστίζει στους επιβάτες 0,10 ευρώ παραπάνω.

Μείωση ανακοινώθηκε μόνο για τις μηνιαίες κάρτες απεριόριστων διαδρομών. Θα είναι, όμως, φθηνότερες μόλις κατά 1 ευρώ –εκπτωτικές και κανονικές– με αποτέλεσμα από τα 25 ευρώ που κοστίζει σήμερα η κανονική μηνιαία κάρτα, το κόστος της να πέφτει στα 24.

 

Στο στόχαστρο και η αλληλεγγύη

Το πρόστιμο για όσους επιβάτες δεν έχουν πληρώσει εισιτήριο ανεβαίνει από τα 30 στα 36 ευρώ, ενώ ανάλογη είναι η αύξηση του προστίμου και για τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου, καθώς από τα 15 ευρώ που ήταν μέχρι τώρα θα φτάσει στα 18 ευρώ. Επιπλέον, προβλέπεται ότι εάν δεν πληρωθεί το πρόστιμο στον ΟΑΣΘ μέσα σε 20 μέρες, θα διπλασιάζεται και μετά από δύο μήνες θα πενταπλασιάζετε και θα εισπράττεται πλέον διά της άσκησης αγωγής, στα αρμόδια δικαστήρια εκ μέρους του ΟΑΣΘ!

Μάλιστα, όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, βασικό λόγο της αύξησης των προστίμων, αλλά και της κατάργησης των πολλαπλών διαδρομών αποτελεί η πάγια –το τελευταίο διάστημα– τακτική των επιβατών να δίνουν κατά την αποβίβασή τους το ακυρωμένο εισιτήριο σε άλλους επιβάτες που επιβιβάζονται. Ουσιαστικά τιμωρείται η αλληλεγγύη, που έχουν αναπτύξει οι πολίτες της πόλης στα πλαίσια της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Στη Θεσσαλονίκη το 2008, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών, έγιναν με αστικά λεωφορεία 176.814.922 μετακινήσεις (περίπου το 27% των συνολικών). Αντίστοιχα, τα τελευταία 10 χρόνια η διάθεση των λεωφορείων αυξήθηκε μόλις από 488 σε 600, ενώ η κρατική επιχορήγηση αντιστοιχεί σε είσπραξη από τον ΟΑΣΘ 0,75 ευρώ για κάθε ένα εισιτήριο που κόβεται. Παράλληλα, η εταιρία παρουσιάζει στον ισολογισμό της σταθερά έσοδα, από το 2003 έως 2008, 50.000.000 ευρώ κατά μέσο όρο ανά έτος.

Είναι προφανές, λοιπόν, ότι δεν ευσταθούν στο ελάχιστο επιχειρήματα του τύπου «μειώνεται η επιδότηση που δίνει η πολιτεία για το εισιτήριο του αστικού στην Θεσσαλονίκη στο 75% του συνολικού ποσού, των περίπου 130 εκατ. ευρώ», οπότε πρέπει να σας κλέψουμε μέχρι και κατά 120% ανά εισιτήριο για να επιβιώσουμε. Και όλα αυτά, τα ισχυρίζεται μια εταιρία που μας σκοτώνει καθημερινά, καθώς 105 από τα λεωφορεία του στόλου της ανήκουν στην κατηγορία Euro1, δηλαδή στην κατηγορία οχημάτων με τις περισσότερες εκπομπές των επικίνδυνων αιωρούμενων σωματιδίων, PM10.

Είναι προφανές, ότι επανέρχεται πιο επίκαιρο και ώριμο από ποτέ το πάγιο αίτημα των πολιτών της Θεσσαλονίκης για δωρεάν μεταφορές και έναν οργανισμό που θα υπόκειται σε κοινωνικό έλεγχο.

 

Απουσία εποπτικού ελέγχου

Ποια είναι, όμως, η θέση του ΣΑΣΘ, του αρμόδιου δηλαδή εποπτικού φορέα των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών; Φυσικά κλείνει τα μάτια, καθώς τα παραπάνω γίνονται στο πλαίσιο της απελευθέρωσης των δημόσιων συγκοινωνιών μέχρι το 2019, σύμφωνα με την ισχύουσα κοινοτική οδηγία. Δεν αποκλείεται να δούμε, στο εγγύς μέλλον, στη Θεσσαλονίκη οι αστικές συγκοινωνίες να εκτελούνται από κολοσσούς του εξωτερικού!

Κλείνοντας, θετικές νότες αντίστασης αποτελούν η αγωνιστική απόφαση που πήρε το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΘ, προχωρώντας σε στάση εργασίας την Τρίτη 27/4, καθώς και η παρέμβαση-διαμαρτυρία των τοπικών επιτροπών του ΣΥΡΙΖΑ Τούμπας και Κέντρου, που πραγματοποιήθηκε την ίδια ημέρα έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΘ.

Περίπου 50 πολίτες, μέλη του ΣΥΡΙΖΑ, επιβιβάστηκαν σε λεωφορείο και διέσχισαν την πόλη έχοντας αναρτήσει πανό, μοιράζοντας προκηρύξεις στους επιβάτες και φωνάζοντας συνθήματα ενάντια στην προκλητική αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Κατά τη διάρκεια της παρέμβασης δεν κόπηκε ούτε ένα εισιτήριο, ενώ η ανταπόκριση του κόσμου ήταν εντυπωσιακή. Τέλος, την έντονη αντίθεσή της στις αυξήσεις ανακοίνωσε και η διοίκηση του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.

Αθηνά Τέσκου

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!